• ris och ros

    Bostadsbidrag återbetalning vid verksamhet försäljning som är underskott

    Hej!
    Äntligen fick vi en person som är intresserad att köpa vår verksamhet som har varit underskott under 4 år. Under den här tiden som var underskott har vi haft bostadsbidrag samt tillägg.
    När vi säljer vår enskilds firma under december 2021, kommer vi återbetala till försäkringskassan hela bostadsbidrag för året 2021? Vi kommer sälja verksamhet billigare än vad vi köpt. Så ingen vinst. Men det blir banköverföring för den där lilla summan, kallas den för kapital, kanske? Sedan överför vi pengarna till vårt privat konto.


    Hur tänker man? Jag kommer ringa idag till försäkringskassa och avsluta bostadsbidrag. Kommer vi bli återbetalningsskyldig på grund av  det där banköverföring som kommer ske i december och står i deklaration 2021? Men i verklighet han som skött verksamhet, har inte tagit lön, så vi kommer använda pengar som lön eftersom jag är tveksam att han kommer få a-kassa ersättning som småföretagande.


    P.S. Familjens läge: En vårdnadshavare sköter enskilds firma verksamhet, den andra vårdnadshavare är fast anställd och det brukar vara fast anställnings lön  som tog hand alla privata betalningar som lägenhets hyran, barn fritid , el, mobil abonnemang, mat m.m.. Den andra vårdnadshavare kunde inte ta lön (så här pass dåligt var det under 4 år) Så det var EN lön som ska räcka till 2 vuxna och 3 barn.

    Hoppas ni kan hjälpa mig med svar 

Svar på tråden Bostadsbidrag återbetalning vid verksamhet försäljning som är underskott