• aaasap

    Koloskopi och graviditet

    Hej! På mitt senaste cellprov fick jag veta att jag har lätta cellförändringar och positiv på HPV (gjorde cellprov i slutet på sept). Har fått info om att jag ska göra koloskopi om 3 månader men har plussat nu (vecka 4+4) och har ringt gyn för att få en tidigare tid.

    Är ändå orolig för att göra koloskopi nu när jag är gravid. Finns det risk för missfall :/? Någon som har suttit i samma sits och hur har det gått för er?

  • Svar på tråden Koloskopi och graviditet
  • Bula2021

    Hej! Jag har inte gjort kolposkopi under tiden jag är gravid, men fick precis som du cellförändringar + positiv på hpv för 1,5 år sedan nu. Gjorde då kolposkopi. Nu i mars gjorde jag om allt eftersom de vill ha tätare koll när man har/har haft cellförändring, och jag kommer få göra en ny i mars nästa år igen.

    Det är ju inget stort ingrepp, om än lite obekvämt och så klart inte det roligaste man kan göra. Det kan blöda lite efteråt men de brukar blodstillande med ett medel direkt efteråt - som inte gör ont!

    Vad jag fått förklarat för mig så ska inte graviditet vara något hinder, och det ska inte det påverka risk för missfall. De små vävnadsproven som de tar vid kolposkopi tas från just livmodertappen. De går ju inte upp i livmoderhalsen och in i livmodern och rotar (vad jag vet).

    Hoppas du får svar från gyn snart!

  • Anonym (Susanne)

    Om jag vore dig så hade jag ringt till avdelningen där du ska göra koloskopin och rådfrågat om det är någon risk att göra undersökningen som gravid. Uppge vilken vecka du är i

    Jag har gjort koloskopi när jag inte var gravid men valde att bli nedsövd då jag var så rädd så jag kan inget säga om själva undersökningen, men dagen innan fick jag fasta och dricka typ 2 l av någon dryck som skulle rensa tarmarna inför undersökningen.

  • aaasap
    Qami skrev 2021-10-27 22:36:00 följande:

    Menar du verkligen koloskopi och inte kolposkopi?


    Kolposkopi menar jag ju ??????????????
  • aaasap
    aaasap skrev 2021-10-28 09:48:02 följande:

    Kolposkopi menar jag ju ??????????????


    Oj det skulle vara en emoji och inge massa frågetecken :)
  • FtS70

    Beroende på hur akut det är, kan man nog välja att skjuta upp kolposkopin till efteråt, men det har behandlande läkare en åsikt om.

  • Anonym (tjej)

    Jag gjorde kolposkopi i vecka 20 och det var absolut ingen fara. Jag frågade flera gånger för att vara säker och det var verkligen inget att oroa sig för enligt kk.

    Och ingenting hände Glad Nu är jag i vecka 41 och har en frisk pigg unge i magen som vägrar komma ut Skål

    Dock har jag grava förändringar och hpv så kommer bli kallad igen efter förlossningen. Det är ju mindre kul men sånt händer.

  • My871

    Jag hade cellförändringar och blev gravid innan dom hann behandla det.

    Dom ville försöka undvika att behandla medans jag var gravid och jag fick gå på biopsi flera gånger under graviditeten. Sista gången va i vecka 37 tror jag.

    Sen fick jag gå på biopsi när barnet blivit fött och då hade förändringarna försvunnit :)

Svar på tråden Koloskopi och graviditet