• Anonym (Orolig som f-n)

Har du gått upp i vikt av Mirtazapin????!

Hej!

Har precis fått utskrivet Mirtazapin för att få bättre sömn men vart jag än läser om medicinen så står det att man går upp i vikt av den. De flesta mellan 10-20 kg!(!!!)

Det vore trevligt att få lite mer objektiv syn på läkemedlet genom att få information från dem som INTE har gått upp i vikt av dem! Mycket vanlig biverkning, är det men innebär det ALLA? Det verkar inte bättre, om man läser allt som skrivs på internet?iaf det jag hittar!

Någon med annat resultat än viktuppgång????

• Svar på tråden Har du gått upp i vikt av Mirtazapin????!
  • elmadumle

Det handlar oftast om att man blir sugen av vissa mediciner som denna bla, min läkare sa att du kommer känna stort sug/hunger men det får man försöka hålla igen. 

elmadumle skrev 2021-11-02 14:31:19 följande:

Det handlar oftast om att man blir sugen av vissa mediciner som denna bla, min läkare sa att du kommer känna stort sug/hunger men det får man försöka hålla igen. 

Hej! Ja det är ju just den lilla detaljen som är svår, tycker jag! Jag fattar inte hur man kan sova bättre på dem om man går och lägger sig hungrig?! Jag kan inte se eller känna att jag äter mer, men jag märker på mina dagliga konditionspass att jag från att ha stagnerat i min träning, plötsligt ta ett jätte språng (nu var jag visst lite vitsig hi hi) framåt i min utveckling. Måste ju så klart bero på något.

Någon annan?

• Anonym (ballong)

Den medicinen är världsberömd för att ge stora viktökningar. Finns massor av trådar på nätet om du gogglar även härinne om människor som gått upp i vikt.

En släkting till mig som var underviktig visserligen, gick upp 8 kg på bara ett par månader och har hört andra också som detta hänt med. Att de gått upp 20-30 kg väldigt snabbt.

Man ska vara medveten om detta och kanske bara ta den vid behov istället för dagligen. Prata med läkaren om alternativ. Det är samtidigt en av de antidepressiva med minst eller inga biverkningar förutom viktökningen. Många mår väldigt bra på den särskilt äldre.

elmadumle skrev 2021-11-02 14:31:19 följande:

Men är det då inte svårt att sova om man lägger sig hungrig?!
    Anonym (ballong) skrev 2021-11-02 19:33:25 följande:

Den medicinen är världsberömd för att ge stora viktökningar. Finns massor av trådar på nätet om du gogglar även härinne om människor som gått upp i vikt.

En släkting till mig som var underviktig visserligen, gick upp 8 kg på bara ett par månader och har hört andra också som detta hänt med. Att de gått upp 20-30 kg väldigt snabbt.

Man ska vara medveten om detta och kanske bara ta den vid behov istället för dagligen. Prata med läkaren om alternativ. Det är samtidigt en av de antidepressiva med minst eller inga biverkningar förutom viktökningen. Många mår väldigt bra på den särskilt äldre.

Ja det måste ju ändå finnas en orsak till att den skrivs ut, tänker man ju. Viktuppgång tenderar ju att vara känsligt för många, kan jag tänka mig.
  • oWillSelfo

Nu är jag man, men svarar ändå med mina erfarenheter!

Jag har ätit mirta i flera år (3?) och jag skulle inte byta ut den, mår fantastiskt bra när jag äter den. Sover bra, orkar träna, känner mig gladare och mer tillfreds. Men. Jag gick upp typ 15kg när jag satte in den, bestämde mig för ett år sen ca att vända trenden. La om min kost till lägre kaloridensitet, högre volym, så jag kan äta mig mätt utan att överäta.

Kör också med periodisk fasta, så jag kan äta mina kalorier när jag tagit medicinerna, så lägger jag mig alltid mätt. Har ni gått ner till en lägre vikt än jag hade när jag började - ville visa att det går att gå ner trots mediciner.

Viktuppgången beror på att signalsubstanserna i hjärnan förändras, och ger mer sug. Inte på minskad metabolism eller något annat. Håll koll på kalorierna så går du inte upp.

Fråga om det är något mer du vill veta.

• Anonym (L)

Själva tabletten i sig gör inte att du går upp i vikt men den stimulerar aptiten och du kan komma att vilja äta mer än normalt och därmed gå upo i vikt.

• Robert 558

Fick den för sömnen. Gick upp 8 kilo och slutade med den. Slutade ändå att fungera för sömnen efter ett tag, så det borde rimligtvis finnas bättre medicin för det. 

oWillSelfo skrev 2021-11-03 09:13:23 följande:

Nu är jag man, men svarar ändå med mina erfarenheter!

Jag har ätit mirta i flera år (3?) och jag skulle inte byta ut den, mår fantastiskt bra när jag äter den. Sover bra, orkar träna, känner mig gladare och mer tillfreds. Men. Jag gick upp typ 15kg när jag satte in den, bestämde mig för ett år sen ca att vända trenden. La om min kost till lägre kaloridensitet, högre volym, så jag kan äta mig mätt utan att överäta.

Kör också med periodisk fasta, så jag kan äta mina kalorier när jag tagit medicinerna, så lägger jag mig alltid mätt. Har ni gått ner till en lägre vikt än jag hade när jag började - ville visa att det går att gå ner trots mediciner.

Viktuppgången beror på att signalsubstanserna i hjärnan förändras, och ger mer sug. Inte på minskad metabolism eller något annat. Håll koll på kalorierna så går du inte upp.

Fråga om det är något mer du vill veta.

Oj vilket bra svar! Ja själv har jag tagit ett rejält steg framåt i min träning, slår rekord efter rekord och sover bättre. Och då tränar jag hård kondition minst 2h/dag sen många år tillbaka utan att ha ökat min prestation nämnvärt på flera år.

Den enda skuggan just nu, är att jag ska tillbaka till bröstenheten då min mammografi visade en förändring. Hoppas pillerna kan hjälpa mig sova fram tills dess!!
    Anonym (L) skrev 2021-11-03 09:16:58 följande:

Själva tabletten i sig gör inte att du går upp i vikt men den stimulerar aptiten och du kan komma att vilja äta mer än normalt och därmed gå upo i vikt.

Lurigt det där!! Märker ju inte själv att jag äter mer. Men min prestation i träningen har ökat markant och detta måste ju bero på något? :)
    Robert 558 skrev 2021-11-03 09:31:36 följande:

Fick den för sömnen. Gick upp 8 kilo och slutade med den. Slutade ändå att fungera för sömnen efter ett tag, så det borde rimligtvis finnas bättre medicin för det. 

Märkte du att du blev mer hungrig av medicinen??
  • Robert 558
    Anonym (Orolig som f-n) skrev 2021-11-03 10:32:39 följande:
    Märkte du att du blev mer hungrig av medicinen??
    Ja. Både mer hungrig och sugen på allt möjligt. Tyckte ändå inte att jag åt så mycket, men det sa bara pang på vågen. 
    Robert 558 skrev 2021-11-03 10:42:55 följande:

Ja. Både mer hungrig och sugen på allt möjligt. Tyckte ändå inte att jag åt så mycket, men det sa bara pang på vågen. 

Fy vad trist!
  • Anonym (L)
    Anonym (Orolig som f-n) skrev 2021-11-03 10:31:59 följande:

Lurigt det där!! Märker ju inte själv att jag äter mer. Men min prestation i träningen har ökat markant och detta måste ju bero på något? :)

Var du underviktig innan? Isåfall kanske det märks mer, jag har gått upp 20 kg på två år och känner mig jättestor även om jag idag är normalviktig och tidigare gravt underviktig.

Det är ju bra om du rör på dig också, och i slutändan ha som mål att hitta tillbaka till sömnen utan medicin.

Efter akut traumatisk stess kunde jag inte sova, fick propavan och åt dessa i ett par månader. Gick samtidigt i terapi och bearbetade mina känslor, sen kunde jag minska ner.

Om jag blir väldigt stressad sover jag dåligt men har medicin hemma att ta som endagsdos om sömnlösa nätter blir flera i rad. Mina tabletter har dock inte påverkat vikten.
    Anonym (L) skrev 2021-11-03 11:22:45 följande:

Var du underviktig innan? Isåfall kanske det märks mer, jag har gått upp 20 kg på två år och känner mig jättestor även om jag idag är normalviktig och tidigare gravt underviktig.

Det är ju bra om du rör på dig också, och i slutändan ha som mål att hitta tillbaka till sömnen utan medicin.

Efter akut traumatisk stess kunde jag inte sova, fick propavan och åt dessa i ett par månader. Gick samtidigt i terapi och bearbetade mina känslor, sen kunde jag minska ner.

Om jag blir väldigt stressad sover jag dåligt men har medicin hemma att ta som endagsdos om sömnlösa nätter blir flera i rad. Mina tabletter har dock inte påverkat vikten.

Är det andra läkemedel än Mirtazapin som inte påverkat vikten, menar du?

Nej jag är normalviktig. Har ett BMI som ligger stabilt på ca 22-23.

Men jag vill ju så klart inte öka!
  • Anonym (L)
    Anonym (Orolig som f-n) skrev 2021-11-03 13:56:11 följande:

Är det andra läkemedel än Mirtazapin som inte påverkat vikten, menar du?

Nej jag är normalviktig. Har ett BMI som ligger stabilt på ca 22-23.

Men jag vill ju så klart inte öka!

Ja, men det beror kanske på vilken sömnproblematik man har.

Jag somnade men kunde vakna efter en kvart igen. Propavan har jag och de hjälper en att gå in i en djupare sömn. Går man inte upp i vikt av, men man kan bli lite groggy dagen efter.

Mirtazapin ges också till hundar och katter för att stimulera aptiten när de inte vill äta.
  • Gojtan
    Anonym (L) skrev 2021-11-03 14:40:56 följande:

Ja, men det beror kanske på vilken sömnproblematik man har.

Jag somnade men kunde vakna efter en kvart igen. Propavan har jag och de hjälper en att gå in i en djupare sömn. Går man inte upp i vikt av, men man kan bli lite groggy dagen efter.

Mirtazapin ges också till hundar och katter för att stimulera aptiten när de inte vill äta.

Hej igen!

Propavan är det jag ätit sen flera år tillbaka.
Svar på tråden Har du gått upp i vikt av Mirtazapin????!