• whitelight

    Sex för sällan

    Hej!


    Jag och min sambo planerar att börja försöka få barn nästa år. Vi har varit tillsammans i 5+ år och som i många förhållanden så har vi gått genom vått och torrt tillsammans vilket lett till perioder då vi inte har haft så mycket sex. 
    Som det är nu så har vi det max 1 gång i månaden, det är liksom inget vi tänker på till vardags längre utan något vi skämtar om ibland hur längesen det var sen sist. Förut var det något jag ville ha varannan dag mer eller mindre. Obs, vi är fortfarande väldigt kära i varandra och har en djup och fin relation i övrigt. 

    Jag är orolig för hur vi ska klara oss genom att försöka skaffa barn eftersom det kommer innebära mycket sex och ofta och under specifika perioder. Min sambo vill att vi ska köra på "händer det så händer det" och för mig låter det som att då kommer det ju aldrig hända. 

    Dessutom så pratade vi nyligen med ett par nära vänner som väntar barn som gav oss rådet att tjejen inte borde säga till när hon har ägglossning utan vara den som förför den ovetande killen. Och min sambo höll med. Men hur ska vi gå från att knappt ha sex en gång i månaden till att plötsligt råka ha det 3 dagar i sträck varje månad? 

    Är det någon mer som varit i den situationen och hur löste ni det? Hur möts man halvvägs om den ena är målmedveten och planeringsjunkie och den andra vill ha en chill inställning? 

  • Svar på tråden Sex för sällan
  • Anonym4848
    whitelight skrev 2021-10-27 21:09:27 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo planerar att börja försöka få barn nästa år. Vi har varit tillsammans i 5+ år och som i många förhållanden så har vi gått genom vått och torrt tillsammans vilket lett till perioder då vi inte har haft så mycket sex. 

    Som det är nu så har vi det max 1 gång i månaden, det är liksom inget vi tänker på till vardags längre utan något vi skämtar om ibland hur längesen det var sen sist. Förut var det något jag ville ha varannan dag mer eller mindre. Obs, vi är fortfarande väldigt kära i varandra och har en djup och fin relation i övrigt. 

    Jag är orolig för hur vi ska klara oss genom att försöka skaffa barn eftersom det kommer innebära mycket sex och ofta och under specifika perioder. Min sambo vill att vi ska köra på "händer det så händer det" och för mig låter det som att då kommer det ju aldrig hända. 

    Dessutom så pratade vi nyligen med ett par nära vänner som väntar barn som gav oss rådet att tjejen inte borde säga till när hon har ägglossning utan vara den som förför den ovetande killen. Och min sambo höll med. Men hur ska vi gå från att knappt ha sex en gång i månaden till att plötsligt råka ha det 3 dagar i sträck varje månad? 

    Är det någon mer som varit i den situationen och hur löste ni det? Hur möts man halvvägs om den ena är målmedveten och planeringsjunkie och den andra vill ha en chill inställning? 


    Vi har inte heller sex så ofta. I början var vi ju galna men efter några år mattas det av, men som du säger har vi också en bra relation i övrigt. Vi körde "händer det så händer det" i början, men som du skriver; blir det inte så ofta är det ju låg chans att pricka rätt dagar. Sen började vi med ägglossningstester gör att pricka rätt. Första gången vi blev gravida hade vi bara sex en gång vid ägglossning, blev tyvärr missfall. Denna gå hem hade vi sex 2 dagar i rad vid ägglossning och är nu i v. 25.

    Ni måste ju själva komma överens om hur ni ska gå tillväga, om du ska "förföra" vid rätt dagar eller om ni bestämmer ihop. Men ett tips är ju ägglossningstester för att pricka rätt period.
  • Anonym (L)

    Prata om det och hur ni båda känner inför det och testa sedan om det funkar för er. För oss funkade det bäst att försöka ha sex varannan dag runt ägglossning. Att jag skulle ta initiativet varje gång hade inte funkat för mig då vi faktiskt var 2 i det hela och det hade känts som att han aldrig fick säga nej om jag tagit initiativ. Sen vet jag att många män blir stressade av att veta om att det är ägglossning på g men blir ju rätt uppenbart om man vanligtvis har sex sällan ändå och helt plötsligt ska ha det flera gånger på kort tid.

  • Anonym (?)

    Förlåt, men har ni verkligen en bra relation? Sex en gång i månaden? Hur ska det gå med småbarn? Är ni båda nöjda med så lite så är det ju bra, men jag tycker det låter konstigt efter bara fem år tillsammans. Hur kommer det bli om 10 år, 20 år? Vill du leva i en relation med så lite närhet?

  • Anonym (Godmorgon)

    Jag tycker att är man två om det som vill lika mkt (vilket man får hoppas på men så är det ju inte alltid) så får man tåla att det blir lite press. Och ibland kanske det inte blir leverans! Men man behöver heller inte ha sex flera dagar i rad, kunniga rekommenderar ju varannan eller till och med var tredje dag! Vi vågade inte chansa med var tredje, men ibland blev det så bara av sig själv. Även om man får anstränga sig lite och det inte alltid blir så hett, så ska ju absolut ingen känna sig tvingad, eller känna att den andra blir besviken.

  • svansmamman
    whitelight skrev 2021-10-27 21:09:27 följande:

    Hej!


    Jag och min sambo planerar att börja försöka få barn nästa år. Vi har varit tillsammans i 5+ år och som i många förhållanden så har vi gått genom vått och torrt tillsammans vilket lett till perioder då vi inte har haft så mycket sex. 
    Som det är nu så har vi det max 1 gång i månaden, det är liksom inget vi tänker på till vardags längre utan något vi skämtar om ibland hur längesen det var sen sist. Förut var det något jag ville ha varannan dag mer eller mindre. Obs, vi är fortfarande väldigt kära i varandra och har en djup och fin relation i övrigt. 

    Jag är orolig för hur vi ska klara oss genom att försöka skaffa barn eftersom det kommer innebära mycket sex och ofta och under specifika perioder. Min sambo vill att vi ska köra på "händer det så händer det" och för mig låter det som att då kommer det ju aldrig hända. 

    Dessutom så pratade vi nyligen med ett par nära vänner som väntar barn som gav oss rådet att tjejen inte borde säga till när hon har ägglossning utan vara den som förför den ovetande killen. Och min sambo höll med. Men hur ska vi gå från att knappt ha sex en gång i månaden till att plötsligt råka ha det 3 dagar i sträck varje månad? 

    Är det någon mer som varit i den situationen och hur löste ni det? Hur möts man halvvägs om den ena är målmedveten och planeringsjunkie och den andra vill ha en chill inställning? 


    Nu är ju sådant här säkert väldigt individuellt men min upplevelse är att har man sällan sex försvinner behovet av att ha mer. Man glömmer nästan av sig och det blir en större procedur bara för att det sker så sällan. Börjar man istället ha sex oftare blir det inte till ett lika stort projekt och man börjar också få mer lust till att ha det. 

    Jag skulle tro att om ni väl kommer igång och har mer sex kommer det komma sig mer naturligt sen och då inte bli lika uppenbart att ni ligger bara för att skaffa barn. Nu framgår det ingenstans hur gamla ni är men om ni "först" nu bestämt er för att försöka tycker jag absolut att ni kan testa kravlöst några månader och se vad som händer. Förhoppningsvis kommer det också göra att ni hittar tillbaka till att ha sex regelbundet vilket i sådana fall kommer göra att det inte blir så tydligt att ni har sex kring ägglossning.

    Jag har förstått på många som försöker att det kan vara en buzzkiller för både relationen och lusten att sex endast sker i syfte att bli gravid. För mig personligen skulle det verkligen ta udden av sexet om det blev så planerat in i minsta detalj och om det inte sker för att man vill ha sex med varandra utan enbart för att ett barn ska bli till. Så jag säger: kör på sambons variant ett tag och se vad som händer. Om ni har sex oftare än en gång i månaden, och inget hänt efter några månader, kan ni ju gå din väg med ägglossningstest. Om det blir aktuellt kanske det inte behöver bli uttalat att ni bara har sex för att du har ägglossning utan att det är för att ni vill ha sex och det av en händelse råkar vara ägglossning. :)
  • whitelight
    Anonym4848 skrev 2021-10-27 22:47:53 följande:
    Vi har inte heller sex så ofta. I början var vi ju galna men efter några år mattas det av, men som du säger har vi också en bra relation i övrigt. Vi körde "händer det så händer det" i början, men som du skriver; blir det inte så ofta är det ju låg chans att pricka rätt dagar. Sen började vi med ägglossningstester gör att pricka rätt. Första gången vi blev gravida hade vi bara sex en gång vid ägglossning, blev tyvärr missfall. Denna gå hem hade vi sex 2 dagar i rad vid ägglossning och är nu i v. 25.

    Ni måste ju själva komma överens om hur ni ska gå tillväga, om du ska "förföra" vid rätt dagar eller om ni bestämmer ihop. Men ett tips är ju ägglossningstester för att pricka rätt period.
    Skönt att höra att fler har haft lite liknande situation. Som det är idag så känner jag min kropp väldigt väl och känner av när jag har ägglossning. Och då kan jag säga till min sambo att jag har det så att han vet att jag är extra sugen och då är det inte lika hög tröskel att kicka igång det hela som i resten av cykeln. Men eftersom jag går på preventivmedel fortfarande så har ju han ingen press på att leverera.

    Vi har ju som sagt haft diskussionen men jag tycker det känns helt fel att han ska vara helt ovetandes och att jag ska hålla undan något som vi båda vill. Jag tror han tycker det är skönt att ta det lugnt och har respekt för att det kan ta ett år medan jag känner att jag vill inte vara ett hormonellt monster och ha mens i onödan.
    Anonym (L) skrev 2021-10-28 06:35:24 följande:

    Prata om det och hur ni båda känner inför det och testa sedan om det funkar för er. För oss funkade det bäst att försöka ha sex varannan dag runt ägglossning. Att jag skulle ta initiativet varje gång hade inte funkat för mig då vi faktiskt var 2 i det hela och det hade känts som att han aldrig fick säga nej om jag tagit initiativ. Sen vet jag att många män blir stressade av att veta om att det är ägglossning på g men blir ju rätt uppenbart om man vanligtvis har sex sällan ändå och helt plötsligt ska ha det flera gånger på kort tid.


    Precis, det blir ju konstigt om han säger nej om man vet att det är nu det gäller. Även om man såklart aldrig ska tvinga någon. Samtidigt gissar jag att det är väldigt vanligt att kvinnor pressar sig själva runt ägglossning med och att det inte är livets sex för oss heller under press. 

    Men det känns lite bättre att höra att man kan köra varannan dag runt ägglossning och inte 2 gånger om dagen som jag läst någon annanstans. 

  • whitelight
    Anonym (?) skrev 2021-10-28 06:42:21 följande:

    Förlåt, men har ni verkligen en bra relation? Sex en gång i månaden? Hur ska det gå med småbarn? Är ni båda nöjda med så lite så är det ju bra, men jag tycker det låter konstigt efter bara fem år tillsammans. Hur kommer det bli om 10 år, 20 år? Vill du leva i en relation med så lite närhet?


    Haha jo folk pratar om hur jobbiga småbarnsåren är med tanke på sex, men å andra sidan så vet vi ju redan hur det är för vår relation att ha sex sällan. Den här mannen kommer inte lämna mig om vi inte har sex på ett halvår eller år. Det första han kommer fråga när jag kommer hem från 6 veckors kontrollen efter förlossningen kommer inte att vara om vi får ligga. 

    Och närhet har vi inte brist på, vi kramas, skedas, kysser och gapskrattar varje dag. Han är min bästa vän och kommer vara en underbar pappa. Det är bara två specifika kroppsdelar som inte möter varandra så ofta Flört 
  • whitelight
    svansmamman skrev 2021-10-28 08:07:51 följande:
    Nu är ju sådant här säkert väldigt individuellt men min upplevelse är att har man sällan sex försvinner behovet av att ha mer. Man glömmer nästan av sig och det blir en större procedur bara för att det sker så sällan. Börjar man istället ha sex oftare blir det inte till ett lika stort projekt och man börjar också få mer lust till att ha det. 

    Jag skulle tro att om ni väl kommer igång och har mer sex kommer det komma sig mer naturligt sen och då inte bli lika uppenbart att ni ligger bara för att skaffa barn. Nu framgår det ingenstans hur gamla ni är men om ni "först" nu bestämt er för att försöka tycker jag absolut att ni kan testa kravlöst några månader och se vad som händer. Förhoppningsvis kommer det också göra att ni hittar tillbaka till att ha sex regelbundet vilket i sådana fall kommer göra att det inte blir så tydligt att ni har sex kring ägglossning.

    Jag har förstått på många som försöker att det kan vara en buzzkiller för både relationen och lusten att sex endast sker i syfte att bli gravid. För mig personligen skulle det verkligen ta udden av sexet om det blev så planerat in i minsta detalj och om det inte sker för att man vill ha sex med varandra utan enbart för att ett barn ska bli till. Så jag säger: kör på sambons variant ett tag och se vad som händer. Om ni har sex oftare än en gång i månaden, och inget hänt efter några månader, kan ni ju gå din väg med ägglossningstest. Om det blir aktuellt kanske det inte behöver bli uttalat att ni bara har sex för att du har ägglossning utan att det är för att ni vill ha sex och det av en händelse råkar vara ägglossning. :)
    Sant, det har du väldigt rätt i. Och det är väl där vi hamnat, utanför loopen, så att vi inte tänker på det så ofta och att det blir ett projekt varje gång. Har börjar fundera på om man inte ska börja schemalägga "date-nights" så att man får en liten påminnelse. Behöver inte vara en press utan att båda är lite inställda på vad som eventuellt kan hända. 

    Vi båda är runt 30 och tänker börja någon gång under 2022. Min tanke är väl att vi försöker få igång det kravlöst redan innan vi börjar försöka, alltså innan jag slutar med preventivmedel, för att som du säger inte bara förknippa sex med att bli gravid. 

    Det låter vettigt att följa sambons råd i några månader även om jag hela tiden kommer ha vart jag är i cykeln i bakhuvudet hela tiden, det gör jag ju redan nu. Men jag ska verkligen försöka att chilla Cool 
  • eeras

    Vi har inte heller sex allt för ofta, vi snittar nog en dag i veckan haha!

    Vardagarna tar musten ur oss så det händer oftast på helgen. Nu har vi bestämt oss för att försöka bli gravida med första barnet. Försöker att inte göra en big deal av det utan få det att hända på ett naturligt sätt även om jag i bakhuvudet vet att vi ligger på en torsdag för att bli med barn haha ????

    Men utöver det kommer vi köra på som vanligt, händer det så händer det.

  • Anonym (Krummelisa)

    Här är väl kommunikation mellan er det bästa? 


    Prata med honom om de här funderingarna, hitta en lösning som passar er, inte någon som passar andra. 


     


    Skulle misstänka att du som de alldra flesta andra, dessutom har minskad sexlust pga av p-medel. Med P-medel, så minskar sexlusten, klitorisk krymper, så du känner dessutom mindre, och du blir inte lika våt. 


    När du går av p-medlet kommer du troligen vilja ha mer sex, vilket kan vara ett trevligt uppsving för er. Han kanske vill att du tar kommandot och visar att du vill ha honom? 


     


    Prata med honom om det hela. 


     


    Sedan behöver ni inte ha sex flera dagar i rad. Pricka in krin ÄL. Spermier lever i flera dagar. 

  • Anonym (gubbe60)

    Haha vilket problem. Jag var sambo/särbo med en kvinna i 20 år. Sista 10 åren hade vi inget sex alls. Men tydligen gick det vara ihop ändå.

Svar på tråden Sex för sällan