Anonym (Mamma) skrev 2021-11-02 10:11:38 följande:
Det här med matte och barn på lågstadiet.
1. Hinner era barn klart med uppgifterna på lektionstid?
2. Om de inte blir klara, finns det möjlighet till organiserad läxhjälp på skolan?
3. Om de behöver ta hem läxor (eftersom de inte blivit klara i skolan eller om de t ex är sjuka och får hem uppgifter), känner du/ni att ni kan hjälpa dem?
1) nja. Om barnet fick räkna ikapp hemma, så såg ungen till att sen aldrig hamna efter.
2) skolan har läxtillfällen, men barnet har aldrig velat gå dit
3) ja, såväl bok som läxa har vid olika tillfällen verkligen varit lite bristfällig kring instruktion.
Anonym (F) skrev 2021-11-02 10:18:55 följande:
. Klarar man inte av att hjälpa sitt barn med lågstadiematematik så tycker jag synd om en sådan vuxen, vi pratar 1+1-nivå liksom, multiplikationstabeller osv, rätt låg nivå.
Fast om du tror att lågstadie-matte är enkelt och bara 1+1, så har du missat att det verkligen svänger kring exakt vilka metoder och vad och hur man lär ut. Och den matten som barnen vill ha hjälp med kan helt vara bortglömd, eller faktiskt inte undervisad till den generation som ska hjälpa till.
Mitt barn har inte alltid kunnat redogöra för ens i närheten av vad läxan var och ofta har läxan haft moment som barnen ej gått igenom.... Det hjälper liksom inte att jag och maken lätt löser uppgiften, utan det är viktigt att man också snabbt kan fatta hur ett barn förväntas ta sig an frågan.