• Annkkaann

    Medberoende, på väg ut.

    Har levt i en relation i 17 år. För något år sedan slog det mig att jag är medberoende. Jag har förstått nu att han inte varit kry under alla våra år tillsammans, egentligen har jag vetat hela tiden men inte velat se. Vi har två gemensamma barn, villa, Volvo, vovve, sommarstuga. Allt det där som man ?ska? ha.

    När barnen var små fick jag höra av familjerätten i vår kommun att jag inte fick lämna honom eftersom de inte kunde garantera ensam vårdnad för min del och min största skyldighet som förälder är att skydda mina barn. Jag har därmed stannat kvar och härdat ut. Nu är barnen större (13 & 16 år) och jag har beslutat att NU räcker det. Vi är värda ett lugnt liv. VÅRT LIV. Som inte kretsar kring alkohol.

    Jag har alltid jobbat inom sjukvården och jag älskar mitt jobb. På grund av min mans alkoholproblem har jag blivit tvungen att byta jobb och gå ner i tid då jag inte kan jobba kvällar och helger eftersom jag måste vara hemma och se till att allt är ok. Jag är alltså nu också ekonomiskt beroende av honom. Han har eget företag och tjänar bra.

    Problemet blir ju nu att jag inte har råd att lämna honom. När jag nämner skilsmässa för honom så slänger han ut mig. Jag får ingen hyresrätt eftersom jag står kvar på hälften av huset, jag kan inte skriva över huset på honom då jag förlorar det vid en bodelning. Hittar ingen andrahandsuthyrare för en tillräckligt rymlig lägenhet som godkänner min inkomst. Klarar inte att lämna barnen med honom och flytta själv. Att ta hjälp av en jurist är jättedyrt.

    Vilken rävsax?.

    Finns någon som befunnit sig i samma sits? Hur har ni gått tillväga?

  • Svar på tråden Medberoende, på väg ut.
  • Anonym (Bodelning)

    Ni säljer givetvis huset så att ni kan köpa varsitt nytt eget boende, om det inte är ett ruckel i nowhere så lär det stigit en del i värde under 17 år. Även fritidshuset kan vara värt en del pengar, beroende på var det ligger.

    Ta kontakt med en jurist så att du får hjälp med bodelningen.

  • Anonym (börja i rätt ände)

    Hej TS, vilken svår situation! Men jättebra att du nu är på väg bort från det livet.

    Jag tänker att du behöver börja i rätt ände och inte ha för höga krav på första tiden efter att ni har flyttat isär. Det första du ska göra är att se om du kan gå upp i tid för att få mer pengar. Sen separera. Till en början kanske det blir ett för litet boende, men då får du väl sova i vardagsrummet och barnen dela rum ett tag. Det viktiga är ju att ni tar er därifrån. Se om ditt hus! Ha örnkoll på ekonomin och era ägodelar. Se till att du får allt du har rätt till. Skriv absolut inte över något på din make.

    Första året efter en separation är nog tuff för de flesta. Det kan låta som lång tid, men det går på ett kick och jag gissar att du samtidigt kommer tycka att livet blir underbart och fritt och luften lättare att andas.

    Stort lycka till!

  • Anonym (Tålamod)

    Jag har inte varit i din sits, men definitivt sett folk som varit det.

    Och sök stöd av andra medberoende som faktiskt vandrat denna väg. Och prata med de resurser som finns gratis, såsom rådgivning per telefon osv.

    Se till att ha en liten plan för att kunna lämna och arbeta dig mot en position där du faktiskt gör en sak i taget för att få tillräckligt goda förutsättningar för att flytta.

Svar på tråden Medberoende, på väg ut.