• Emma1b

    Gravid med skyhögt TSH?

    Hej!

    Jag har hypotyreos sen typ 15 år, och har legat ganska stabilt med levaxinbehandling på 150/175 ug per dag.

    Men på senaste provet tagit precis i samband med att jag blev gravid låg TSH på 11.8!! Tror aldrig nånsin jag legat så högt, om man försöker bli gravid ska man ju helst ligga under 2.5, annars är 4 gränsen. Så det var ju helt otroligt att jag lyckades bli gravid ändå. Men så läste jag på nätet i fredags att TSH över 10 kan ge fosterskador!! Fick såklart panik, försökte få tag på VC men de hade inga fler telefontider. Fick tag på en endokrinolog hos en nätläkartjänst och hon lugnade mig lite. Hon sa att det är t4 som är viktigt för fostret, och att om det var någerlunda normalt spelade det ingen roll vad tsh låg på. Högt TSH kan ju dock hänga ihop med t4 brist. Så imorgon ska jag till vc och lämna t4 prov. Är ju såklart sjukt orolig.

    Den socialt inkompetenta läkaren på vc jag pratade med idag sa "högt tsh ger inte fosterskador, men det ökar risken för spontanabort". Det var INTE vad jag behövde höra...

    Finns det någon annan som har erfarenhet av att vara gravid med högt TSH?

Svar på tråden Gravid med skyhögt TSH?