• Anonym (..)

Arbetar med Covid, nu gravid..

Jag arbetar med bl.a. provtagning av covid, och har nu precis fått reda på att jag är gravid. Jag är ju kanske i vecka 4 nu, och att berätta för chefen och kollegor känns verkligen inte kul med tanke på att det inte är säkert att graviditeten kommer gå bra, man kan ju få missfall och ska jag då behöva gå till chefen och kollegorna igen och berätta att jag fått missfall. Känns inte som nått jag vill skrika ut på jobbet. Hade velat vänta 10 veckor iallafall.. men jag antar att jag behöver berätta nu iallafall, just med tanke på covid. Kan man berätta via ett mejl om en graviditet, eller är det sånt som är en oskriven regel att ta face to face? Jag kommer nämligen inte träffa chefen på kanske en vecka. Eller är det bättre att vänta då och hoppas på att jag inte behöver ta några covid tester på jobbet?

• Svar på tråden Arbetar med Covid, nu gravid..
  • Anonym (Fundersam)

Jag är lite fundersam kring hur du tänker här. Du borde egentligen vänta till minst v 12 innan du berättar något, just för missfallsrisken. Du kanske ändå inte blir omplacerad eller hemskickad före v 20, eftersom det är från den tidpunkten risken för att föda tidigt ökar.

Du kan skicka mail till din chef redan nu. Självklart kommer hen inte berätta det för dina kollegor!

• Anonym (G)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-11-04 09:01:23 följande:

Jag är lite fundersam kring hur du tänker här. Du borde egentligen vänta till minst v 12 innan du berättar något, just för missfallsrisken. Du kanske ändå inte blir omplacerad eller hemskickad före v 20, eftersom det är från den tidpunkten risken för att föda tidigt ökar.

Du kan skicka mail till din chef redan nu. Självklart kommer hen inte berätta det för dina kollegor!

Arbetsmiljöverket säger att gravida inte skall arbeta med Covidpatienter/misstänkt covid. Detta oavsett vecka.

Ts jag tycker du kan ringa din chef och berätta. Det är trevligare än ett mail.

Själv har jag tyckt det varit bättre att de vet på jobbet för att slippa dölja dåligt mående. Men det avgör man såklart själv
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (G) skrev 2021-11-04 09:06:12 följande:
    Arbetsmiljöverket säger att gravida inte skall arbeta med Covidpatienter/misstänkt covid. Detta oavsett vecka.

Ts jag tycker du kan ringa din chef och berätta. Det är trevligare än ett mail.

Själv har jag tyckt det varit bättre att de vet på jobbet för att slippa dölja dåligt mående. Men det avgör man såklart själv
    Jaså? Kan du länka till det för jag hittade inget iaf när jag sökte.
  • Anonym (G)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-11-04 09:07:26 följande:

Jaså? Kan du länka till det för jag hittade inget iaf när jag sökte.

www.av.se/nyhetsarkiv/

Nu skriver de inte att detta gäller hela graviditeten. Men de skriver heller inte att det är från en viss vecka. Och då kan man heller inte tolka det som att det är först från vecka 20.

Däremot så kan ju ta absolut ringa av för att vara säker innan hon informerar arbetsgivaren
  • KCL

Ring din chef och berätta? Hade jag suttit i samma sits hade jag inte tagit några risker.

• Anonym (xxx)
    Anonym (..) skrev 2021-11-04 08:50:54 följande:

Jag arbetar med bl.a. provtagning av covid, och har nu precis fått reda på att jag är gravid. Jag är ju kanske i vecka 4 nu, och att berätta för chefen och kollegor känns verkligen inte kul med tanke på att det inte är säkert att graviditeten kommer gå bra, man kan ju få missfall och ska jag då behöva gå till chefen och kollegorna igen och berätta att jag fått missfall. Känns inte som nått jag vill skrika ut på jobbet. Hade velat vänta 10 veckor iallafall.. men jag antar att jag behöver berätta nu iallafall, just med tanke på covid. Kan man berätta via ett mejl om en graviditet, eller är det sånt som är en oskriven regel att ta face to face? Jag kommer nämligen inte träffa chefen på kanske en vecka. Eller är det bättre att vänta då och hoppas på att jag inte behöver ta några covid tester på jobbet?

Känns som att du inte har något val än att berätta för din chef. Ring och berätta.
  • Anonym (L)

Du ska absolut berätta för din chef men du behöver inte berätta för kollegor. Din chef har tystnadsplikt

Jag hade aldrig tagit en risk för min graviditet i din situation bara för att det är så tidigt i graviditeten

• Ebo88
    Anonym (..) skrev 2021-11-04 08:50:54 följande:

Jag jobbar som tandsköterska och är nere i smittkällan och dyker. Nu tror jag inte att varje patient har covid, men man vet ju inte vilka som kan ha, då dom själva inte ens är medvetna om att dom skulle ha det om de inte har nå symptom.

Men jag berättade för min chef på en gång. Främst för att jag kommer gå hem innan v.20 då jag har risk att föda för tidigt trotts covid, så jag ville se till att min chef får tid på sig att hitta en vikarie för mig och inte låta honom vänta tills det skulle vara 3 veckor kvar tills sjukskrivningen.

Och som de andra har sagt, din chef får inte göra detta vidare även om du berättar. Min chef gjordes inte det utan jag berättade på ett möte när jag var i v.10 (går in i v.13 imorgon) och jag blir sjukskriven den 25/11
Svar på tråden Arbetar med Covid, nu gravid..