• Anonym (Ts)

Namnet Folke?

Vad tycler ni om namnet Folke på en nyfödd? Funderar på det och försöker tänka igenom om det finns något med namnet barnet skulle kunna bli uppenbart retat för (associationer, rimmande namn etc) men kommer inte på något direkt.

Gillar själv ?klassiska gubbnamn? och tycker det kändes fint - och kommer såklart inte välja ellet ovälja ett namn bara pga ett nätforum - men det vore intressant att höra vad andea tycker om namnet.

• Svar på tråden Namnet Folke?
  • Anonym (Fia)

Jag älskar det. Det är ett av mina favoritnamn. Nu har jag bara flickor, men får jag en pojke någon gång så ska han heta Folke eller Ture.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Fia) skrev 2021-11-06 04:29:01 följande:

Jag älskar det. Det är ett av mina favoritnamn. Nu har jag bara flickor, men får jag en pojke någon gång så ska han heta Folke eller Ture.

Ja, Ture är också fint! Har dock en vän vars son heter Ture så det är lite ?taget?.
  • Anonym (Fint)

Fint namn, gammaldags.

• Anonym (Åsikt)

Jag tycker det är fruktansvärt fult. Sorry ts, men det är bara så jag känner. Men ni väljer ett namn ni gillar helt enkelt. Alla kan inte gilla alla namn.

• Tooja

Jag tycker det är jättefint! Känns som att det är på väg tillbaka nu, har hört många som har Folke ?på listan? och Underbaraclara har en son som heter så.

Jag tänker att det är ett kungligt namn, klassiskt och rejält namn.

Andra namn som jag tänker är i samma ?fack? är Bertil, Sigvard och Stig.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Åsikt) skrev 2021-11-06 12:44:36 följande:

Jag tycker det är fruktansvärt fult. Sorry ts, men det är bara så jag känner. Men ni väljer ett namn ni gillar helt enkelt. Alla kan inte gilla alla namn.

Det är helt okej såklart. Jag har flera namn jag inte gillar också.
  • Anonym (Nnn)

Folke är ett "gubb namn" tycker jag. Och jag känner endast en Folke. Han kommer från Afghanistan. Han heter typ Folke Najibullah. Han fick namnet efter den handläggare föräldrarna hade på migrationsverket. Fint namn? Nej. Men en väldigt fin historia bakom det hela

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nnn) skrev 2021-11-06 16:15:16 följande:

Folke är ett "gubb namn" tycker jag. Och jag känner endast en Folke. Han kommer från Afghanistan. Han heter typ Folke Najibullah. Han fick namnet efter den handläggare föräldrarna hade på migrationsverket. Fint namn? Nej. Men en väldigt fin historia bakom det hela

Det är ju ett gubbnamn jag letar efter. gillar alla såna Folke, Tage, Elis, Sixten, Sture, Tore etc.
  • Anonym (Lina)

Folke är fint. Jag älskar också gubbnamnen, men det är något med Folke som gör att jag inte skulle välja det själv. Kan inte sätta fingret på det... som att det är lite finfult. Jag känner en liten Folke och har en kompis som funderar på Folke till sitt barn, så det börjar ju bli lite poppis. Själv föredrar jag Tage! Och vi funderade på Sixten, men det om något hör jag överallt nuförtiden! Alfred är också gulligt.

Svar på tråden Namnet Folke?