• Anonym (B)

Hänglåsen man köper på Ica

Jaha nu har nån jävel brutit sig in i mitt förråd. Lämnade en jävla röra. Kunde väl åtminstone städa efter sig. Suck.

Nu till min fråga. De hänglås man kan köpa på Ica (rejäla för 80kr) som kommer med 3 nycklar. Är det samma nycklar till alla de låsen?! Så alla som har de låsen kan öppna varandras? För låset såg inte ut att vara uppbrutet utan upplåst. 

• Svar på tråden Hänglåsen man köper på Ica
  • Glinda från Oz

Eh? självklart inte. Det förstår vem som helst.

• Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-27 17:56:09 följande:

Eh? självklart inte. Det förstår vem som helst.

Inget skulle förvåna mig längre du. Värden är en konstig plats. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (B) skrev 2021-10-27 17:57:25 följande:

Inget skulle förvåna mig längre du. Värden är en konstig plats. 

Du tror alltså på fullt allvar att de säljer lås som är helt obrukbara? Vem skulle köpa ett sånt, ingen!
  • Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-27 17:59:45 följande:
    Du tror alltså på fullt allvar att de säljer lås som är helt obrukbara? Vem skulle köpa ett sånt, ingen!
    Det är dock ett litet märke. Så helt obrukbara skulle de ej vara. Är inget superlås för 350 spänn 
  • Glinda från Oz
    Anonym (B) skrev 2021-10-27 18:02:37 följande:

Det är dock ett litet märke. Så helt obrukbara skulle de ej vara. Är inget superlås för 350 spänn 

Kan vem som helst öppna låset är det obrukbart och bara att kasta, spelar ingen roll vad de kostar.
  • Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-27 18:04:39 följande:
    Kan vem som helst öppna låset är det obrukbart och bara att kasta, spelar ingen roll vad de kostar.
    Inte vem som helst, bara de som har exakt det märket 
  • Glinda från Oz
    Anonym (B) skrev 2021-10-27 18:06:30 följande:

Inte vem som helst, bara de som har exakt det märket 

Som vem som helst kan köpa.
  • Anonym (Manfårvadmanbetalarför)

Såna brukar däremot dyrkas upp på 5 sekunder, så köp endast säkerhetsklassade lås. Fast när det finns något speciellt intressant, så tar de som vill in ändå genom att klippa låset eller så tar de någon annan väg.

• Anonym (Besserwisser)

Det är inte samma nycklar till alla, men å andra sidan är nog inta alla unika heller. Sannolikheten för att någon "tjuv" skulle ha "rätt" nyckel är försumbar. Däremot tar det bara några sekunder att dyrka upp enklare lås, precis som står i inlägg #8. Kolla på Youtube-kanalen LockPickingLawyer för att se hur de flesta lås öppnas på mycket kort tid.

Med tanke på tjuvar kan man lika gärna ha det olåst, men då finns det en mycket större risk. Har man ett olåst förråd med ledigt utrymme kommer man förr eller senare upptäcka en soffa, en säng, eller något annat otympligt som någon har dumpat där.

Svar på tråden Hänglåsen man köper på Ica