• Sun 31 Oct 2021 11:27
    5257 visningar
    6 svar
    6
    5257

    Vad betyder detta provsvar?

    Kan det påverkar möjligheterna att bli gravid?



    Snälla hjälp

  • Svar på tråden Vad betyder detta provsvar?
  • Sun 31 Oct 2021 11:29
    #1

    Jag skulle snarare oroa mig för cancer än fertilitet med det där svaret.

  • Mon 1 Nov 2021 06:30
    #2

    Förstår att du fått svar på inlämnat cellprov. Jag kan tyvärr inte tolka provsvaret korrekt men hoppas att du snart får information från gynkliniken. Cellprovet har kollat dig både för cellförändringar och HPV virus. Eftersom vidare utredning och vårdprogram för det är olika beroende på en kvinnas ålder är det svårt att svara på vad det betyder i ditt fall. I vissa fall går man vidare med noggrannare utredning i form av att läkaren tar små vävnadsprov från din livmodertapp, i andra fall kan det handla om att du kallas på nytt cellprov längre fram. Så invänta svar, eller ring och be dem berätta så du får större klarhet!

    Försök att hålla cancer-oron på håll. Cellprovscreening handlar om att hitta förändringar och virus långt långt innan de riskerar att utvecklas till cancer. Det är många kvinnor som haft förändringar och behöver de tas bort genom ex koniceringen ska det inte påverka fertiliteten negativt. ( Dock kan du då avrådas från att bli gravid under en tid.) Hoppas du snart får mer svar och lycka till!

    / har själv haft allvarliga cellförändringar, fått dem borttagna och därefter kunna fortsatt mina försök.

  • Bella 89
    Mon 1 Nov 2021 07:10
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-10-31 11:29:18 följande:

    Jag skulle snarare oroa mig för cancer än fertilitet med det där svaret.


    Då cellerna var benigna förekommer ingen risk för cancer. En godartad tumör däremot, men det är en helt annan sak :)
  • Mon 1 Nov 2021 07:45
    #4
    Bella 89 skrev 2021-11-01 07:10:41 följande:
    Då cellerna var benigna förekommer ingen risk för cancer. En godartad tumör däremot, men det är en helt annan sak :)
    Du glömmer andra halvan av utlåtandet.
  • Bella 89
    Mon 1 Nov 2021 12:25
    #5
    Mortiscia80 skrev 2021-11-01 07:45:19 följande:

    Du glömmer andra halvan av utlåtandet.


    Jag kan förstå hur du tänker. Men i all vänlighet nu så bär ändå 1/10 kvinnor på högrisk HPV och bland dessa är det ytterst ovanligt att det orsakar cancer. Man vet aldrig hur någon som redan är orolig på ett forum behandlar informationen. Därmed kände jag att det kanske blev lite klumpigt uttryckt och orsakade en för hög oro i onödan.
  • Wed 3 Nov 2021 17:13
    #6

    Du behöver inte vara orolig. Utlåtandet betyder att inga förändringar påvisades och att cellprovet var utfört på rätt sätt (celler från inre cervix fanns med i provet). Däremot hade du ett virus som ger ökad risk för att utveckla cellförändringar, men som inte hör till de absolut vanligaste typerna. Läkaren skrev därför fråga till en mer erfaren gynekolog för att konsultera om något annat behövs göras. Men som sagt - bär med dig att du i nuläget inte har några förändringar över huvud taget! 

Svar på tråden Vad betyder detta provsvar?