• AmandaMjo

    orolig att jag inte kan bli gravid

    Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2 år snart. Vi har under den tiden nästan alltid haft oskyddat sex. Jag vill jätte gärna ha barn nu men eftersom det inte har hänt av misstag så börjar jag bli orolig och undrar om jag ens kan bli det.

  • Svar på tråden orolig att jag inte kan bli gravid
  • Anonym (??)

    Har man oskyddat sex och blir gravid så är det inget misstag. Det är en kalkylerad risk man tar och inget att rekommendera om man inte vill ha barn. Frågan är varför ni gjort så här - vill du, men inte han så ni chansar eller hur gör ni? Vid regelrätta försök att bli gravid har man oskyddat samlag runt ägglossningen och då är det normalt att det tar minst ett år. Inom 2 år har 90% blivit gravida. Men har ni inte haft oskyddat sex vid just äl minst 12 ggr finns ingen anledning till oro. 

  • Anonym (Försök)

    Försök ha samlag runt ägglossning och innan det.Hoppas hans spermier är bra.Det handlar inte bara om dig alltid.

  • Anonym (Jösses)

    Jösses du är 19 år gammal! Du har alltså försökt att bli gravid sedan du var 17? Vänta några år!

  • Anonym (Dea)

    Om ni har haft oskyddat sex kring ägglossning i över ett år finns risken att ni inte kan få barn tillsammans den naturliga vägen. Men det är inte alls säkert att det är du som inte kan bli gravid. Problemet kan lika gärna ligga hos din kille.

    Men. Tänk över ditt beslut att vilja få barn noga. Ta hjälp av någon som är betydligt mer livserfaren än du (tex en förälder) och gör en ekonomisk planering innan ni fortsätter ha oskyddat sex.

    Generellt (det finns pålitlig statistik) får tjejer som får barn innan de är 24-25 år (och deras barn) ett ganska hårt liv. Jättemånga blir ensamstående inom bara ett par, tre år och många är bidragsberoende upp i 30-årsåldern.

    För att inte bli en siffra i den statistiken behöver du planera noga och ha ett par olika reservplaner för hur du ska försörja dig och barnet om du blir ensam. Det finns ju unga föräldrar det går jättebra för, det är generellt de som får mycket hjälp av sina egna föräldrar och de som gjort kloka val vad gäller ekonomin.

Svar på tråden orolig att jag inte kan bli gravid