• Kattis93

    Tips sökes för pumpning

    I stort behov av tips! Lite bakgrundsfakta:

    Lillen är snart 3 veckor gammal, föddes prematur. Tog inte bröstet först men ammar nu med amningsnapp. Pågrund av prematur, underviktig och långsam viktuppgång är han ordinerad 20-40ml ersättning efter varannan amning. Man har nu rekommenderat att jag pumpar för att mina bröst ska fatta att de ska producera mer till honom (för att bli av med ersättningen).

    Har köpt en pump och nu är frågan..

    ska jag pumpa efter varje amning? Varannan amning? 3 gånger om dagen?

    Hur lägger man upp pumpandet bäst i denna situation? Tacksam för tips! ????

  • Svar på tråden Tips sökes för pumpning
  • Anonym (Ewa)

    Jag födde barn förra året. Fick tips på neonatalen att använda elektrisk dubbelpump, pumpa minst 8 ggr/dygn á 15 min - även nattetid. Däremellan skulle bebisen hinna snutta... Jag var vaken dygnet runt.

  • Kattis93
    Anonym (Ewa) skrev 2021-11-06 11:53:00 följande:

    Jag födde barn förra året. Fick tips på neonatalen att använda elektrisk dubbelpump, pumpa minst 8 ggr/dygn á 15 min - även nattetid. Däremellan skulle bebisen hinna snutta... Jag var vaken dygnet runt.


    Men Ewa, ammande du då innan? För jag ammar ju som vanligt, var tredje timme..
  • Anonym (Ewa)
    Kattis93 skrev 2021-11-06 12:06:51 följande:

    Men Ewa, ammande du då innan? För jag ammar ju som vanligt, var tredje timme..


    Oftast, ja.
  • ElaineBenes

    Jag hade väldigt dåligt med mjölk och mitt barn hade svårt för att ta bröstet.

    Ville ändå ge henne så mycket bröstmjölk jag kunde så kämpade i sex månader för att öka upp mjölkproduktionen och det var var tredje timme som gällde, även nattetid. I början ammade jag tills hon blev för hungrig därefter flaska med ersättning och därefter pumpa.

  • syntharen
    Kattis93 skrev 2021-11-06 12:06:51 följande:

    Men Ewa, ammande du då innan? För jag ammar ju som vanligt, var tredje timme..


    Ammar du bara var tredje timme? Kan du inte försöka amma oftare? Det bästa för mjölkproduktionen är att bebisen suger, bröstpump jobbar inte lika bra som en bebis Nu har jag ingen erfarenhet av prematurbebisar men med mina barn så ammade jag ju typ konstant dom första månaderna, ibland låg dom vid bröstet i flera timmar och det gick definitivt inte tre timmar mellan
  • Anonym (Ewa)
    syntharen skrev 2021-11-07 10:35:13 följande:

    Ammar du bara var tredje timme? Kan du inte försöka amma oftare? Det bästa för mjölkproduktionen är att bebisen suger, bröstpump jobbar inte lika bra som en bebis Nu har jag ingen erfarenhet av prematurbebisar men med mina barn så ammade jag ju typ konstant dom första månaderna, ibland låg dom vid bröstet i flera timmar och det gick definitivt inte tre timmar mellan


    Nu var det inte mig du frågade, men vården räknar "från starttiden" och tre timmar framåt. Alltså kan bebisen amma t ex 2h 30 min, 15 min puimpning, 15 min kissa/dticka/äta etc.
  • nnnnnnnn

    Testa att pumpa på ena bröstet när babyn äter på andra, för barnets närhet och sugmönster triggar mjölken på båda brösten så det är enklare att pumpa om babyn äter. Och så "sparar" du tid eftersom du pumpar när du ändå är stilla för att amma.

Svar på tråden Tips sökes för pumpning