• Anonym (Gravid)

Bråk med familjen...

Är så ledsen. Jag och min sambo väntar vårat första barn, vilket vi givetvis är väldigt glada över. Dock blev vi lite osams med min familj idag. Vi träffades för att äta lite god mat och så, Sedan började mina föräldrar prata om att det ska bli kul med barnbarn och att de längtar. Jag sa dock att vi räknar kallt med att de ställer upp när vi behöver hjälp. Detta var tydligen provocerande för mina föräldrar. De sa att de kommer ställa upp på sina villkor, och en sådan sk "attityd" jag uppvisade idag inte är acceptabel och önskvärd. Vadå attityd? Jag tycker att i en familj hjälps man åt. Det är väl självklart? Min syster tycker också det var oförskämt sagt och menar att man inte kan räkna kallt med att ens föräldrar alltid ställer upp. Men jag tycker man gör det och både jag och min sambo står fortfarande fast vid att vi räknar kallt med att föräldrarna hjälper till. För våran skull. Precis som att vi kommer hjälpa dem när de behöver hjälp. Vad i mitt uttalande var så extremt provocerande? Jag fattar inte alltså. Och nu är mina föräldrar sura på mig och min sambo.

• Svar på tråden Bråk med familjen...
  • Anonym (???)

Ärligt talat förstår jag dina föräldrar. Det är du och din sambo som skaffar barn och det är enbart erat ansvar att ta hand om era barn.

• Anonym (?)

Vad menar du med det, tänker du på det innan ditt barn ens har kommit.

Säger du det på en trevlig middag, att du inte tänker ta hand om ditt barn i första hand, utan att du och din partner bestämt att någon annan ska ta huvudansvar och vara tacksamma för det.

Sen blir du förbannad, du är verkligen något annat, din snubbe med.

Vad är ni för personer.

• Anonym (K)

Låter som att du är 15 år. Självklart kan man inte räkna kallt med att någon alls ska ställa upp och hjälpa till! Det är ett barn och helt och fullt ert ansvar. Skulle också bli provocerad om mina ungar resonerade så omoget.

Kommer definitivt ställa upp den dagen jag för barnbarn. För att jag vill! Din attityd suger verkligen.

• Anonym

Dina föräldrar har rätt
    DEt är du och din sambo som skaffar barn. Dina föräldrar har haft sin period med småbarn och uppväxande barn. De är inte lika pigga och unga längre. Och man vill uppleva mer av livet än att vara helt bunden till barn. Nu är det deras tur att vara mer fria och få göra annat i livet.
    Så ja, det blir när de har tid och ork.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (???) skrev 2021-11-05 22:33:19 följande:

Ärligt talat förstår jag dina föräldrar. Det är du och din sambo som skaffar barn och det är enbart erat ansvar att ta hand om era barn.

När vi behöver hjälp skrev jag. Svårt med läsförståelsen?
  • Anonym
    Anonym (Gravid) skrev 2021-11-05 22:38:21 följande:
    Vi förstår vad dina föräldrar menar med din attityd....
  • Anonym (Gravid)
    Anonym skrev 2021-11-05 22:40:29 följande:
    Vi förstår vad dina föräldrar menar med din attityd....
    Vadå attityd?
  • Anonym (?)
    Innan barnet fötts och ni vet vad ni behöver, vill du ens ha barn när du redan nu tänker på hur du ska slippa ta ansvar, man undrar.

Frågan ställer man ju där och då, inte i förväg, ganska manipulativt och osympatiskt.

Skaffar ni barn för att få dem att ställa upp.
  • Anonym (???)

Med den snäsiga attityden du visar här lär du inte få hjälp alls.
  • Zaxika

Well.... Om vi nu säger att detta är sant så tänker jag följande.

Du menar något annat med "vi räknar kallt med att ni ställer upp" än vad de tolkar det som. T ex du kanske menar att du känner dig otroligt trygg och tacksam över att de kommer finnas där som stöd för er. Och att ni kan lita på dem om ni akut behöver hjälp t ex om ni drabbas av svår sjukdom/död.

Jag tycker du ska be om ursäkt och gärna förklara för dem hur du menade och även be dem förklara för dig hur de tänkte, kände och vad de reagerade på.

Lycka till!

Svar på tråden Bråk med familjen...