• Anonym (Idélös)

Julklapp till pappa?

Hej, jag har verkligen noll idéer nu. Jag behöver fixa en julklapp till pappa och det är alltid svårt men jag har inga fler idéer kvar känns det som.

Min pappa är över 65, han är en man som inte är särskilt humoristisk av sig, är stillsam, bor i skogen i glesbygden, har inte så mycket med omvärlden att göra och har allt han behöver. En enkel man typ, kan allt han behöver för att reda sig själv. Jag behöver komma på något som är användbart, inget krims krams men jag kommer inte på något... Han dricker inte alkohol heller så såna presenter går bort också. Böcker och sånt kulturellt går bort, han är väldigt praktisk av sig och bryr sig inte om sånt. Har ni tips?

• Svar på tråden Julklapp till pappa?
  • Anonym (Johanna)

Praktisk och bor i hus. Jag tänker något till hemmet för att underlätta hans vardag. Ordentliga verktyg, hjälpredor i köket (burköppnare, tubklämma, bakplåtspapper i silikon?), en redig snöskyffel, vägsalt?

• Anonym (Biffen)

Jag tänkte också på fina verktyg. Eldar han med ved? I så fall en fin yxa.

Något som förgyller vardagen. En lyxig variant av något han ofta använder en halvdålig variant av. En fin yllefilt? Brödrost? Kock-kniv? Täljkniv? Sköna tofflor? Ullunderställ? Fina handskar?

• Anonym

Nya handdukar elelr påslakan

• Anonym (Yxa)

En bra yxa till att hugga ved med

• Anonym (Biffen)
    Studentpappa skrev 2021-11-06 21:32:49 följande:

En yxa från gränsfors!

Precis vad jag också hade i åtanke. :)
  • nnnnnnnn

Värmefilt, någon massage-pryl, god choklad, satinlakan, fönsterputsning/städhjälp, strumpor/vantar med värmeslingor och batteri, bra ficklampa, mössa med inbyggd pannlampa eller en bra pannlampa, arbetshandskar, något större som behöver bytas ut såsom skottkärra eller snöskyffel.

• Anonym (Idélös)

Tack för förslagen! Jag glömde nämna att han har en hel verkstad på gården full med verktyg och säkert 6-7 yxor. :D

Tar gärna emot fler tips!

• Anonym (Ghj)

Gillar han fåglarna runt gården? Ett vackert fågelbord och ett gäng holkar för olika arter?

• Anonym (Skogen)

Kikare? Fågelbok? Fågelbord? Ny brevlåda? Prenumeration på nåt intresse han har? Roshandskar? Kepslampa?

Han låter f.ö lite som min man. Vi ger inte julklappar till varann längre, men verktyg gick alltid hem.

• Linnelax

Ska köpa en mössa med lampa till min pappa.. han ser lite dåligt och är ute och promenerar på kvällarna med sin hund.

Sen tänkte jag köpa ett gäng bra energi lampor till honom, han storhandlade 60w lampor när de skulle försvinna och efter 15 är precis varenda lampa tänd..nu klagar han på att elen är dyr. ????

• Anonym (Maja)

Har han några hobbys? Hund? Jakt? Fiske? Matlagning? Växter/Trädgårdsodling? I så fall något som har med det att göra.

Gillar han mat så att tex en matkorg med rökta korvar och annat skulle kunna vara något?

Nåt som kan vara bra att ha med i skogen? Som en ny fin termos, en ryggsäck med inbyggd pall, en bra svampkorg.

Nåt som man har nytta av i hemmet? Sån där fönstertvättsmaskin, ny dammsugare, nya kökshanddukar eller grytlappar,eller grytor, sodastreamer om han inte har det, nya köksknivar, en bra skärbräda?

Tidningsprenumeration eller prenumeration på nån TV- kanal? Bra hörlurar eller en liten portabel högtalare?

Handstöpta ljus? Kalender, går ju att designa själv så du kan ha omslagsbild från skogen.

Plånbok? Glasögonställ?

• Virriga Vera

Jag brukade ge både pappa och svärfar varsin burk med hembakade kakor och några påsar med hembakade kanelbullar att stoppa i frysen. Väldigt uppskattat eftersom de redan hade allt de ville ha och behövde.

• Anonym (Iris)
    nnnnnnnn skrev 2021-11-06 21:34:19 följande:

Värmefilt, någon massage-pryl, god choklad, satinlakan, fönsterputsning/städhjälp, strumpor/vantar med värmeslingor och batteri, bra ficklampa, mössa med inbyggd pannlampa eller en bra pannlampa, arbetshandskar, något större som behöver bytas ut såsom skottkärra eller snöskyffel.

Vilka bra tips, har också en gammal gubbe i skogen att köpa julklappar till och strumpor med värmeslingor och mössa med pannlampa är exakt vad han behöver fast visste inte att det fanns!

Tidigare har jag köpt ficklampor, stark läslampa, burköppnare, förvaringslådor till matrester (jättebra model, lådor i olika storlek men med samma mått på locken för alla så lätt att hitta det som matchar), ny mikro, ny radio, seniormobil, halkskydd, underställ i ull, lång praktisk regnrock, rejäl ryggsäck, väldigt varma vinterstövlar utan snörning el dyl utan lätta att dra på, ny snöskyffel, digital överföring av gamla foton. Och en hund.
  • Anonym (Idélös)

Tack för alla tips! Pannlampa kanske vore något, kan inte minnas att jag sett honom i en sådan faktiskt! I övrigt är hans intressen fordon, skog, snickeri, allt möjligt praktiskt liksom. Och fordonsgrejer är ju svårt för mig att veta något om, jag som inte alls har intresset ens. Fågelbord, möbler, skärbrädor och allt annat snickrar han själv så det är lite svårt att ge haha. Men många jättebra tips, här tittar jag nog fler gånger :D

• nnnnnnnn
    Anonym (Idélös) skrev 2021-11-07 17:27:15 följande:
    Tack för alla tips! Pannlampa kanske vore något, kan inte minnas att jag sett honom i en sådan faktiskt! I övrigt är hans intressen fordon, skog, snickeri, allt möjligt praktiskt liksom. Och fordonsgrejer är ju svårt för mig att veta något om, jag som inte alls har intresset ens. Fågelbord, möbler, skärbrädor och allt annat snickrar han själv så det är lite svårt att ge haha. Men många jättebra tips, här tittar jag nog fler gånger :D

Pannlampa är suverän!

Finns i olika prisklasser, just nu har Clas Ohlsson en man får gratis om man köper ett par paket batterier - förra gången de hade detta erbjudande så råkade jag vara där för att köpa batterier och tog en utan några förhoppningar om att den skulle vara bra men den är nästan lika bra som vår andra (Silva Trailrunner som kostade ca 500 kr)
    Så en gratislampa kan vara bättre än man tror, men knappast lika bra som om man går upp runt 1500 kr...

• Anonym (Idélös)
    nnnnnnnn skrev 2021-11-07 17:45:01 följande:

Pannlampa är suverän!

Finns i olika prisklasser, just nu har Clas Ohlsson en man får gratis om man köper ett par paket batterier - förra gången de hade detta erbjudande så råkade jag vara där för att köpa batterier och tog en utan några förhoppningar om att den skulle vara bra men den är nästan lika bra som vår andra (Silva Trailrunner som kostade ca 500 kr)

Så en gratislampa kan vara bättre än man tror, men knappast lika bra som om man går upp runt 1500 kr...

Kollade på Outnorth precis, letar efter någon lampa som står pall mot -40 grader och är vattentät. Tänkte att det är lika bra att ge någon ordentlig som tål alla väder som pappa har. :D

Får 20% rabatt just nu också när jag registrerade mig hos dem!
  • Räkan77

Göra ett fotoalbum digitalt? Kan ju vara både nya bilder och gamla bilder om du har tillgång till det. Går att få ok bilder genom att ta bilder med telefonen från gamla album.

Svar på tråden Julklapp till pappa?