• Sessa88

VUL, Inget foster?

Är det helt kört? Är i v. 6+3. Gjorde vul igår. Kan hända att jag bara är i v. 5+3.

Men finns det ingen bebis där? Jag är så orolig, nytt vul om 2 veckor.

• Svar på tråden VUL, Inget foster?
  • Anonym (E)

Inte för att vara sån men om det inte finns något foster så finns det inte... Även om du vore i v 5 så skulle man ha sett fostret.

• Anonym (E)

Förresten, hur kan du inte veta vilken vecka du är i? Du vet väl när du hade mens senast, eller?

• Anonym (Eh)
    Anonym (E) skrev 2021-11-04 19:24:34 följande:

Inte för att vara sån men om det inte finns något foster så finns det inte... Även om du vore i v 5 så skulle man ha sett fostret.

Oj, vaknat på fel sida?
  • Anonym (V)
    Anonym (E) skrev 2021-11-04 19:25:07 följande:

Förresten, hur kan du inte veta vilken vecka du är i? Du vet väl när du hade mens senast, eller?

Alltså det är ganska många som har oregelbunden mens och heller inte vet när de hade ägglossning.

Väldigt vanligt att man har fel om vilken vecka man är i
  • Anonym (E)
    Anonym (V) skrev 2021-11-04 19:59:55 följande:
    Alltså det är ganska många som har oregelbunden mens och heller inte vet när de hade ägglossning.

Väldigt vanligt att man har fel om vilken vecka man är i
    Man vet fortfarande oftast när man senast hade mens, och det är vad bm använder som riktmärke för att räkna ut veckan, tills man ev blir flyttad efter ett UL.
  • Anonym (3-barnsmamma)

Jag var på ett tidigt vul med mitt tredje barn. Trodde jag va i v 6+2 men där fanns bara gulesäck och hinnesäck. Fick en ny tid två veckor senare och då fanns ett foster med hjärtljud. Idag är han 20 månader, så det behöver inte betyda missfall.

Vad trodde den som utförde ultraljudet? Hon som utförde mitt sa redan innan att det kan vara för tidigt för att se.

• Anonym (V)
    Anonym (E) skrev 2021-11-04 20:22:09 följande:

Man vet fortfarande oftast när man senast hade mens, och det är vad bm använder som riktmärke för att räkna ut veckan, tills man ev blir flyttad efter ett UL.

Ja och då kan man hamna flera veckor fel om man inte har en regelbunden cykel. Absolut inte konstigt att ts är osäker på vilken vecka hon är i.

Och alla har heller inte exakt koll på dagen när senaste mensen var
  • Sessa88
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-11-04 20:27:31 följande:

Jag var på ett tidigt vul med mitt tredje barn. Trodde jag va i v 6+2 men där fanns bara gulesäck och hinnesäck. Fick en ny tid två veckor senare och då fanns ett foster med hjärtljud. Idag är han 20 månader, så det behöver inte betyda missfall.

Vad trodde den som utförde ultraljudet? Hon som utförde mitt sa redan innan att det kan vara för tidigt för att se.

Läkaren och barnmorskan sa att det nog bara var väldigt tidigt ännu, därför bokades ett nytt vul om två veckor. Då man inte såg någon fosterstruktur.

Men hon mätte något som var 3,1 mm?

Var en kaos dag igår. Skulle inte ens gjort vul, men fick göra det om jag ville för jag inte mådde så bra

• Anonym (E)
    Anonym (V) skrev 2021-11-04 20:34:37 följande:
    Ja och då kan man hamna flera veckor fel om man inte har en regelbunden cykel. Absolut inte konstigt att ts är osäker på vilken vecka hon är i.

Och alla har heller inte exakt koll på dagen när senaste mensen var
    Och som jag sa justerar man detta vid UL om det visar sig att det blivit någon vecka fel, men de flesta vet fortfarande ungefär när på månaden de hade mens även om kanske inte exakt dag.
  • Anonym (V)
    Anonym (E) skrev 2021-11-04 21:45:21 följande:

Och som jag sa justerar man detta vid UL om det visar sig att det blivit någon vecka fel, men de flesta vet fortfarande ungefär när på månaden de hade mens även om kanske inte exakt dag.

Ja och ts trodde hon var längre gången och är nu orolig utifrån vad ultraljudet visade? Inte så konstigt att bli orolig?
  • Jag är bara jag

Vid osäkerhet bör man göra ett nytt VUL efter 2 veckor. Före v.8 bör man egentligen inte göra VUL pga osäkerheten. Det kan vara för tidigt bara,speciellt om du är en hel vecka mindre långt gången.

Och till dig/er som tjatar om senaste mens: det finns kvinnor som har mens ett par gånger per år. Då ska man självklart inte beräkna en graviditet från senaste mens. Det går inte bra även om man bara har oregelbunden mens heller. Då måste man i princip göra ett VUL ifall man inte har stenkoll på äl.

• Anonym (3-barnsmamma)
    Sessa88 skrev 2021-11-04 20:47:38 följande:

Läkaren och barnmorskan sa att det nog bara var väldigt tidigt ännu, därför bokades ett nytt vul om två veckor. Då man inte såg någon fosterstruktur.

Men hon mätte något som var 3,1 mm?

Var en kaos dag igår. Skulle inte ens gjort vul, men fick göra det om jag ville för jag inte mådde så bra

Ungefär en sådan bild fick jag oxå första gången och allt gick som sagt bra. Jag blev backad lite där och hade ev äl lite senare än jag trodde, några dagar hit eller dit spelar ju stor roll i dessa veckor. Kan även tillägga att bebisen växte ikapp för vid ul i v 12 blev mitt bf flyttat från 17 feb till 13 feb.

Det är kanske bara för tidigt ännu för att kunna se. Håller tummarna för det. Förstår din oro, jag var själv i upplösningstillstånd de två veckorna. Kan även tillägga att jag hade småblödningar till och från fram till v 11.
  • MrsJenka

Det är jättekonstigt att utgå infrån att alla har full koll på ägglossning och mens. Jag har efter min första förlossning haft så oregelbunden mens att jag två gånger upptäckt en graviditet pga. symptom o inte ens vetat om

jag är i v, 5 eller 9. Jag ser inte mens som en stor grej som jag lägger på minnet o vid mitt första vul får jag ju en datering. Alla har verkligen inte koll på när de hade mens senast. Jag har fött 4 barn utan att ha koll på varken ägglossning eller när jag senast hade mens.
  • Anonym (Bm)

Vad baserar du det på? Träffar oerhört många kvinnor som inte har koll på när de hade mens senast. Jag är likadan. Lägger ingen som helst vikt på när mensen kommer så efter en vecka har jag redan glömt när den kom.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bm) skrev 2021-11-05 17:18:10 följande:
    Vad baserar du det på? Träffar oerhört många kvinnor som inte har koll på när de hade mens senast. Jag är likadan. Lägger ingen som helst vikt på när mensen kommer så efter en vecka har jag redan glömt när den kom.
    Livserfarenhet.
  • Sessa88
    Hoppas 2012 skrev 2021-11-05 16:46:07 följande:

Jag upplevde samma, var på VUL i 6+2 och de såg inget foster men veclan efter fanns foster med hjräslag så håll ut! Det var för tidigt

Tack! Nu gav du mig hopp!
  • Anonym (Hej)

Såg inget på mitt vul i v.6ish heller, men nu ligger sonen bredvid mig och snusar och tuttar. Sitt lugnt i båten.

Svar på tråden VUL, Inget foster?