• Anonym (orolig)

Hjälp! Tänk om vi får ett sladdbarn?

Jag och min man har fått en nytändning efter att i princip inte haft sex mer än ett par gånger per år under de senaste 7 åren.

Vi har ett 8-årigt barn ihop. När vårt barn var bebis, så blev jag gravid igen, men lillebror dog vid förlossningen. Min man ville gärna att vi skulle försöka bli gravida igen då, men jag orkade inte. När vårt barn var 3 år var det jag som ville ha ett barn till, men då ville inte min man. Vi pratade om det igen när vårt barn var 4 år, men då tyckte vi båda att vi var för gamla och att det skulle bli för stor åldersskillnad mellan syskonen.

Nu har vi fått en sexuell nytändning och har haft sex regelbundet under de senaste två veckorna. I fredags tog kondomerna slut. Jag hade varit på halloweenfest under kvällen, tappade omdömet efter något glas vin för mycket och vi hade oskyddat sex. Jag fick nästan ett ångestpåslag dagen efter.

Min man, däremot, ryckte på axlarna och menade "är du gravid, så är du. Det klarar ju vi. Vi har ju till och med ett extra rum!"

Risken är ju förstås mycket liten att jag verkligen är gravid, men han verkar så loj kring det hela och jag var tvungen att be honom ta på kondom när vi hade sex efter det och han tyckte att "nä, jag hinner ta ut den innan jag kommer." Jag frågade honom om han vill ha ett barn till, men då svarade han bara: "händer det, så händer det. Det fixar vi i så fall."

Jag är inte rädd för graviditeten. Jag känner mest att VI är gamla. (jag 38 och min man 49) Fast ännu mer orolig är jag för åldersskillnaden mellan syskonen. Vårt barn är van vid att vi lägger ner 100% tid i allt, i skolarbete och fritidsintressen och uppmärksamhet. Hur blir det för vårt barn med ett sladdsyskon? Hur blir det för oss? Hur blir det för sladdbarnet med "gamla" föräldrar och ett mycket äldre syskon? Kommer vi att orka? 

Hur ska man resonera här? Jag är egentligen inte helt emot att få ett barn till, men jag tycker samtidigt att det har gått för lång tid. Vilka aspekter ska man ta in i det här fallet, när man resonerar? Tanken var ju någonstans från början att vi skulle ha två barn ...

• Svar på tråden Hjälp! Tänk om vi får ett sladdbarn?
  • Anonym (Vi)

Ja, tänk om... Och? Glad Går det så långt är det ju nåt du ändå vill. Och då kommer det gå bra. Precis som det går bra för alla andra som får sladdisar, eller tätt mellan barnen eller tvillingar eller vad som. Det är ingen mening ta ut nåt i förskott. Du kanske inte ens är gravid. Är du det tar du ställning då. 

Jag har släktingar där 2 barn är sladdisar. De 3 första kom tätt, sen 10 år till nästa och sen 10 år till nästa barn igen. Värsta varianten jag läst om här var en som absolut inte trodde hon kunde få fler barn för de hade försökt så länge för länge sen och gett upp, men sen blev hon gravid efter 17 år. Hon gruvade sig väldeliga, men det gick jättebra. {#emotions_dlg.flower}

F.ö är ni inte alls speciellt gamla. I varje fall inte du. Jag var 11 år äldre när jag fick mitt andra barn och maken 3 år äldre än mig. Gick bra det med. 

• Anonym (4-mamma)

Underbart med nytändning! Jag håller med ovanstående att man klarar för det mesta det som blir.. Alla olika spann mellan åldrar finns. Jag har ingen erfarenhet av sladdis, mina 4 är födda på 10 år. De första inom 14 mån.

Men din ålder...du är inte för gammal! Vi var 38 när fjärde kom. Han är 18 nu och jag 55. Inga problem så.

• Anonym (T)
    Anonym (orolig) skrev 2021-11-03 22:48:56 följande:

Jag och min man har fått en nytändning efter att i princip inte haft sex mer än ett par gånger per år under de senaste 7 åren.

Vi har ett 8-årigt barn ihop. När vårt barn var bebis, så blev jag gravid igen, men lillebror dog vid förlossningen. Min man ville gärna att vi skulle försöka bli gravida igen då, men jag orkade inte. När vårt barn var 3 år var det jag som ville ha ett barn till, men då ville inte min man. Vi pratade om det igen när vårt barn var 4 år, men då tyckte vi båda att vi var för gamla och att det skulle bli för stor åldersskillnad mellan syskonen.

Nu har vi fått en sexuell nytändning och har haft sex regelbundet under de senaste två veckorna. I fredags tog kondomerna slut. Jag hade varit på halloweenfest under kvällen, tappade omdömet efter något glas vin för mycket och vi hade oskyddat sex. Jag fick nästan ett ångestpåslag dagen efter.

Min man, däremot, ryckte på axlarna och menade "är du gravid, så är du. Det klarar ju vi. Vi har ju till och med ett extra rum!"

Risken är ju förstås mycket liten att jag verkligen är gravid, men han verkar så loj kring det hela och jag var tvungen att be honom ta på kondom när vi hade sex efter det och han tyckte att "nä, jag hinner ta ut den innan jag kommer." Jag frågade honom om han vill ha ett barn till, men då svarade han bara: "händer det, så händer det. Det fixar vi i så fall."

Jag är inte rädd för graviditeten. Jag känner mest att VI är gamla. (jag 38 och min man 49) Fast ännu mer orolig är jag för åldersskillnaden mellan syskonen. Vårt barn är van vid att vi lägger ner 100% tid i allt, i skolarbete och fritidsintressen och uppmärksamhet. Hur blir det för vårt barn med ett sladdsyskon? Hur blir det för oss? Hur blir det för sladdbarnet med "gamla" föräldrar och ett mycket äldre syskon? Kommer vi att orka? 

Hur ska man resonera här? Jag är egentligen inte helt emot att få ett barn till, men jag tycker samtidigt att det har gått för lång tid. Vilka aspekter ska man ta in i det här fallet, när man resonerar? Tanken var ju någonstans från början att vi skulle ha två barn ...

Du vill inte ha fler barn men struntar i skydd?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (T) skrev 2021-11-03 23:22:19 följande:
    Du vill inte ha fler barn men struntar i skydd?

Njae... det var väl inte riktigt det jag skrev i TS, eller hur? 

Jag försöker ju få råd här, kring hur det kan bli, om vi får ett barn till. 

• Anonym (T)
    Anonym (orolig) skrev 2021-11-03 23:26:55 följande:

Njae... det var väl inte riktigt det jag skrev i TS, eller hur? 

Jag försöker ju få råd här, kring hur det kan bli, om vi får ett barn till. 

Ok så ni använder kondom för att ni vill bli gravida?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (4-mamma) skrev 2021-11-03 23:18:59 följande:

Underbart med nytändning! Jag håller med ovanstående att man klarar för det mesta det som blir.. Alla olika spann mellan åldrar finns. Jag har ingen erfarenhet av sladdis, mina 4 är födda på 10 år. De första inom 14 mån.

Men din ålder...du är inte för gammal! Vi var 38 när fjärde kom. Han är 18 nu och jag 55. Inga problem så.

Kanske är inte jag gammal, men min man kanske är det? Jag vet inte. Jag hade egentligen helt och hållet lämnat tanken kring att vi skulle få fler barn. Kanske är det först nu som jag inser att min man kanske har tänkt tvärt om och verkligen vill ha ett barn till. 

Skillnaden här, är ju också att här har vi ett ensambarn som inte har syskon (men lever dessvärre i skuggan av att ha haft ett syskon som han aldrig har träffat.) Vi har ju heller inte haft en bebis på över 8 år. Jag minns bara att jag var trött hela tiden, fast jag då, innan jag fick barn, annars kände mig allmänt pigg. Nu går livet i sina hjulspår. Jag är tröttare idag än vad jag var då jag blev gravid första och andra gången, men inte tröttare än vad jag var under bebisåret, men det kändes ändå jobbigt. Min man är snart 50... han är ju positiv till det hela, men frågan är om han verkligen minns hur jobbigt det egentligen var att ha en bebis, kring allt man måste ge upp och all den sömnbrist vi hade. Vi har pratat om det, men det verkar inte så. 

Vad jag känner mest är att nu har vårt barn äntligen blivit mer självständig kan ta fram bröd, smör och oboy och mjölk och göra sig ett mellanmål för att känna sig "stor." Idag var det första gången någonsin, då vårt barn sa att: "Vet du mamma, du ville ju titta på ett program på tv, så om du bara sätter på en ljudsaga åt mig, så behöver du inte natta mig. Vi kan säga kram, godnatt och puss här i soffan." Det där att plötsligt ha ett barn som blir alltmer självständig; vågar jag byta det mot en bebis, med allt vad det innebär? Det vet jag inte.

Men samtidigt... ja, jag vet inte. Det bara snurrar i mitt huvud just nu och min man har börjat visa bebisbilder på vårt barn och prata om hur det var då, så även om jag troligen inte är gravid, så kanske han inte släpper det här.

• Anonym (orolig)
    Anonym (T) skrev 2021-11-03 23:31:32 följande:
    Ok så ni använder kondom för att ni vill bli gravida?
    Du verkar missa flera nyanser i texten i trådstarten. Läs om och skriv mer relevanta kommentarer, är du vänlig. 
  • Anonym (I)

Risken är minimal. Så sluta tänk på det och ta det om det händer istället. Gör abort.

• Q71

Nu vet jag inte om det är för sent men det finns ju dagenefterpiller att ta.

• Anonym (Ylva)

Man råder liksom inte riktigt över livet och ring och boka en tid hos barnmorskan oavsett om du blivit gravid eller ej

Sätt in en spiral om du inte vill ha fler barn och njuta av ny-tändningen, eller o. Det råkade bli barn, fundera då på om ni vill eller inte.

Det handlar ju om ni föräldrar och inte syskonet

Jag har själv en tonåring och ett yngre barn och det finns enorma fördelar med att ha barn i helt olika faser.

Men man ska vilja. För OM ni inte vill så är 18-22 år lång tid att stå ut.

Jag antar att ni är helt andra människor ni än när ert barn var yngre och man har mer erfarenhet men också mer känsla för risker när man blir äldre.

Svar på tråden Hjälp! Tänk om vi får ett sladdbarn?