• Nenne2

Någon som skriver/skrivit B-uppsats?

Jag ska precis börja på min, har 7 veckor kvar tills den sak in. Pga min struliga skola så hade vi så många uppgifter med tentor och arbeten så att vi inte kunde komma igång förrän nu i måndags med den. Och om 7 veckor ska den in. Jag har panik nu och känner att jag inte kommer klara den. Har gjort kvalitativa frågor som jag ska göra intervjuer av imorgon och på fredag. Har även hittat lite litteratur som jag tänkt använda mig av. Nu undrar jag till er som gjort eller gör en B-uppsats, är det en helvetes svår och tidskrävande uppgift? Vet att jag inte skriver C eller D vilket är tur. Snälla ge mig råd och peppning till att klara det sista nu. Ge även tips på vad man ska tänka på.

• Svar på tråden Någon som skriver/skrivit B-uppsats?
  • CEEN

det kommer att gå jättebra. på 7 veckro kommer du att hinna absolut. Om du ska göra intervjuerna nu i dagarna och vert exakt vad du ska skriva om så är det inga problem.

jag har skrivit två b-uppsatser och en c och håller på med d. det kommer gå strålande

• Miss W

Jag skrev en B-uppsats i historia när jag pluggade. Jag tyckte jag hann bra på 10 veckor. Mitt tips är att göra upp en arbetsplan så får du en bra överblick på vad som ska göras och hur lång tid du har på dig. Det kommer att gå bra!

• Nenne2

Tack för era peppande ord. Jag kan ju tillägga att jag även ska föda mitt andra barn inom tre veckor...tufft, visst, men det är det sista jag behöver göra för att bli klar med min utbildning. Men just nu bryter jag ihop och känner att det känns helt hopplöst, antar att det hör till att jag ska känna så.

• Strawbaby

Jag har skrivit en B-uppsats och en uppsats som är jämförbar med en sådan och för mig gick det bra. Jag var supernervös och trodde att 5 veckor var snålt med tid men det räckte bra.

Lite tips!

* Se till att jobba lite extra i början så att du har tid kvar på slutet att läsa igenom ordentligt och kanske låta nära och kära även göra det och komma med synpunkter.

* Begränsa dig till en början och ta dig inte vatten över huvudet, det är lättare att utöka än att dra ifrån. Börja med få och tydliga frågor.

* Skriv ner tankar och funderingar kring arbetet under tidens gång så att du har material när det är dags för diskussion/analys/reflektion.

*Gör en sak i taget, få inte panik och börja skriva på att alla delar samtidigt. Börja exempelvis med resultatet och skriv sedan frågor/syfte/metod etc för att sist avsluta med diskussion/analys/reflektion.

Du ska se att du klarar dig fint! Bara du tar det lugnt och ser klart på ditt material. Det känns som en seger när du är färdig!

Lycka till!

• Nenne2

Tack strawbaby för dina tips. Bra att ha och tänka på under arbetets gång.

• Piri

Håller med Miss W - gör ett arbetsschema. Planera även in "föda barn" i det så att du kan ta det lite lugnt.

När jag skrev mina B-uppsatser hade vi bara 5 veckor på oss så dina 7 känns rena lyxen för mig. Om du bara tar det lugnt och metodiskt så kommer det att gå jättebra. Glöm inte bort att du har en handledare (för det har du väl?). Honom/henne ska du ta kontakt med så fort du känner att du kör fast. Be handledaren läsa vad du skrivit och sen ge feedback. Jag tycker att Strawbaby har gett dig massor av bra tips som du kan följa.

Jag beundrar dig för att du ens börjar detta arbete med en bebis på väg så snart! Om du dessutom redan har ett så borde du vara van vid att planera för att saker och ting ska gå i lås.

Lycka till med både knatten och uppsatsen!

• Tingan

jag har skrivit flera uppsatser och senast en på c-nivå och på b-nivå kräver de inte lika mycket, på sju veckor har du bra med tid. Lägg ner mycket tid i början så kan du ta det lugnare mot slutet då du skulle ha barn va? känner en tjej som fick sitt barn under c-uppsatsen men klara den och tog även sin examen nån vecka senare, så man klarar uppsatsen även med nyfödd. Men tipset är väl att planera tiden och få mycket gjort i början och skriv ner stödord under arbetes gång som du senare kan ha i din diskussion. Och du se till att äta,dricka och sova ordentligt för att hålla koncentrationen uppe. Lycka till det kommer gå jätte bra!

Svar på tråden Någon som skriver/skrivit B-uppsats?