• Anonym (umgänge)

    Faställa ungängen via tingsrätt? ex som tror äga barnen. Hur går man tillväga?

    Hej.

    Jag och min ex går på familjerätten, vår son är 18 månader. Hon vill inte riktig samarbeta angående ungängen, hon tro sig äga barnen och mina förslag som jag tillsammans med familjerätten har kommit fram om hur ungängen (vilka timmar, dagar) avvisar hon, utan det ska ske endast på hennes villkor. Hon vägrar  träffa mig på familjerätten utan vi går ditt var för sig. Familjerätten försöker få henne att samarbetat men hon säger att hon är rätt för barnen säkerhet (son typ en dag jag glömde ta med hjälmen när vi skulle cykla där hon egentligen skulle låna hjälmen men vägrade så jag fick gå med honom) hon bestämmer vilka dagar , timmar dvs allt. Familjerätten tycker som mig att jag träffar vår son andelen för lite. jag hämtar honom efter dagis 3 dagar i veckan med han är jämt sjuk så dem senaste 2 månader har jag träffat honom 4 gånger/30min = 2timmar.  

    Jag undrar om någon har varit i samma situation och hur gick tillväga för att få ungängen fastställ av domstolen.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Faställa ungängen via tingsrätt? ex som tror äga barnen. Hur går man tillväga?
  • Anonym (ppp)

    Vad är sonen sjuk i så ofta så att du inte får träffa honom?

    Familjerätten är en sak, men fungerar det inte att komma överens där så är nästa steg att ta hjälp av en jurist. 

  • Anonym (Famrätt.)

    Det du gör är att via tingsrättens hemsida lämna in en stämning med dina yrkanden på umgänge. Detta kostar 900 kr. Sedan är bollen i rullning.

  • Anonvm
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-31 16:19:19 följande:

    Det du gör är att via tingsrättens hemsida lämna in en stämning med dina yrkanden på umgänge. Detta kostar 900 kr. Sedan är bollen i rullning.


    Steget innan är att rådgöra med med sakkunnig jurist/advokat.

    Om denna är vettigt lagd så inleds processen med ett brev till motparten som punktligt och sakligt förklarar klientens avsikter och önskemål i ärendet.

    Detta är ett sätt att "vapenskramla" lite mot exet som vägrar samarbeta och visa att man menar allvar.

    Jag känner så igen mig i din beskrivning TS, det är inget ovanligt alls att ena föräldern (modern, för att säga det rakt ut) anser sig ha rätt att bestämma allt kring barnen vid en separation.
    Många gånger, men långt ifrån alltid, grundar sig detta på att modern har tagit ett större praktiskt ansvar kring barn och hem tidigare.

    Söker du online så kommer du få oräkneliga historier där män beklagar sig över detta, samt att socialen och domstolarna alltid ger kvinnan rätt....
    Även om detta absolut förekommer så är det långt ifrån en generell sanning.
    Är du som far bara fri från drog och/eller alkoholproblematik och har en ordnad livssituation i det stora hela med jobb och bostad så är dina chanser goda.

    Nästintill all nutida forskning på området är enig om att ett jämställt växelvist boende är det bästa för barnen i de allra flesta fall.

    Vanligaste anledningarna till att familjerättens utredning inte rekommenderar gemensam vårdnad och ett växelvist boende är förekomst av fysiskt våld eller "samarbetsproblem".
    Många män menar på att det ofta förekommer falska anklagelser ang fysiskt våld, var medveten om detta och förekom detta.
    Spela in alla telefonsamtal, spela in alla möten, undvik att träffa modern ensam där du senare kan komma i ett läge där "ord står mot ord"...

    Försök att styra all er kommunikation så att det sker i skrift, inget bör göras upp muntligen.
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonvm skrev 2021-10-31 18:01:18 följande:

    Steget innan är att rådgöra med med sakkunnig jurist/advokat.

    Om denna är vettigt lagd så inleds processen med ett brev till motparten som punktligt och sakligt förklarar klientens avsikter och önskemål i ärendet.

    Detta är ett sätt att "vapenskramla" lite mot exet som vägrar samarbeta och visa att man menar allvar.

    Jag känner så igen mig i din beskrivning TS, det är inget ovanligt alls att ena föräldern (modern, för att säga det rakt ut) anser sig ha rätt att bestämma allt kring barnen vid en separation.

    Många gånger, men långt ifrån alltid, grundar sig detta på att modern har tagit ett större praktiskt ansvar kring barn och hem tidigare.

    Söker du online så kommer du få oräkneliga historier där män beklagar sig över detta, samt att socialen och domstolarna alltid ger kvinnan rätt....

    Även om detta absolut förekommer så är det långt ifrån en generell sanning.

    Är du som far bara fri från drog och/eller alkoholproblematik och har en ordnad livssituation i det stora hela med jobb och bostad så är dina chanser goda.

    Nästintill all nutida forskning på området är enig om att ett jämställt växelvist boende är det bästa för barnen i de allra flesta fall.

    Vanligaste anledningarna till att familjerättens utredning inte rekommenderar gemensam vårdnad och ett växelvist boende är förekomst av fysiskt våld eller "samarbetsproblem".

    Många män menar på att det ofta förekommer falska anklagelser ang fysiskt våld, var medveten om detta och förekom detta.

    Spela in alla telefonsamtal, spela in alla möten, undvik att träffa modern ensam där du senare kan komma i ett läge där "ord står mot ord"...

    Försök att styra all er kommunikation så att det sker i skrift, inget bör göras upp muntligen.


    Min erfarenhet är att tingsrätterna själva är betydligt bättre på att försöka få föräldrarna att få en samsyn och kanske tillsätta medling. Så fort man blandar in advokater och börjar vapenskramla som du säger så eskalerar konflikten i raketfart. Tingsrätterna vill undvika att det måste gå till huvudförhandling, tillfälliga beslut och utredning hos kommunen och advokater som hetsar från varsitt håll.

    Advokater däremot tjänar pengar på att det inte blir en samförståndslösning.

    Advokat anlitar man när man nått vägs ände. De hjälper ALDRIG till att minimera en konflikt. Aldrig.
  • Anonvm
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-31 18:14:00 följande:
    Min erfarenhet är att tingsrätterna själva är betydligt bättre på att försöka få föräldrarna att få en samsyn och kanske tillsätta medling. Så fort man blandar in advokater och börjar vapenskramla som du säger så eskalerar konflikten i raketfart. Tingsrätterna vill undvika att det måste gå till huvudförhandling, tillfälliga beslut och utredning hos kommunen och advokater som hetsar från varsitt håll.

    Advokater däremot tjänar pengar på att det inte blir en samförståndslösning.

    Advokat anlitar man när man nått vägs ände. De hjälper ALDRIG till att minimera en konflikt. Aldrig.
    Visst är det så, men det hela är ju så tandlöst, allting bygger ju att båda parter är villiga att samarbeta och kompromissa.

    Om ena parten helt vägrat alla frivilliga försök att lösa konflikten och nu bara sitter o skakar på huvudet o säger nä nä nä, till allt som inte går exact i linje med hur de har bestämt att "det ska vara".... Då måste någon sätta ner foten och få denna att vakna upp och inse att världen inte fungerar som de tror.

    Det som även blir väldigt tydligt när man börjar nysta i detta är att föräldrar som angerar likt det jag beskrivit nästintill alltid är modern till barnen, det är heller ingen högoddsare att deras yrkanden är enskild vårdnad och barnens boende hos sig heller, tillsammans med yrkanden på underhåll....

    Det är bara så genomskinligt, tack o lov så biter ju inte detta på varken socialsekreterare, nämndemän eller domare fullt ut längre.
  • Anonym (T)
    Anonvm skrev 2021-10-31 18:43:28 följande:

    Visst är det så, men det hela är ju så tandlöst, allting bygger ju att båda parter är villiga att samarbeta och kompromissa.

    Om ena parten helt vägrat alla frivilliga försök att lösa konflikten och nu bara sitter o skakar på huvudet o säger nä nä nä, till allt som inte går exact i linje med hur de har bestämt att "det ska vara".... Då måste någon sätta ner foten och få denna att vakna upp och inse att världen inte fungerar som de tror.

    Det som även blir väldigt tydligt när man börjar nysta i detta är att föräldrar som angerar likt det jag beskrivit nästintill alltid är modern till barnen, det är heller ingen högoddsare att deras yrkanden är enskild vårdnad och barnens boende hos sig heller, tillsammans med yrkanden på underhåll....

    Det är bara så genomskinligt, tack o lov så biter ju inte detta på varken socialsekreterare, nämndemän eller domare fullt ut längre.


    Från Tingsrätten får du en dom och följer du inte domen får du vite som du är tvungen att betala, det är väl knappast tandlöst?

    TS jag tycker också att du ska lämna in en stämning till Tingsrätten. Vill du ha umgänget till 50/50 så är det dags att agera nu.
  • Anonvm
    Anonym (T) skrev 2021-10-31 18:56:57 följande:
    Från Tingsrätten får du en dom och följer du inte domen får du vite som du är tvungen att betala, det är väl knappast tandlöst?
    Detta är EFTER att domen funnit laga kraft.
    Jag talar om resan dit, alltså de 14-18mån från att cirkusen börjar tills allt är klart... En krånglande part kan sätta ordentlig snurr i huvudet på barnet under den tiden.

    Men om du ska inte heller tro att en dom ang barnens boende inte går att kringgå för den som så vill.
    Det räcker med en helt grundlös anklagelse, "barnen vill inte för de är rädda"... Sen är det bara för dig att snällt sätta dig o vänta på att Soc utreder, i 4 månader...

    Tro mig, jag har själv suttit i bilen utanför barnens andra hem som ett fån och väntat på barn som aldrig kommer ut. Den känsla av maktlöshet, hat, vrede och sorg som sköljer igneom en när man då ringer social och polis är helt obeskrivlig.
    "Detta måste vi utreda förstår du väl?"...
    När dammet sen väl lagt sig ett halvår senare och det konstaterats att det inte fanns en enda stavelse sanning i hela historien, tror du då den som drog igång det hela får några som helst konsekvenser? En axelryckning och ett hånflin, sen går livet vidare som om inget hade hänt, samtidigt som jag inte fått träffa mina barn på nästan 6mån, samt som grädde på moset tvingats betala underhåll för barnen de sista 3 månaderna...


  • Anonym (umgänge)

    I den här fallet gäller inte vårdnaden utan endast umgänget som jag vill att domstolen ska faställa. 

    Men det som ni diskuterar är ganska intressant.... domstolen begär ut en utlåtande 
    från Familjerätten där dem rekommenderar ensam vårda pga föräldrarna oförmågan av samarbeta??, men vad händer om den ena vill men det andra vägrar samarbeta??  Den andra kan säga att den är  rädd för det andra förälder t.ex.  och man pratar om en liten bebis då måste den bo hos mamman så antagligen kommer mor att få vårdnaden.??? 

     

  • Anonvm
    Anonym (umgänge) skrev 2021-10-31 23:56:00 följande:

    Men det som ni diskuterar är ganska intressant.... domstolen begär ut en utlåtande 
    från Familjerätten där dem rekommenderar ensam vårda pga föräldrarna oförmågan av samarbeta??, men vad händer om den ena vill men det andra vägrar samarbeta??  Den andra kan säga att den är  rädd för det andra förälder t.ex.  och man pratar om en liten bebis då måste den bo hos mamman så antagligen kommer mor att få vårdnaden.???


    O där föll polletten ner.....

    Kom ihåg att hålla isär de juridiska begreppen "vårdnad" och "boende".

    Ingen vikt läggs på att ta reda på VARFÖR samarbetet fungerar dåligt, eller inte alls. Bara fullt fokus på ATT det inte fungerar och att föräldrarna har en konflikt, detta måste man skydda barn mot, o det enda säkra sättet att göra det är att helt enkelt plocka bort ena parten. Snabbt, enkelt och framförallt mycket effektivt, det kan ingen argumentera emot.

    Nästa nivå i detta spel är att nyttja tiden som en av sina allierade, då det ska mycket till för varken Soc eller domstol att ändra ett barns rådande förhållanden.

    Kvinnor som krånglar ang barns boende är fullt medvetna om detta.
    De vet att grunden till att gå vinnande ur en vårdnadstvist är att snabbast möjligt etablera nya förhållanden för barnet, nytt boende, ny skola/förskola, nya vänner/nätverk. Sen ser man till att med alla tillgängliga medel sabotera alla försök till samarbete, eller helt enkelt bara lägga locket på och vägra kommunicera alls...

    Sen förhalar man alla processer på alla tänkbara sätt, det är ju ett trögdrivet maskineri redan från start med domstol och socialtjänst.... Det är ju tokenkelt att skjuta ett inplanerat möte flera veckor framåt genom att hävda sjukdom med kort varsel t.ex.
       

Svar på tråden Faställa ungängen via tingsrätt? ex som tror äga barnen. Hur går man tillväga?