• asdfgh

Digitala möten vs fysiska?

Under Corona har alla fysiska möten blivit virtuella. De få som inte hade kameror fick det snabbt och kravet/förväntningen från chefens sida har varit att man skulle använda dem.

Nu ska vi tydligen tillbaka till fysiska möten. Personligen föredrar jag virtuella möten men chefen instämmer bevisligen inte.

Kan ni hjälpa mig att antingen se fördelarna med fysiska möten eller ge mig argument för varför vi ska fortsätta med virtuella möten?

Det gäller alltså internmöten av typen avstämningsmöten, informationsmöten osv. Inte möten där vi ska spåna/problemlösa (där ser jag fördelarna) utan bara möten där chefen är inblandad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-01 08:22
    Jag undrar alltså främst om avstämningsmöten (vad har hänt den senaste veckan när det gäller diverse projekt, praktiska diskussioner är bannlysta) och informationsmöten (chefen håller monolog om avdelningens ekonomi, eventuella nyanställda osv). Interaktionen mellan deltagarna är alltså minimal.

Möten där man ska interagera, problemlösa eller liknande håller jag med om fungerar bättre fysiskt.

• Svar på tråden Digitala möten vs fysiska?
  • Anonym (chefinnan)

Möten blir bättre när alla är på plats. När man har möten på distans är väldigt många deltagare helt passiva och gör annat under tiden. Hade en medarbetare som glömde stänga av kameran och fyllde diskmaskinen på mötet. 

• Anonym (V)

Är väl ingen större skillnad på kvalitet. Man ser och hör varandra. Är väl isåfall om tekniken krånglar som det kan vara sämre med digitalt 

• Anonym (Teams)

Våra chefer har valt att ha med Teams/Skype som alternativ i fortsättningen också.

Vad deras argument är vet jag inte. Men det är praktiskt för man kan som anställd exempelvis delta på möten man inte annars kan delta på på grund av att man egentligen inte börjar jobba förrän på kvällen (och mötet är på förmiddagen), att man har lämnat bilen på service och inte hinner in fysiskt till kontoret, man kan delta när man är småförkyld (man kan även jobba när man är småsjuk om man inte önskar sjukskriva sig), man är hemma med sjuka barn.

I övrigt så tror jag arbetsgivare tjänar på att anpassa arbetssituationen utifrån arbetstagarens förutsättningar. Tycker man sociala sammanhang är obehagliga men är väldigt duktig på sitt jobb så kanske man kan sträcka sig till att ha virtuella möten? Jag tycker alla ska få möjligheten då från och till så det inte blir särbehandling av någon eller några.

Endel tror jag lyssnar bättre och hänger med bättre på virtuella möten. Jag fungerar så för jag blir distraherad av alla andra i rummet. Sitter jag själv vid mitt skrivbord hemma med en kopp kaffe framför skärmen med hörlurar så distraherad inte jag.

Jag tycker även virtuella möten ofta är mer effektiva för den sociala småpratet uteblir.

Man kan argumentera för att vissa har lättare att få igång en diskussion i verkliga livet men jag upplever snarare att jag blir hörd mycket oftare på virtuella möten än fysiska möten där min röst inte skär igenom. På virtuella kan jag räcka upp handen och när det är min tur lyssnar alla.

Jag har inga problem med fysiska möten heller. Jag måste personligen bara anstränga mig mer för att hänga med och måste vara mer burdus för att få tala.

• Anonym (Teams)
    Anonym (chefinnan) skrev 2021-10-31 10:00:10 följande:

Möten blir bättre när alla är på plats. När man har möten på distans är väldigt många deltagare helt passiva och gör annat under tiden. Hade en medarbetare som glömde stänga av kameran och fyllde diskmaskinen på mötet. 

Nu är kanske diskmaskinsurplockning en dålig exempel för att det väsnas men endel personer lyssnar och tänker bättre om de gör något helt annat samtidigt. Som att man kommer på de bästa lösningarna på löpturen eller mitt på natten när man sover. Det behöver inte vara en dålig sak att någon gör något annat samtidigt. Men just att plocka ur diskmaskinen kan lätt överrösta mötet.

TS: jag tror också det är svårare att vara ledare över en grupp människor som jobbar hemma. Man förlorar översikten och det krävs mer av ledaren i sitt ledarskap. Jag tror bördan kan bli större på ledaren än tidigare. Även om de ansatta gör vad de ska så förlorar man översikten om man inte själv är mer aktiv som ledare. Det kan vara därför din chef nu gärna vill att ni möter upp fysiskt.

Man ser då att folk sitter med även om det inte betyder ty de aktivt lyssnar och får med sig vad som sägs på mötet.
  • Anonym (qqq)

Personer man känner bar och har arbetat med mycket, där tycker jag mötena blir lika bra oavsett formen (om tekniken fungerar), men medarbetare som inte jobbat så länge, som man inte känner så Bram upplever jag mötena blir bättre med om vi ses på riktigt. 
    Är man många är ett fysiskt möte bättre. 

• hammarhajen

Människor är sociala varelser och de flesta mår bättre av mänsklig kontakt. Är man ändå i jobbets lokaler är det antagligen bättre för de flesta att ses IRL istället för att sitta på varsitt kontor och delta i samma möte.

• AnnaSthlm

Framtidens arbetsliv är en hybrid mellan det fysiska OCH det digitala. Arbetsgivare som inte tar tillvara det bästa av två världar kommer i längden att förlora.

• chrissepisse
    Anonym (qqq) skrev 2021-10-31 11:25:37 följande:

Personer man känner bar och har arbetat med mycket, där tycker jag mötena blir lika bra oavsett formen (om tekniken fungerar), men medarbetare som inte jobbat så länge, som man inte känner så Bram upplever jag mötena blir bättre med om vi ses på riktigt. 
    Är man många är ett fysiskt möte bättre. 

Håller med. Vi var en inarbetad arbetsgrupp på min tidigare arbetsplats och våra möten blev bra även på distans. Alla i den gruppen var engagerade, vilket jag tror är avgörande för att det ska fungera med digitala möten. 
  • Tecum

Om det gäller möten där man ska förflytta sig en längre sträcka för att delta är det absolut bättre med digitalt. Det sparar tid, miljö och energi medan resultatet blir minst lika bra. I synnerhet gäller det informationsmöten och utbildning. Det enda som förloras är det sociala umgänget och det kan man sköta på annat sätt.
    Men på en arbetsplats där det bara handlar om att samla personal till en lokal är det smidigare med irl-möten.

• Mrs Moneybags

På mitt jobb har vi valt att koncentrera de fysiska mötena till en dag i veckan så att de som vill jobba hemifrån övriga dagar kan göra det, eftersom alla inte vill jobba hemifrån samma dag. 

Vi har försökt oss på hybridmöten, men det är inte så lätt att få till det. Det är lätt att man glömmer bort de som sitter hemma. 

Tycker som många andra att kreativa möten är bäst IRL, men avstämningsmöten kan funka lika bra på distans. 

Svar på tråden Digitala möten vs fysiska?