• soderguy11854

    BB Stockholm eller Danderyds förlossning avdelning för epiduralbedövning?

    Hej,

    Jag har nyligen hört att maximal väntetid för narkosläkare (som behövs för epiduralbedövning / EDA) är olika mellan BB Stockholm och Danderyds sjukhus:
    - 2,5 timmar för BB Stockholm
    - 1 timme för Danderyds sjukhus

    Det är för att BB Stockholm inte har egna narkosläkare, men istället "låna" den från Danderyds sjukhuset.

    Någon annan som har hört om denna?

  • Svar på tråden BB Stockholm eller Danderyds förlossning avdelning för epiduralbedövning?
  • Anonym (Elin79)

    Det har jag också hört. Vet inte exakt hur det funkar dock för du kan ju göra planerat snitt på BB Stockholm och där behövs narkos. Så i nån form har man ändå narkos tillgängligt.
    Narkos på Danderyd finns också fördelat över hela sjukhuset, så ibland finns ingen ledig. Även på DS kan man alltså få vänta. Jag har fött där två gånger, ena gången kom läkaren direkt, andra tog det nog upp emot 1,5h innan jag fick någon EDA. 

  • Anonym (Becca)

    Jag födde nyligen på BB Stockholm och narkosläkaren kom i princip direkt när jag ville ha EDA (inom 5-10
    min). Men kan nog variera från gång till gång såklart, men BB Stockholm & Danderyds förlossning ligger ju vägg i vägg så borde i så fall vara samma väntetid gissar jag. Kan varmt rekommendera BB Stockholm i alla fall :) 

  • Anonym (T)

    Ingen egen erfarenhet men tänker att de måste ha en tillgänglig för urakuta tillfällen. Då ska ju mamman hinna sövas och bebis tagits ut på ca 10-15 minuter. Sen om det bara är en som har jour på BB Stockholm så kan det ju såklart ta längre tid för hen att komma och sätta EDA om det finns andra ex planerade, akuta och urakuta snitt som går före. 

  • Anonym (N)

    Jag har fött båda barnen på BB Stockholm. Det stämmer att man inte har egna narkosläkare, utan använder sig av Danderyds, men det finns ingen rangordning som gör att BB Stockholms patienter kommer efter Danderyds förlossnings. Första gången fick jag vänta 40 minuter ungefär, andra gången 5 minuter eftersom doktorn var ledig och dessutom i närheten. 

Svar på tråden BB Stockholm eller Danderyds förlossning avdelning för epiduralbedövning?