• Anonym (Linda)

Oempatisk man?

Jag mår dåligt och berättade för min man att jag ofta tänker att jag inte orkar leva. Detta är ca 2 månader sen. Han visade inga känslor och har inte kollat hur jag mår sen dess. Nyligen sa jag igen att jag inte orkar leva. Jag sa att jag har funderat på metod. Han reagerade inte även om han såg att jag är ledsen och verkar inte bry sig. Försöker hitta en förklaringtill hans känslokyla. Jag behöver någon som älskar mig och bryr sig för att hitta styrkan men han får mig att må sämre.

• Svar på tråden Oempatisk man?
  • Anonym (H)
    Anonym (Linda) skrev 2021-11-01 19:40:06 följande:

Jag mår dåligt och berättade för min man att jag ofta tänker att jag inte orkar leva. Detta är ca 2 månader sen. Han visade inga känslor och har inte kollat hur jag mår sen dess. Nyligen sa jag igen att jag inte orkar leva. Jag sa att jag har funderat på metod. Han reagerade inte även om han såg att jag är ledsen och verkar inte bry sig. Försöker hitta en förklaringtill hans känslokyla. Jag behöver någon som älskar mig och bryr sig för att hitta styrkan men han får mig att må sämre.

Jag förstår att det gör ont att din man inte reagerar nämnvärt och det är absolut märkligt och klandervärt. Är han kärleksfull och omtänksam annars, med saker som inte rör din psykiska hälsa? Är det så att han inte vet vad han ska svara?

Det som är viktigt här är att du snabbt får professionell hjälp om du inte redan får det. Din man borde vilja vara ett fint stöd och att bli älskad har vi alla behov av. Men det finns delar av livet där ens partner inte räcker till.

Jag hoppas att du söker hjälp och stöd.
  • Anonym (K)

Jag förstår att du mår dåligt men jag tror att han tar det som att du bara säger så för att skapa drama, och därför får du ingen empati. Sök hjälp hos en terapeut istället.

• Anonym (12345)

Kom ditt dåliga mående tvärt för två månader sen (sorg som dödsfall i familjen eller liknande?) eller har du mått dåligt under en längre tid? Om det är det senare så kan det vara så att han märkt av det under en längre period men inte vetat hur han ska agera. Det är inte så ovanligt, i synnerhet om vi pratar om en man i 50-årsåldern. De har i många fall ingen aning om hur man pratar om känslor.

Svar på tråden Oempatisk man?