• Anonym (M)

Stödbräda på spjälsäng utan sida?

Vi är lite trångbodda för tillfället. Vår yngste avskyr tyvärr sin spjälsäng och vi har inte plats för en juniorsäng. Jag tänkte därför testa att ta bort sidan på sängen. Men - är det någon som haft ikeas stödbräda på en Gulliver spjälsäng utan sida? Funkar det?

• Svar på tråden Stödbräda på spjälsäng utan sida?
  • Anonym (M)
    Långbenopluto skrev 2021-10-30 10:45:53 följande:

Klart det ska fungera, ser inget hinder med det.

Jag har läst både och, därav frågan. Vissa verkar inte få stödbrädan att knappt nå över madrassen och då blir det bara en ökad fallrisk.
  • Sockerikaffet

Man har väl det när barnet är tillräckligt stor för att gå i och ur sängen sälja och då är det väl ganska liten risk att barnet ramlar ur? Brädan är ju till för att hålla ihop sängen, inte för att stoppa barnet.

• Anonym (M)
    Sockerikaffet skrev 2021-10-30 10:50:34 följande:

Man har väl det när barnet är tillräckligt stor för att gå i och ur sängen sälja och då är det väl ganska liten risk att barnet ramlar ur? Brädan är ju till för att hålla ihop sängen, inte för att stoppa barnet.

Nej, brädan fäster man på sängkanten som fallskydd. Den köper man enskilt, så den här ju inte till den här sängen.
  • Anonym (Mio)

Vi hade Ikea Vikare med Ikea Vyssa-madrass (9-10 cm tjock) fast på en spjälsäng som inte var Ikeas.

Det fungerade. Den vita delen på Vikare kom i underkant på madrassen så nästan hela den vita plankan hamnade ovanför madrassen.

Så länge kanten på spjälsängen är tillräckligt hög samt att tjockleken är rätt för att Vikaren ska kunna sättas fast så borde den fungera. Men har ni en tjockare madrass så kan Vikaren hamna mot madrassen.

• Anonym (Vi)

På en av våra sängar använde vi faktiskt just Ikeas vikare fast vi bytte ut själva brädan till en bredare. Funkade mycket bra för oss. Är man det allra minsta händig så borde det funka. Även att skruva på ytterligare kant på befintlig om man föredrar det antar jag funkar.

Svar på tråden Stödbräda på spjälsäng utan sida?