• My871

    Gravid och lågt THS-värde

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 7+6 och har idag fått veta att mina blodprov visade lite konstiga värden. Jag hade lågt-värde på 0,01 och högt T4-fritt på 18,9.

    Någon som varit med om detta eller vet vad detta kan bero på?

    Jag är tacksam för svar:)

  • Svar på tråden Gravid och lågt THS-värde
  • Anonym (Hej)

    Hej och grattis till graviditeten! Med dina värden har du hypertyreos, alltså överaktiv sköldkörtel. Har du symtom som svettningar, hjärtklappning, viktnedgång, ökad hunger, svårt att varva ner? Jag antar att läkaren som tog provet kommer följa upp detta med dig? Stort lycka till.

  • My871
    Anonym (Hej) skrev 2021-11-04 11:52:47 följande:

    Hej och grattis till graviditeten! Med dina värden har du hypertyreos, alltså överaktiv sköldkörtel. Har du symtom som svettningar, hjärtklappning, viktnedgång, ökad hunger, svårt att varva ner? Jag antar att läkaren som tog provet kommer följa upp detta med dig? Stort lycka till.


    Tack för svar.:)

    Jag har hört att det kan vara ett tecken på tvillinggraviditet. Spännande att se om det stämmer. :)
  • Anonym (Usk)
    My871 skrev 2021-11-04 00:02:38 följande:

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 7+6 och har idag fått veta att mina blodprov visade lite konstiga värden. Jag hade lågt-värde på 0,01 och högt T4-fritt på 18,9.

    Någon som varit med om detta eller vet vad detta kan bero på?

    Jag är tacksam för svar:)


    Ditt T4 är inte så väldigt högt så jag är tveksam till hypertyreos. Gissar att de vill ta om dina prover med lite fler analyser, TRAK t.ex. Det kan vara en tillfällighet att det låg så lågt med tanke på att T4 ändå ligger okej. Håller tummarna att nästa prov visar bättre värde.
  • My871
    Anonym (Usk) skrev 2021-11-04 20:58:25 följande:

    Ditt T4 är inte så väldigt högt så jag är tveksam till hypertyreos. Gissar att de vill ta om dina prover med lite fler analyser, TRAK t.ex. Det kan vara en tillfällighet att det låg så lågt med tanke på att T4 ändå ligger okej. Håller tummarna att nästa prov visar bättre värde.


    Tack för svar:) jag tog prover på sköldkörteln i våras och då var alla värden bra. Jag ska ta nya prover om en månad så skulle vi se hur det visar då.
  • Anonym4848
    My871 skrev 2021-11-04 00:02:38 följande:

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 7+6 och har idag fått veta att mina blodprov visade lite konstiga värden. Jag hade lågt-värde på 0,01 och högt T4-fritt på 18,9.

    Någon som varit med om detta eller vet vad detta kan bero på?

    Jag är tacksam för svar:)


    Jag hade också 0,01 i TSH i början av graviditeten, och typ 23 i T4. De trodde på att det endast var utlöst av HCG, eftersom jag inte hade symtom. Nya prover 4 veckor senare (typ i v. 16 tror jag) var värdena normala igen.
  • Anonym (E40)

    Jag har tvärtom, skyhögt TSH på 11.8!! Medicinerar mot hypotyreos sen mångga år, men har aldrig legat så där högt! Vill man bli gravid ska man ju helst ligga under 2.5, så hur jag lyckades bli gravid med 11.8 är lite av ett mysterium. Hoppas verkligen inte det innebär en ökad missfallsrisk! Har höjt dosen ett snäpp och sen nytt pro v om 6 veckor...

  • My871
    Anonym4848 skrev 2021-11-04 22:21:49 följande:

    Jag hade också 0,01 i TSH i början av graviditeten, och typ 23 i T4. De trodde på att det endast var utlöst av HCG, eftersom jag inte hade symtom. Nya prover 4 veckor senare (typ i v. 16 tror jag) var värdena normala igen.


    Vad skönt att höra att det gick över för dig.

    Hon frågade om ifall jag har torra ögon, för det är tydligen ett symptom på att något ska vara mer fel. Så jag hoppas på att det bara är i början av graviditeten det är så här för mig också. Jobbigt när man behöver vänta så många veckor på att få veta ifall det höjts av sig självt. :)
  • My871
    Anonym (E40) skrev 2021-11-05 12:49:18 följande:

    Jag har tvärtom, skyhögt TSH på 11.8!! Medicinerar mot hypotyreos sen mångga år, men har aldrig legat så där högt! Vill man bli gravid ska man ju helst ligga under 2.5, så hur jag lyckades bli gravid med 11.8 är lite av ett mysterium. Hoppas verkligen inte det innebär en ökad missfallsrisk! Har höjt dosen ett snäpp och sen nytt pro v om 6 veckor...


    Oj. Det verkar vara rätt så vanligt ändå med en knasig sköldkörtel. Hoppas det blir bättre för dig också :) det är ju så jobbig väntan på nya prover :)
Svar på tråden Gravid och lågt THS-värde