• StoraMy

    Vilket flicknamn är finast?

    Vi väntar vårt första barn nu i december och är inne på något av följande flicknamn. Vilket tycker ni är finast? Vi ändrar oss från dag till dag (och lär väl inte bestämma oss förrän bebisen är ute, haha). Finns så många fler flicknamn som är fina, men vi är lite sist i vänkretsen och bland familj så många namn är upptagna.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?
  • flygrl

    Sigrid är klart finast av dom namnen, sen Agnes. Astrid och Signe är väl sådär imho.

  • madame8790

    Sigrid är min favorit som jag själv skulle vilja döpa ett av mina barn till. Men alla namnen är ju jättefina!

  • Xenia

    Fina klassiska namn allihop!

    Jag röstade på Sigrid, men egentligen föredrar jag kortformen Siri. Men gillar inte ev smeknamn som Sigge och Siggan.

  • trollhona

    Signe är klart vackrast av de namnen. Men de andra var också fina. Tycker ni har lyckats bra med att skramla fram fina namn

  • fluu

    Alla namnen är bra, vackra,starka, enkla, gångbara. Min personliga rangordning ser ut så här:

    1. Astrid

    2. Signe

    3. Sigrid

    4. Agnes


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • StoraMy

    Tack för svar! Ganska jämt i omröstningen också. Glad att ni ändå tycker att alla namnen är hyfsat bra, vill inte att tjejen ska få lida för att föräldrarna valde ett dåligt namn :) Vi vill ha ett namn som känns svenskt eftersom vi båda har engelska som jobbspråk (tycker det är kul när man hör ett ursprung i namnet).

  • Hönshjärna

    Kul att ni vill att namnet ska låta svenskt. Är så förvånad över alla helsvenskar som bor i Sverige och bara pratar knagglig skolsvenska men deras barn ska minsann ha internationella namn och inte svenska. Och internationella namn är tydligen engelska. Dvs inte särskilt gångbart i exempelvis Kina och Turkiet.

    Konstigt att vilja ge ett namn som ska underlätta under de kanske 20 charterresor och ett års utlandsstudier som görs under ett liv men renderar i livslångt stavande av namn i den egna kulturen och landet.

    Mina barn har nordiska namn. Så namnen är internationellt gångbara- i Danmark, Norge, Finland, Färöarna och Island, haha!

  • 16 21

    Astrid röstade jag på, det namnet är fint! De andra namnen speciellt Sigrid, gillar jag inte.

  • StoraMy
    16 21 skrev 2021-11-09 15:42:47 följande:

    Astrid röstade jag på, det namnet är fint! De andra namnen speciellt Sigrid, gillar jag inte.


    Vad är det med Sigrid du inte gillar? Det verkar vara det namnet, både här och hemma i vardagen, som folk antingen gillar eller inte.
  • StoraMy
    Hönshjärna skrev 2021-11-09 15:01:31 följande:

    Kul att ni vill att namnet ska låta svenskt. Är så förvånad över alla helsvenskar som bor i Sverige och bara pratar knagglig skolsvenska men deras barn ska minsann ha internationella namn och inte svenska. Och internationella namn är tydligen engelska. Dvs inte särskilt gångbart i exempelvis Kina och Turkiet.

    Konstigt att vilja ge ett namn som ska underlätta under de kanske 20 charterresor och ett års utlandsstudier som görs under ett liv men renderar i livslångt stavande av namn i den egna kulturen och landet.

    Mina barn har nordiska namn. Så namnen är internationellt gångbara- i Danmark, Norge, Finland, Färöarna och Island, haha!


    Haha, lite småkul inlägg :) Vi båda jobbar på amerikanska bolag och amerikaner är ju nästan tvärtom, de älskar när folk har krångliga namn som inte är så vanliga i USA. Vi har ett väldigt svenskt efternamn så ungen är körd ändå på eventuella utlandsstudier!
  • StoraMy
    fluu skrev 2021-11-08 15:26:07 följande:

    Alla namnen är bra, vackra,starka, enkla, gångbara. Min personliga rangordning ser ut så här:

    1. Astrid

    2. Signe

    3. Sigrid

    4. Agnes


    Blir nyfiken nu för jag har sett i någon gammal tråd att du inte gillar Sigrid pga smeknamn. Men vad är det som gör att du rankar Agnes lägre?
  • fluu
    StoraMy skrev 2021-11-09 16:38:01 följande:

    Blir nyfiken nu för jag har sett i någon gammal tråd att du inte gillar Sigrid pga smeknamn. Men vad är det som gör att du rankar Agnes lägre?


    Nej, jag personligen hade valt bort Sigrid pga "Sigge", men andra kan ju tänka annorlunda. Sigrid i sig tycker jag så mycket om. Egentligen finns det ingen större anledning till att Agnes kom sist. Jag tycker så väldigt bra om alla namnen att det är svårt att rangordna. Men jag älskar och föredrar nordiska namn, så det kanske var så jag tänkte när jag rangordnade. Jag vet knappt själv ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Xenia

    Agnes är fint med det svenska uttalet "ANG-ness" men blir fult och hårt med det engelska uttalet "ÄGG-ness". Det är det enda jag har emot det namnet.

    Det skulle möjligen gälla Signe också. "SING-ne" kontra "SIGG-ni". 

    Men planerar ni inte att flytta till ett engelskspåkigt land betyder det ju mindre.

  • DenNamnbitne

    Utomordentligt vackra flicknamn alla fyra men ikväll fick et bli ett helgonnamn: Agnes - kan aldrig vara fel då hennes namn nämns varje dag under den heliga mässan :)

Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?