• bangarang

    Köra med sommardäck

    Jag ska köra mellan Skövde och Karlstad imorgon. Har sommardäck på bilen. Det kommer inte vara nollgradigt, men funderar ändå på om jag ska våga köra eller ta tåg istället. Det händer ju att det blir halt även när det är runt 4 grader. Är extra nojig eftersom jag kört i diket en gång. Då var det vinter, nollgradigt och extremt halt. Nu kommer det ju inte alls vara sånt väglag men i alla fall. Måste ju finnas fler än mig som kör med sommardäck än tänker jag :)

  • Svar på tråden Köra med sommardäck
  • Tow2Mater

    Klart du kan köra. Det är ju bara att köra efter väglaget om det är halt. Det känner man ju.
    Hos mig byter ingen till vinterdäck, man kör saktare istället.

  • flygrl

    Enligt Google Maps är det 156 km mellan Skövde och Karlstad och det beräknas ta knappt två timmar. Om du kör på dagen kommer det va ca 5-6 grader. Själv skulle jag inte dra mig för att köra under dom omständigheterna då det knappast är risk för halka. Håll koll på temperaturen och väglaget och anpassa hastigheten så ska du se det går bra.

  • Guldnovan
    Tow2Mater skrev 2021-11-05 00:44:41 följande:

    Klart du kan köra. Det är ju bara att köra efter väglaget om det är halt. Det känner man ju.

    Hos mig byter ingen till vinterdäck, man kör saktare istället.


    Trots lagen? Eller har du allround? Södra Sverige?
  • Tow2Mater
    Guldnovan skrev 2021-11-05 10:18:27 följande:
    Trots lagen? Eller har du allround? Södra Sverige?
    Bor inte i Sverige. Men vi har halt och snö vintertid.
  • Guldnovan
    Tow2Mater skrev 2021-11-05 15:15:35 följande:

    Bor inte i Sverige. Men vi har halt och snö vintertid.


    Aha...ja det förklarar saken

    Där skulle jag vilja bo...
  • flygrl
    bangarang skrev 2021-11-05 10:09:24 följande:

    Tack för svar! Nu känns det ok att köra :)


    Bra!

    Hur gick det då att köra? Allt väl?
  • bangarang
    flygrl skrev 2021-11-05 18:46:24 följande:

    Bra!

    Hur gick det då att köra? Allt väl?


    Tack, det gick bra! Jag kollade temp noga innan så det inte skulle vara nollgradigt, det är ju det värsta. Men Det gick fint o var ingen halka alls
  • flygrl
    bangarang skrev 2021-11-07 23:26:21 följande:

    Tack, det gick bra! Jag kollade temp noga innan så det inte skulle vara nollgradigt, det är ju det värsta. Men Det gick fint o var ingen halka alls


    Bra, du får tänka på det nästa gång du behöver köra när det är risk för halka.

    Själv körde jag ca 7 mil igår kväll när det va 0-gradigt men slapp ändå halka för det va helt torrt på vägbanan (fast det kan ju förstås finnas ställen där det finns fukt som frusit till is så det är lömskt).
Svar på tråden Köra med sommardäck