• Anonym (Mamma)

Matte och barn på lågstadiet

Det här med matte och barn på lågstadiet.

1. Hinner era barn klart med uppgifterna på lektionstid?

2. Om de inte blir klara, finns det möjlighet till organiserad läxhjälp på skolan?

3. Om de behöver ta hem läxor (eftersom de inte blivit klara i skolan eller om de t ex är sjuka och får hem uppgifter), känner du/ni att ni kan hjälpa dem?

• Svar på tråden Matte och barn på lågstadiet
  • Anonym (F)

Jag undrar lite om bakgrunden till dina frågor. Lektionerna planeras oftast utifrån två faktorer; hur mycket måste man hinna i boken på en viss tid och hur mycket klarar de flesta barn av att göra på en lektion. De som inte klarar det får läxor, och en del lärare ger läxor på rutin (vilket man isf kan ifrågasätta). Fråga skolan om de har möjlighet att erbjuda läxhjälp men var beredd på att de flesta inte kan det. Klarar man inte av att hjälpa sitt barn med lågstadiematematik så tycker jag synd om en sådan vuxen, vi pratar 1+1-nivå liksom, multiplikationstabeller osv, rätt låg nivå.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2021-11-02 10:18:55 följande:

Jag undrar lite om bakgrunden till dina frågor. Lektionerna planeras oftast utifrån två faktorer; hur mycket måste man hinna i boken på en viss tid och hur mycket klarar de flesta barn av att göra på en lektion. De som inte klarar det får läxor, och en del lärare ger läxor på rutin (vilket man isf kan ifrågasätta). Fråga skolan om de har möjlighet att erbjuda läxhjälp men var beredd på att de flesta inte kan det. Klarar man inte av att hjälpa sitt barn med lågstadiematematik så tycker jag synd om en sådan vuxen, vi pratar 1+1-nivå liksom, multiplikationstabeller osv, rätt låg nivå.

Jag och kompisar/bekanta med barn på några olika skolor har pratat lite löst om våra barns läxor och då kom frågan om om matteläxor upp.

Fråga 3 gäller inte så mycket själva uträkningarna som att förstå vad boken menar att man ska göra (vilket åtminstone i vår bok tidvis kan vara lite kryptiskt). Det gäller även att kunna förklara om barnet inte har förstått på lektionstid.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-02 10:27:37 följande:
    Jag och kompisar/bekanta med barn på några olika skolor har pratat lite löst om våra barns läxor och då kom frågan om om matteläxor upp.

Fråga 3 gäller inte så mycket själva uträkningarna som att förstå vad boken menar att man ska göra (vilket åtminstone i vår bok tidvis kan vara lite kryptiskt). Det gäller även att kunna förklara om barnet inte har förstått på lektionstid.
    Ja olika skolor har olika förutsättningar, och även på samma skola gör lärare olika med läxor, upplägg av lektioner osv :)

Kan du ge exempel på såna klurigheter som behöver förklaras? Det var länge sedan jag såg en lågstadiebok men som jag minns kan det inte vara så svår matematik på den nivån.
  • Anonym (andra klass)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-02 10:11:38 följande:

2. Om de inte blir klara, finns det möjlighet till organiserad läxhjälp på skolan?

3. Om de behöver ta hem läxor (eftersom de inte blivit klara i skolan eller om de t ex är sjuka och får hem uppgifter), känner du/ni att ni kan hjälpa dem?

1) Ja, för det mesta.
    2) Vet inte. De har "uppsamlingslektioner" i slutet av veckan där de får göra klart uppgifter de inte hunnit med under veckan, gäller alla ämnen de har.
    3) Ja. Vi hade hemskola i en vecka under förra hösten när de gick i första klass. Det var inga problem att hjälpa dem om de körde fast. 
  • Anonym (Tre barn)

Det där är nog väldigt olika från lärare till lärare.

1. Ja, de har hunnit under lektionstid

2. Ja, det finns organiserad läxhjälp

3. Ja, jag kan hjälpa

Kommunal skola, Stockholmskommun
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2021-11-02 10:33:57 följande:
    Ja olika skolor har olika förutsättningar, och även på samma skola gör lärare olika med läxor, upplägg av lektioner osv :)

Kan du ge exempel på såna klurigheter som behöver förklaras? Det var länge sedan jag såg en lågstadiebok men som jag minns kan det inte vara så svår matematik på den nivån.
    Mitt barn brukar bli klar så det är sällan jag ser boken förutom vid sjukdom men ibland ska man göra något pedagogiskt som att fylla i ploppar. Antar att det ska göra så att det blir lättare att förstå, men barnet förstår inte alltid vad hen är tänkt att hen ska göra (själva uppgiften brukar inte vara svår, bara att räkna ut vad boken tänkt att man ska göra).

Ett barn som har svårare för matte kanske inte blivit klar eftersom hen inte förstått själva matten och om uppgifterna då kommer hem behöver man som förälder förklara. Även om uppgifterna är enkla betyder det inte att man vet hur man förklarar. Det är mer pedagogik än matte.

Just att olika skolor har olika förutsättningar, och även att föräldrarna har det, är orsaken till varför jag ställde frågan. Jag är nyfiken på hur det ser ut generellt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2021-11-02 10:33:57 följande:

Mitt barn brukar bli klar så det är sällan jag ser boken förutom vid sjukdom men ibland ska man göra något pedagogiskt som att fylla i ploppar. Antar att det ska göra så att det blir lättare att förstå, men barnet förstår inte alltid vad hen är tänkt att hen ska göra (själva uppgiften brukar inte vara svår, bara att räkna ut vad boken tänkt att man ska göra).

Ett barn som har svårare för matte kanske inte blivit klar eftersom hen inte förstått själva matten och om uppgifterna då kommer hem behöver man som förälder förklara. Även om uppgifterna är enkla betyder det inte att man vet hur man förklarar. Det är mer pedagogik än matte.

Just att olika skolor har olika förutsättningar, och även att föräldrarna har det, är orsaken till varför jag ställde frågan. Jag är nyfiken på hur det ser ut generellt.
  • Anonym (Vi)

Vårt barn borde hinna men gör det inte alltid, för sitter och tänker på annat (delvis för att lätt=tråkigt).

Har inte hört om läxhjälp på vår skola(men tveksamt om det efterfrågas på lågstadiet, åtminstone där vi bor)

Vi kan hjälpa barnet men för oss handlar det mest om att se till att det blir gjort. Det är inte för svårt för barnet och hon brukar ha koll på vad som ska göras. I annat fall hade jag kanske slängt iväg ett Mail till läraren med antingen en fråga eller förklaring till varför det inte blev gjort /ännu blivit gjort.

• Anonym (Mamma)

Kanske ska svara själv.

1. Ja vårt barn hinner bli klar

2. Det finns läxhjälp för de som inte blivit klara. Barnen får välja mellan att göra klart där eller ta hem uppgifterna.

3. Jag brukar kunna förklara de få gånger det behövs, min man är mindre pedagogisk.

----------------
    Min kompis vars barn går på grannskolan:

1. Nej, barnet blir inte klart utan får hem uppgifter flera gånger/v

2. Det finns inte läxhjälp. Barnen kan säkert få hjälp på fritids om de ber om den men inget som skolan organiserar.

3. Föräldrarna kan förklara men det tar mycket energi från alla inblandade att sitta med matten på kvällarna.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-02 11:13:05 följande:

Kanske ska svara själv.

1. Ja vårt barn hinner bli klar

2. Det finns läxhjälp för de som inte blivit klara. Barnen får välja mellan att göra klart där eller ta hem uppgifterna.

3. Jag brukar kunna förklara de få gånger det behövs, min man är mindre pedagogisk.

----------------
    Min kompis vars barn går på grannskolan:

1. Nej, barnet blir inte klart utan får hem uppgifter flera gånger/v

2. Det finns inte läxhjälp. Barnen kan säkert få hjälp på fritids om de ber om den men inget som skolan organiserar.

3. Föräldrarna kan förklara men det tar mycket energi från alla inblandade att sitta med matten på kvällarna.

Våra barn bor alltså i samma område, skolorna har motsvarande socioekonomiskt upptagningsområde.
  • Anonym (Nja)

1) nja. Om barnet fick räkna ikapp hemma, så såg ungen till att sen aldrig hamna efter.

2) skolan har läxtillfällen, men barnet har aldrig velat gå dit

3) ja, såväl bok som läxa har vid olika tillfällen verkligen varit lite bristfällig kring instruktion.

. Klarar man inte av att hjälpa sitt barn med lågstadiematematik så tycker jag synd om en sådan vuxen, vi pratar 1+1-nivå liksom, multiplikationstabeller osv, rätt låg nivå.

Fast om du tror att lågstadie-matte är enkelt och bara 1+1, så har du missat att det verkligen svänger kring exakt vilka metoder och vad och hur man lär ut. Och den matten som barnen vill ha hjälp med kan helt vara bortglömd, eller faktiskt inte undervisad till den generation som ska hjälpa till.

Mitt barn har inte alltid kunnat redogöra för ens i närheten av vad läxan var och ofta har läxan haft moment som barnen ej gått igenom.... Det hjälper liksom inte att jag och maken lätt löser uppgiften, utan det är viktigt att man också snabbt kan fatta hur ett barn förväntas ta sig an frågan.
  • Mrs Moneybags

Det är ju nya räknemetoder nu och för mig som är en lite äldre mamma har det varit intressant och ibland lite knepigt att förstå hur man gör. Det handlar inte om att jag inte kan räkna ut svaret (på mitt sätt), det handlar om att man har en helt annan metod att göra det på nu och det måste läras in och förklaras så att man klarar den högre matten senare. 

Nu går min son i fjärde klass och först nu känns det som att jag förstår allt om hur läraren vill ha svaren och hur de vill att man ska tänka. Det är ingen idé att jag försöker lära honom det jag fick lära mig på 70-80-talet, för det är förlegade metoder. 

På min sons skola har de läxhjälp på morgnarna och de får läxa i matte varje vecka (ett A4-ark) samt i uppgift att räkna ikapp om de ligger efter med veckans "stoppsida". Min son hänger med bra och är duktig på matte, tack och lov. 
  • Anonym (Mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2021-11-02 11:36:15 följande:
    Det är ju nya räknemetoder nu och för mig som är en lite äldre mamma har det varit intressant och ibland lite knepigt att förstå hur man gör. Det handlar inte om att jag inte kan räkna ut svaret (på mitt sätt), det handlar om att man har en helt annan metod att göra det på nu och det måste läras in och förklaras så att man klarar den högre matten senare. 

Nu går min son i fjärde klass och först nu känns det som att jag förstår allt om hur läraren vill ha svaren och hur de vill att man ska tänka. Det är ingen idé att jag försöker lära honom det jag fick lära mig på 70-80-talet, för det är förlegade metoder. 

På min sons skola har de läxhjälp på morgnarna och de får läxa i matte varje vecka (ett A4-ark) samt i uppgift att räkna ikapp om de ligger efter med veckans "stoppsida". Min son hänger med bra och är duktig på matte, tack och lov. 
    Det äldre syskonet går i 4an och inför ett prov fick de hem en hög repetitionsuppgifter som varken barnet eller jag (först) hängde med på hur de tänkt sig att de skulle räknas. När vi väl kommit fram till vad läraren tänkt sig att de skulle göra var utförandet inget problem men innan dess måste man ju förstå frågeställningen.

Båda mina barn är som tur är hyfsat bra på matte så det är sällan några större problem. Ännu så länge har de inte kommit till nivån där de vägrar lyssna på Mamma eftersom jag förklarar på ett annat sätt än läraren. Vad jag däremot trycker mycket på är att alla tänker på olika sätt så om de inte förstår när man förklarar på ett sätt så är det upp till den som förklarar att testa ett annat sätt tills den som ska lära sig förstår. Om mitt "gamla" sätt är det som funkar för mitt barn så är det bättre att hen lär sig så än att hen inte lär sig alls.
  • Anonym (mamma2)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-02 16:51:30 följande:
    Det äldre syskonet går i 4an och inför ett prov fick de hem en hög repetitionsuppgifter som varken barnet eller jag (först) hängde med på hur de tänkt sig att de skulle räknas. När vi väl kommit fram till vad läraren tänkt sig att de skulle göra var utförandet inget problem men innan dess måste man ju förstå frågeställningen.

Båda mina barn är som tur är hyfsat bra på matte så det är sällan några större problem. Ännu så länge har de inte kommit till nivån där de vägrar lyssna på Mamma eftersom jag förklarar på ett annat sätt än läraren. Vad jag däremot trycker mycket på är att alla tänker på olika sätt så om de inte förstår när man förklarar på ett sätt så är det upp till den som förklarar att testa ett annat sätt tills den som ska lära sig förstår. Om mitt "gamla" sätt är det som funkar för mitt barn så är det bättre att hen lär sig så än att hen inte lär sig alls.
    Det är viktigt att de lär sig räkna på det sättet som läraren har tänkt, för annars kan de få fel på proven sen även om de räknar ut så det blir rätt resultat. De ska ju visa hur de har räknat. Har själv erfarenheter av detta med egna barn. 

Man känner sig så gammal när man hjälper sina barn med matte haha... de där gamla sätten att räkna division eller annat som man själv tycker är så bra ses som helt galet numera. 
  • Anonym (Q)

Ja. Det har hänt att någon varit sjuk och behövt jobba hemma, men inte något som sker i regel.

Nej. Eller de har tid på fredagar att jobba med saker i alla ämnen som inte blev klara under veckan.

Ja. De hade undervisning på distans en hel del förra läsåret och då var det inga problem att förstå materialet när de ville ha förklaringar. De hemuppgifter de har haft i matte har handlat om att mäta något hemma, eller göra opinionsundersökningar eller leta mönster. Inget som kräver någon större matematisk förmåga hos föräldrarna.

-------------------------------------------------------------

Något jag blev lite förvånad över var att läraren sa att drygt hälften av eleverna hade tutors eller annan form av extramatte som inte var organiserad genom skolan. Hon undrade om mina barn gick eftersom de redan kunde sina multiplikationstabeller.  De gör de inte men vi spelar typ mattespel och gör annat för att uppmuntra på ett lekfullt sätt.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-02 16:51:30 följande:

För mig handlar det inte om att vägra lyssna på mamma, det handlar om att de på proven i framtiden måste skriva ut lösningen på talen på ett särskilt sätt enligt den nya metoden så att de får alla rätt på svaren. 

Det finns ju massor av sätt att lösa mattetal, men det är viktigt att de förstår den metod som lärs ut idag så att de även hänger med när talen blir mer komplexa i högre årskurser. 
Svar på tråden Matte och barn på lågstadiet