• Tue 9 Nov 2021 09:20
    7727 visningar
    13 svar
    13
    7727

    Negativa hälsoeffekter vid graviditet (gymnasiearbete)

    Hej jag heter Vega och jag går natur i tvåan på gymnasiet. Jag har sen kanske 4 år tillbaka haft ett intresse i den medicinska diskrimineringen som sker mot kvinnor då jag själv har ett flertal kroniska sjukdomar som främst drabbar kvinnor och är väldigt dåligt undersökta på grund av just den anledningen. Därför tänkte jag skriva mitt gymnasiearbete om hur negativt en graviditet kan drabba kroppen. Det finns en sån specifik bild av graviditet att det är det finaste som en kvinna kan gå igenom och jag håller absolut med, att skapa liv är något väldigt speciellt. Men det känns som det finns en så stor okunskap som att man nästan inte får säga att graviditeten kan ha livslånga negativa konsekvenser på kroppen för att det är en ?helig process? eller vad man nu ska säga, riskerna nämns så sällan. Exempelvis min mor har nu kroniska problem från att ha varit gravid med mig och jag känner många andra kvinnor vars hälsa har fått ett slag från att ha varit gravid.

    Därför frågar jag er som har varit gravida och som är gravida då jag själv inte direkt har någon erfarenhet, hur påverkade graviditeten din kropp?

  • Svar på tråden Negativa hälsoeffekter vid graviditet (gymnasiearbete)
  • Anonym (Jag)
    Tue 9 Nov 2021 10:01
    #1

    Inte mycket ärligt talat. Lite inkontinens vid nysningar (inte jämt men ibland), det är allt. Jag förstår att du kanske hade hoppats på större effekter men i undersökningar är det alltid bra att visa en bredd och ffa att inte bara välja ut de fakta som stöder ens egen bild. Det finns de som får fruktansvärda följder (en kompis har fått delade magmuskler t ex men får ändå ingen operation) och det finns de som knappt påverkas alls, och en del som mår precis som förut.

  • Tue 9 Nov 2021 10:26
    #2
    Anonym (Jag) skrev 2021-11-09 10:01:19 följande:

    Inte mycket ärligt talat. Lite inkontinens vid nysningar (inte jämt men ibland), det är allt. Jag förstår att du kanske hade hoppats på större effekter men i undersökningar är det alltid bra att visa en bredd och ffa att inte bara välja ut de fakta som stöder ens egen bild. Det finns de som får fruktansvärda följder (en kompis har fått delade magmuskler t ex men får ändå ingen operation) och det finns de som knappt påverkas alls, och en del som mår precis som förut.


    Nejdå allt är användbart, vill höra från vanliga människor hur de har upplevt det oavsett om det är subtila eller kraftiga förändringar. Inte så etiskt att ha som mål att skrämma kvinnor från att bli gravida ????.
  • Anonym (Kansk­e lyckli­gt lottad­)
    Tue 9 Nov 2021 10:27
    #3

    Jag har inga bestående men över huvud taget så det är jag väldigt glad för och känner inte många som har det heller, inte av själva graviditeten iaf.

    Det jag hade problem med länge efter graviditeten va bäckensmärta som så gott som alla sagt skulle gå över timmarna efter förlossningen men det tog närmare ett halvår innan jag va återställd. Så hade kanske önskat mer info om att det inte alltid går över direkt och all bäckensmärta inte beror på foglossning. Men det va ju inget permanent.

  • Anonym (Kansk­e lyckli­gt lottad­)
    Tue 9 Nov 2021 10:31
    #4

    Du kanske kan kolla med fysio_carolinajozic på insta om hon vill dela dina uppgifter? Hon har många följare som har problem efter graviditet och förlossning.

  • Anonym (Jag)
    Tue 9 Nov 2021 10:31
    #5
    Vidrigavega skrev 2021-11-09 10:26:33 följande:
    Nejdå allt är användbart, vill höra från vanliga människor hur de har upplevt det oavsett om det är subtila eller kraftiga förändringar. Inte så etiskt att ha som mål att skrämma kvinnor från att bli gravida ????.
    Haha näe det tänkte jag inte att du var ute efter :) Det är ju "bara" ett gymnasiearbete så inte många kommer läsa det.
  • Anonym (G)
    Tue 9 Nov 2021 12:20
    #6

    Kolla på instagram. Heltunderliv, allt ser fint ut?

    Många kvinnor lider av skador efter förlossning resten av sina liv. 50% av alla kvinnor får framfall.

    Så finns absolut en hel del

  • Anonym ((L))
    Tue 9 Nov 2021 12:24
    #7

    Jag mådde ganska dåligt psykiskt under graviditeten, men det enda som kvarstår är att jag fortfarande snart 10 år senare har problem med mitt bäcken, som t ex höftsmärta, stelhet, låsningar och att vissa rörelser orsakar smärta. Är tydligen inte alltför ovanligt. 

  • Anonym (Kansk­e lyckli­gt lottad­)
    Tue 9 Nov 2021 22:34
    #8

    Involverar din frågeställning förlossningen också eller är det enbart från graviditeten du undrar? För jag tror de flesta mer permanenta skador (som i många fall går att åtgärda om vården bara vill se verkligheten) som inte tas på allvar uppstår vid förlossningen och inte av själva graviditeten.

  • Anonym (Lite grovt.­..)
    Tue 9 Nov 2021 22:50
    #9

    Lite grovt uttryckt. Mitt kön gick sönder och samlag gör bara ont. Detta även 16 år senare. Makens (pappan till barnet) och mitt sexliv består nästan enbart i att vi 69:ar varandra, för det är det enda som funkar numera.

    Har försökt med glidmedel, långa förspel, värma upp med ett finger...allt. Inget funkar. Gyn säger att det inte är något större fel, en "del" ärrvävnad "bara".

    Så det blir väl i snitt kanske 20st 69:or i månaden, vilket betyder att vi 69:at varandra över 3000 ggr nu. Så kan det gå efter en graviditet. Man lär sig gilla 69:an och sex innebär ansiktet i skrev istället för att man ser varandra i ansiktet vilket är lite mindre romantiskt.

  • Anonym (Tandf­en)
    Tue 9 Nov 2021 23:07
    #10

    Mina tänder har blivit sämre. Aldrig haft ett hål innan och bra kvalitet på tänderna. Ingen tandsten. Efter graviditeten har jag problem med ilningar då jag äter för söta saker och hade tandsten på varenda tand då jag gick till tandhygienist i våras.

  • Anonym ((L))
    Fri 12 Nov 2021 10:49
    #11
    Anonym (Tandfen) skrev 2021-11-09 23:07:45 följande:

    Mina tänder har blivit sämre. Aldrig haft ett hål innan och bra kvalitet på tänderna. Ingen tandsten. Efter graviditeten har jag problem med ilningar då jag äter för söta saker och hade tandsten på varenda tand då jag gick till tandhygienist i våras.


    Kan det ha med det att göra?! Mina tänder har varit jättebra tills jag fick barn men jag har aldrig kopplat ihop det? Har alltid ilningar oavsett vad jag gör eller äter, och mer tandsten och inflammationer...
  • Anonym (Gravi­ditets­diabet­es)
    Fri 12 Nov 2021 13:56
    #12

    Inte mycket vad jag vet. Hade en enkel graviditet och förlossning. Enda ?komplikationen? var att jag fick graviditetsdiabetes och i slutet fick ta insulin. Kanske slitit lite på kroppen, men inget jag märkt av. Är ändå definitivt inte överviktig och tränade flera gånger i veckan före/under graviditeten. Men har släktingar med diabetes.

    diabetesen försvann DIREKT ungen var ute. Är nu gravid igen och klarade min första glukosbelastning, får väl se hur det ser ut senare i graviditeten.

    Men nej, kan inte påstå att jag fått några skador/men/sjukdomar. :)

  • Anonym (ooo)
    Fri 12 Nov 2021 16:07
    #13

    Inga men alls. Lite bristningar på undersidan brösten, om det nu ska kallas "men". Inget jag lider av i alla fall. 
    2 graviditeter. 
    Du frågar enbart om graviditeten? Tror många får skador efter förlossningar får sy mycket osv. 

Svar på tråden Negativa hälsoeffekter vid graviditet (gymnasiearbete)