• TopG

    Hus för 3 miljoner

    Hej!

    Ni som har köpt hus för ca 3 miljoner.

    Hur mkt tjänar ni, hur mkt i spar? Vad fick ni lägga i handpenning? Vi kollar hus o tänkte gå till banken nästa år. Sitter idag på en bostadsrätt?

    Berätta gärna..

  • Svar på tråden Hus för 3 miljoner
  • snedtak

    Jag vill inte lägga ut mina inkomster på FL, men för ett hus på 3 miljoner är handpenningen (betalas när kontrakt skrivs) 300 000, och sedan ska ytterligare minst 5% (150 000) betalas vid tillträde för att ha en kontantinsats på 15%.
    Jag hade personligen velat ha ytterligare 100 000 kontant som buffert. Man kan ha tur med husköp, men det är också många saker som kan behöva åtgärdas. Ibland som en överraskning som man inte hade räknat med

  • TopG
    snedtak skrev 2021-10-31 08:40:45 följande:

    Jag vill inte lägga ut mina inkomster på FL, men för ett hus på 3 miljoner är handpenningen (betalas när kontrakt skrivs) 300 000, och sedan ska ytterligare minst 5% (150 000) betalas vid tillträde för att ha en kontantinsats på 15%.

    Jag hade personligen velat ha ytterligare 100 000 kontant som buffert. Man kan ha tur med husköp, men det är också många saker som kan behöva åtgärdas. Ibland som en överraskning som man inte hade räknat med


    Jo det vet vi. Vi har handpenningen från där vi bor idag. Vi har ett sparande som ligger på ca lika mkt som handpenningen. Så där är det inga problem. Lite CSN o billån. Så hoppas inte det blir allt för svårt o få ett ja.

    O sjävklart har vi med att saker o ting går sönder, behöver fixas osv. Vi kommer köpa mitt familjehem nu när mina föräldrar söker ett mindre hus, allt är nyrenoverat 2019, så vi har en bra grund.
Svar på tråden Hus för 3 miljoner