• målardrottningen

Känns inte som om sambon förstår ”the fertile window”

Vi är inne på vår 10e månad att försöka nu. Och jag känner mig lite frustrerad. Om jag säger till min sambo att jag tror att jag har ägglossning så brukar vi ha samlag, men det känns inte som att han själv förstår att vi bör ha sex under den tiden jag räknas som fertil. Jag känner mig ganska äcklig och är inte sugen på att ha sex när jag har mens, men han vet ju att efter det så är det dags. Och jag försöker uppmuntra till samlag, men det känns tråkigt om jag behöver säga det varje gång? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Det känns konstigt att jag varje månad ska behöva säga att ?nu är jag nog fertil och har nog ägglossning inom en vecka?? Jag berättar ju alltid när jag får mens, eftersom det är ett tecken på att vi inte har blivit gravida? och han vet att jag inte vill ha sex när jag har mens? så när vi då har sex efter att jag haft mens (på mitt initiativ såklart, eftersom det är jag som vet när den är slut), så borde han väl ha lärt sig nu att vi bör ha sex ofta närmaste två veckorna i alla fall?

Ni kan säkert inte ge några svar? men jag behöver bara lite stöd och förståelse för min frustration. Känns som att jag förstör känslan varje gång jag säger att ?nu måste vi ligga i för jag är fertil?. Han jobbar mycket och jag är glad att han skjuter det åt sidan och till och med sover för lite för att vi ska försöka få till ett barn, men jag hade ändå önskat att jag inte behövde säga sånt varje månad för det får mig att känna mig så tjatig. Detta är ingen trög snubbe heller

• Svar på tråden Känns inte som om sambon förstår ”the fertile window”
  • BounceBambi

Har du pratat med din sambo om hur du känner? Vi har inte försökt lika länge som ni men kände som du i början att det alltid var jag som tog initiativ och eftersom man ska ha sex ofta när det fertila fönstret är kändes det som jag tvingade mig på honom. Pratade med honom om det och har blivit mycket bättre. Han hade inte reflekterat över det och tyckte det mest var bekvämt att jag tog initiativ. Brukar säga att någonstans under den här veckan borde jag ha ägglossning så blir det som en tyst överenskommelse om att ligga mycket då. Tror många män har ganska dålig koll på menscykel och när man är fertil. Känns som vi haft lite biologilektioner hemma men är okej då jag känner att min sambo är genuint intresserad av att lära sig och ta det till sig så att vi hjälps åt.

Hoppas ni lyckas bli gravida snart och att du känner dig mindre ensam i att försöka!

• MAKL

Jag tror också att män generellt inte har jätte bra koll på kvinnors cykler och därför inte vet om den fertila perioden. Och även om dom gör det så har inte dom mer koll på när den är än vi eftersom det är våra cykler. Det jag menar är att han kanske inte kan koppla ihop att det är ca två veckor efter din mens som du har äl. Och även om han vet det så kanske han inte kommer ihåg när det var du hade mens.

Jag kan ibland själv behöva påminna mig om när jag hade mens och vart i cykeln jag är och med tanke på det så förväntar jag inte att min man ska komma ihåg det heller trotts att vi är inne på försök nr 15. Så det blir som mitt jobb att säga att snart är det äl och då är det dags att ligga i. Sen kan jag inte påstå att det är sexigt på något sätt att säga att äl närmar sig och att man nästan bokar in sex bara för att man har äl. Men det är så det är under just den perioden.

• nomina

Jag har själv väntat på att få bli mamma i över 10 år och även läst på och satt mig in i hur kroppen fungerar. Min man visste tills för ett litet tag sen inte ens om detta med ägglossning och att man har fertila dagar.

Steg för steg förklarar och försöker jag få honom att förstå hur allt fungerar, och förvarnat honom om att "då kommer vi att behöva älska för att öka bebischanser". Sen sköter jag äl-test och jag är inte så orolig för att lusten inte kommer finnas.

Kämpa på och lycka till med bebisverkstan!

• svansmamman
    målardrottningen skrev 2021-10-27 03:36:07 följande:

Vi är inne på vår 10e månad att försöka nu. Och jag känner mig lite frustrerad. Om jag säger till min sambo att jag tror att jag har ägglossning så brukar vi ha samlag, men det känns inte som att han själv förstår att vi bör ha sex under den tiden jag räknas som fertil. Jag känner mig ganska äcklig och är inte sugen på att ha sex när jag har mens, men han vet ju att efter det så är det dags. Och jag försöker uppmuntra till samlag, men det känns tråkigt om jag behöver säga det varje gång? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Det känns konstigt att jag varje månad ska behöva säga att ?nu är jag nog fertil och har nog ägglossning inom en vecka?? Jag berättar ju alltid när jag får mens, eftersom det är ett tecken på att vi inte har blivit gravida? och han vet att jag inte vill ha sex när jag har mens? så när vi då har sex efter att jag haft mens (på mitt initiativ såklart, eftersom det är jag som vet när den är slut), så borde han väl ha lärt sig nu att vi bör ha sex ofta närmaste två veckorna i alla fall?

Ni kan säkert inte ge några svar? men jag behöver bara lite stöd och förståelse för min frustration. Känns som att jag förstör känslan varje gång jag säger att ?nu måste vi ligga i för jag är fertil?. Han jobbar mycket och jag är glad att han skjuter det åt sidan och till och med sover för lite för att vi ska försöka få till ett barn, men jag hade ändå önskat att jag inte behövde säga sånt varje månad för det får mig att känna mig så tjatig. Detta är ingen trög snubbe heller

Du tror inte det kan bli en "stress"  över att sexet blir så planerat varje månad med tanke på att ni ändå försökt ett tag? För mig personligen tar det udden av lusten om sexet blir för planerat och uppstyrt medan min sambo inte störs så mycket av det. Jag förstår givetvis syftet med det, och jag förstår frustrationen över känslan att din sambo inte verkar inse vikten av det, men du kanske förstår hur jag menar. Om ni nu kommit överens om att ni vill skaffa barn, behöver du verkligen berätta för honom att du har ägglossning? I sådana fall blir det kanske inte lika uttalat att du vill ha sex för att bli gravid. Det kanske räcker med att visa att du är sugen för att resten ska lösa sig. Jag tänker att det kanske får honom att känna att du vill ha sex för att du vill ha det med honom och inte bara i försök att bli med barn. 

Jag kanske är ute på djupt vatten här och jag ber om ursäkt på förhand om du tar illa upp. Hjärta
  • ttcjuliaa
    svansmamman skrev 2021-10-27 10:22:49 följande:

Du tror inte det kan bli en "stress"  över att sexet blir så planerat varje månad med tanke på att ni ändå försökt ett tag? För mig personligen tar det udden av lusten om sexet blir för planerat och uppstyrt medan min sambo inte störs så mycket av det. Jag förstår givetvis syftet med det, och jag förstår frustrationen över känslan att din sambo inte verkar inse vikten av det, men du kanske förstår hur jag menar. Om ni nu kommit överens om att ni vill skaffa barn, behöver du verkligen berätta för honom att du har ägglossning? I sådana fall blir det kanske inte lika uttalat att du vill ha sex för att bli gravid. Det kanske räcker med att visa att du är sugen för att resten ska lösa sig. Jag tänker att det kanske får honom att känna att du vill ha sex för att du vill ha det med honom och inte bara i försök att bli med barn. 

Jag kanske är ute på djupt vatten här och jag ber om ursäkt på förhand om du tar illa upp. 

Precis såhär har vi löst det då jag och min sambo hade samma problem som TS. Han fick prestationsångest när det "blev dags" även fast vi har sex jämnt över cykeln. Så nu är det inte ett ljud om fertila fönster och ägglossning så länge han inte frågar själv förstås, och såklart ett diskret 'nixpix' om han vill komma någon annanstans just kring den tiden :)
  • Paradisee

Han tycker nog att det känns konstigt och avtändande att planera in dagar då ni ska ha sex. Förståeligt.

• ttcjuliaa
    Drottningen1970 skrev 2021-10-27 12:37:08 följande:

Fast det är ju inte efter mens som du är mest fertil utan två veckor innan beräknad nästa mens..

Det vet väl TS bäst? Om TS har kort cykel så kan det väl mycket väl vara kort efter mensen är slut.
  • målardrottningen
    svansmamman skrev 2021-10-27 10:22:49 följande:

Jag kanske är ute på djupt vatten här och jag ber om ursäkt på förhand om du tar illa upp. 

Jag tror faktiskt nästan att det är jag som är mest stressad. Han verkar tycka det är skönt att veta, och det har inte orsakat några problem för oss direkt. Jag brukar skicka sms och bara skriva att nu har jag mitt fertila fönster fram till ungefär då och då, och han brukar svara något i stil med ?woho? och en massa hjärtan. Så nej, jag tror inte han är så stressad av det. Däremot så känner jag mig stressad av det?
  • målardrottningen
    BounceBambi skrev 2021-10-27 07:46:25 följande:

Har du pratat med din sambo om hur du känner? Vi har inte försökt lika länge som ni men kände som du i början att det alltid var jag som tog initiativ och eftersom man ska ha sex ofta när det fertila fönstret är kändes det som jag tvingade mig på honom. Pratade med honom om det och har blivit mycket bättre. Han hade inte reflekterat över det och tyckte det mest var bekvämt att jag tog initiativ. Brukar säga att någonstans under den här veckan borde jag ha ägglossning så blir det som en tyst överenskommelse om att ligga mycket då. Tror många män har ganska dålig koll på menscykel och när man är fertil. Känns som vi haft lite biologilektioner hemma men är okej då jag känner att min sambo är genuint intresserad av att lära sig och ta det till sig så att vi hjälps åt.

Hoppas ni lyckas bli gravida snart och att du känner dig mindre ensam i att försöka!

Jag pratar om det mesta med honom, men just att jag tycker det känns jobbigt att berätta när när jag fertil tror jag inte att jag har nämnt. Jag är rädd att det ska lägga mer press på honom och att han ska känna sig stressad? Vi var så stressade båda två i början att det var inget kul något av det, så det fungerade bättre att göra såhär och han verkar mycket mindre stressad nu. Saker känns kul igen. Däremot känner jag mig fortfarande såhär.
  • målardrottningen
    Paradisee skrev 2021-10-27 11:10:10 följande:

Han tycker nog att det känns konstigt och avtändande att planera in dagar då ni ska ha sex. Förståeligt.

Det tror jag verkligen inte, och vi planerar inte in exakta dagar. Tror inte vi är konstigare än någon annan som försöker skaffa barn. Men om vi inte uttalar att vi måste ligga i lite extra så blir det bara sex på helgen för han jobbar så mycket och är helt slut från jobbet oftast, men när jag har mitt fertila fönster så har vi sex varannan-var tredje dag (ibland var fjärde) och det funkar bra. Det är lagom spontant.
  • målardrottningen
    Drottningen1970 skrev 2021-10-27 12:37:08 följande:

Fast det är ju inte efter mens som du är mest fertil utan två veckor innan beräknad nästa mens..

Har ägglossning på cykeldag 15 oftast och har mens i ca 5 dagar. Så några dagar efter mensen slutat börjar mitt fertila fönster.
  • målardrottningen
    målardrottningen skrev 2021-10-27 14:21:56 följande:

Har ägglossning på cykeldag 15 oftast och har mens i ca 5 dagar. Så några dagar efter mensen slutat börjar mitt fertila fönster.

Har alltså en cykel på 28-29 dagar
  • EmelieE1996

Använder du inte ägglossningstest?

• BounceBambi
    målardrottningen skrev 2021-10-27 14:16:36 följande:

Jag pratar om det mesta med honom, men just att jag tycker det känns jobbigt att berätta när när jag fertil tror jag inte att jag har nämnt. Jag är rädd att det ska lägga mer press på honom och att han ska känna sig stressad? Vi var så stressade båda två i början att det var inget kul något av det, så det fungerade bättre att göra såhär och han verkar mycket mindre stressad nu. Saker känns kul igen. Däremot känner jag mig fortfarande såhär.

Tänker att det är orättvist att du ska gå och känna dig stressad och att det är ett mindre problem så länge han inte känner press. Ni är ju två i detta och då är det viktigt att hitta en väg som passar båda och inte bara honom. Kanske bestämma att försöka ha sex varannan eller var tredje dag hela tiden bortsett från när du har mens? Eller prata om det igen, är inte säkert att han känner sig lika stressad nu som då.
Svar på tråden Känns inte som om sambon förstår ”the fertile window”