• Wed 3 Nov 2021 11:44
    1915 visningar
    1 svar
    1
    1915

    Försökt 4+ år

    Hej

    Vi har försökt 4+ år. Det är tydligen inte "fel" på oss utan vi har "bara" otur.

    Vi har utretts och jag har fått mina äggledare spolade och min man har tillräckligt många och fungerande spermier. Första provet han tog räknade de till färre, men inte för få, och nästa prov var normalt.

    Vi har egentligen inte varit så stressade över det och levt våra liv som vanligt men hållit koll på ÄL (lite ojämn 28-41 dagar men vanligtvis 31-33). Vi har tänkt att det kommer hända någon gång. Jag har slutat snusa och vi har även periodvis slutat med kaffe och alkohol OM det kunde ha varit det som störde.

    Vi har fått ok till IVF men det finns risk för överstimulering så jag är självklart lite rädd.

    Men det som stör mig mest är att det inte finns någon förklaring till varför vi inte blir gravida. Har någon varit med om samma sak men det visade sig vara exempelvis endometrios?

    Jag har smärtor som tilltagit under de senaste åren. Har även haft svåra kramper innan jag blev tvungen att plocka ut min hormonspiral som gav mig oerhörda smärtor. Så det har pågått under några år med kramp i livmodern. Har svårt för vissa gynundersökningar. Är ibland sjukskriven för mensmärtor.

    Så.... känner någon igen sig? Försökt flera år och testat sig men att det sedan visade något som läkarna missat?

    Stor kram till alla fighters därute ????????

  • Svar på tråden Försökt 4+ år
  • Anonym (15)
    Wed 3 Nov 2021 16:50
    #1
    +1

    Nja, "otur" när det gått så lång tid är att ta i. Men när läkarna inte vet skyller dom på det. Även vid oförklarlig infertilitet finns ju nåt som är fel. Men det upptäcks inte via de undersökningar man kan göra. Eller normalt sett görs i Sverige ska tilläggas. Ibland är det så att felet upptäcks först vid IVF. Få befruktade ägg eller fragmenterade embryon tex.

    Endometrios är förstås också en möjlighet. Det upptäcks dock bara via laparoskopi och är svårt att få igenom. Mensvärk skylls på att det är normalt att ha så ont vilket det ju inte alls är. Uppsala är bäst vad gäller diagnos och behandling av endo. De har en egen mottagning för det. Kanske du kan kolla upp?

    Alla är rädda inför IVF oavsett vilka förutsättningar man än har. Men IVF har funnits många år och man får lita på att kliniken och läkarna vet vad de gör. Glad Ni skulle inte fått remiss för det om inte era förutsättningar ansetts som tillräckligt bra.

    Jag önskar dig stort lycka till! {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Försökt 4+ år