• Anonym (värmeljuset)

Elavtal

Sverige är ju lite korkade och stänger kärnkraftverk här och köper då in skitig dyr el från tex Storbritannien. Elen är ju snor dyr.

Jag bor i lägenhet och har rörligt avtal nu och min oro är att det ska stiga ännu mera.

Hur har ni gjort med elen hemma hos er? 
    Rörligt eller fast?

• Svar på tråden Elavtal
  • Anonym (Ellen)

Det beror på din förbrukning och din allmänna läggning. Vill du veta vad saker och ting kommer kosta eller litar du till att det rörliga i längden slår det fasta?
    Precis såsom är fallet med ränta.
    Har man en kostnad på 250kr som eventuellt kan hamna på 300kr kanske man kan stå ut med att det varierar, pga i långa loppet är det billigare med rörligt. Och det är inte så stora summor.
    Tycker man att det är jobbigt väljer man fast.

Men om man har en villa som drar 15000 kWh per år kanske man inte är riktigt bekväm med att elen kan bli nästan dubbelt så dyr mellan varven. Och att höjningen kan komma under vintern när man drar mest el, sett till hela året.
    Vi har fast avtal på 2 år, ligger just nu 30% under bästa möjliga avtal (oavsett rörligt eller fast). Så jag är nöjd. Vårt avtal går ut nästa sommar och det känns också bra för oftast är det lättare att komma åt ett bra avtal sommartid.

• Jonnynilsson

Bor man i lägenhet är det ändå inte några jättesummor det handlar om för hushållselen.

Det är värre för oss som använder elen för att hålla värmen i våra hus. Och värst för dem som gör det där nere i söder där elen är som dyrast tack vare regeringens el-fiasko. 

Kolla på elskling och se om du kan binda på en kortare tid om du är orolig.

• Anonym (fast)
    Anonym (värmeljuset) skrev 2021-10-27 15:30:21 följande:

Sverige är ju lite korkade och stänger kärnkraftverk här och köper då in skitig dyr el från tex Storbritannien. Elen är ju snor dyr.

Jag bor i lägenhet och har rörligt avtal nu och min oro är att det ska stiga ännu mera.

Hur har ni gjort med elen hemma hos er? 
    Rörligt eller fast?

Skulle aldrig någonsin få för mig att ha rörligt i dessa tider. Under "normala" omständigheter brukar jag ha mixpris, men valde helt fast senast jag förnyade avtalet just med tanke på att det ju är på väg käpprätt åt skogen just nu.
  • Anonym (värmeljuset)
    Jonnynilsson skrev 2021-10-27 15:51:19 följande:

Bor man i lägenhet är det ändå inte några jättesummor det handlar om för hushållselen.

Det är värre för oss som använder elen för att hålla värmen i våra hus. Och värst för dem som gör det där nere i söder där elen är som dyrast tack vare regeringens el-fiasko. 

Kolla på elskling och se om du kan binda på en kortare tid om du är orolig.

Jag fattar inte ngt på elskling.. Jag måste väl ändå ha den fasta avgiften från EON?
  • Anonym (xxx)

Vi är med i Kundkraft, som förhandlar fram bra avtal (många kunder, pressar priserna), ibland rörligt, ibland fast. Ofta byter vi elleverantör varje år. 

Vi försöker vara medvetna, har inte värme i alla element hela vintern, kör disk och tvätt nattetid osv. Vi har även luft i ekonomin, budgeterar alltid med högre kostnad, för att inte bli överraskade. Sedan tycker vi också att det är surt, använder hellre våra pengar till andra roligare saker. 

Pandemin, höjda bensinpriser samt ökade elpriser, är tre saker som verkligen understryker hur viktigt det är med buffert, att inte maximera sina kostnader. Detta är saker som kan hända, och det är inget som är unikt för Sverige. Sverige är beroende av omvärlden, och andra länder har också höga elpriser. 

Man kan tycka vad man vill om detta, det ändrar dock inte verkligheten. Att man måste se till att ha pengar till oväntade kostnader. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (värmeljuset) skrev 2021-10-27 16:11:38 följande:
    Jag fattar inte ngt på elskling.. Jag måste väl ändå ha den fasta avgiften från EON?
    Du betalar dels för nätet, dels för förbrukningen, och nätet kan du inte välja. Men när det gäller förbrukningen kan du själv välja leverantör. 
  • Anonym (Alma)

Den fasta kostnaden är betydligt mycket dyrare än kostnaden för förbrukningen, iaf när man har fjärrvärme.

• Glinda från Oz

För mig är kostar nätverksavgiften 4 gånger så mycket som själva elen och den kan man inte påverka på minsta vis. Betalar du bara för hushållselen och inte gör av med extrema mängder så behöver du inte oroa dig det handlar om några tior

Svar på tråden Elavtal