• Anonym (Ts)

Kan jag adoptera bort barn utan pappans tillåtelse?

Väntar barn som är beräknat att födas om ca 3 månader.

Pappan vill ha barnet men han är absolut inte lämplig och jag skulle inte klara det ensam nu heller. Är jätteledsen och helt förstörd men just nu känns det som att vårt barn skulle ha det bättre med nån annan.

Kan jag adoptera bort barnet utan pappans tillåtelse eller är det omöjligt även om han inte är lämplig att ta hand om barnet själv? Vi är inte gifta eller sambo.

Vill inte gå in på mer detaljer om vår situation.

• Svar på tråden Kan jag adoptera bort barn utan pappans tillåtelse?
  • Anonym (förälder)

Nej du kan inte ta beslut om adoption själv, pappan måste godkänna men om han är olämplig får du dra det vidare och en utredning om pappan är olämplig eller ej kan startas men du kan inte själv bestämma att han är olämplig.
    Det är även väldigt sällsynt med inhemska adoptioner i Sverige om det inte är anhörig adoption, det vanligaste är att barnet kommer till ett familjehem (fosterhem) om föräldrarna inte kan eller vill ta hand om det.

• Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-10 09:04:41 följande:

Väntar barn som är beräknat att födas om ca 3 månader.

Pappan vill ha barnet men han är absolut inte lämplig och jag skulle inte klara det ensam nu heller. Är jätteledsen och helt förstörd men just nu känns det som att vårt barn skulle ha det bättre med nån annan.

Kan jag adoptera bort barnet utan pappans tillåtelse eller är det omöjligt även om han inte är lämplig att ta hand om barnet själv? Vi är inte gifta eller sambo.

Vill inte gå in på mer detaljer om vår situation.

Känns ju märkligt att först bli gravid med en olämplig blivande pappa för att sedan vilja att han adopterar bort barnet. Hur tänkte du där?
  • Anonym (förälder)

Vänd dig till socialtjänsten i din kommun.
    Men som du ser i sista raden måste samtycke av bägge föräldrarna ges.

Den som inte har fyllt 18 år får inte adopteras utan föräldrarnas samtycke. Moderns samtycke får inte inhämtas innan hon har återhämtat sig tillräckligt efter förlossningen (4 kap. 5 a § föräldrabalken). Tiden från förlossningen till dess moderns samtycke kan inhämtas bör normalt inte understiga sex veckor. Yttrande ska även inhämtas från socialnämnden i den kommun där sökanden är folkbokförd och från socialnämnden i den kommun där den som har vårdnaden om barnet är folkbokförd. Du kan alltså adoptera bort ett barn i Sverige. Du kan även ansöka om familjehemsplacering enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen. Gemensamt för adoption och placering i familjehem är att samtycke krävs av båda föräldrarna.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Graviditeten var inte planerad.. funderade på abort men klarade inte av det. Det kändes ett tag som att det kanske kunde bli bra iallafall men nu känns det inte så.

Det kanske löser sig på nått sätt och blir bättre men just nu känns det som att barnet skulle ha det bättre med nån annan än med mig eller pappan.. en stabil familj som kan ge mitt barn allt som behövs ..

• Anonym (Nej)

Du borde väl ha tänkt på det här innan då...? Ja, abort hade varit bäst men nu får du ta ditt ansvar som förälder. Du säger att du inte "kan" ta hand om barnet ensam, har du nåt handikapp eller? Isf kan du prata med kommunen om hjälp. Men jag misstänker att det inte är så, och då är det bara till att växa upp jäkligt fort. Tänker du nånting på barnet i det här? Hur tror du hen mår av att bli bortskyfflad pga de orsaker du har? Och dessutom försöker du utesluta pappan från bilden också vårdnadsmässigt. Varför är han inte lämplig då?

Asså, se till att få hjälp med det här! Ditt barn ska inte behöva betala för dina misstag! 

• Anonym (?)

Varför gjorde du inte abort från början eftersom du inte tror att du kommer klara av att ta hand om barnet?

• Fjäril kär
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-10 09:30:47 följande:

Tack för svaren!

Graviditeten var inte planerad.. funderade på abort men klarade inte av det. Det kändes ett tag som att det kanske kunde bli bra iallafall men nu känns det inte så.

Det kanske löser sig på nått sätt och blir bättre men just nu känns det som att barnet skulle ha det bättre med nån annan än med mig eller pappan.. en stabil familj som kan ge mitt barn allt som behövs ..

Det bästa du kan ge ditt barn är dig själv som mamma. Varför inte ta chansen nu och verkligen reda upp ditt liv och skapa rätt förutsättningar för ditt barn. Om det innebär att du måste flytta, säga upp dig, byta kompisar, börja äta medicin etc så måste du helt enkelt ta det böket.

Varför skulle det vara bättre att fortsätta ett destruktivt liv och ge upp ditt barn?

Ta tag i det här nu och begär hjälp med vad det nu än är.
  • Minimalen

Googla "adoptera bort barn mot pappans vilja" och läs den första länken så får du relevant information och inte bara en massa spekulationer.

• Anonym (Xylofon)
    Emmy3895 skrev 2021-11-10 11:18:35 följande:

Du bör göra allt i din makt för att få detta barn adopterat, om ni inte kan ge ett barn en stabil och trygg uppväxt så ska man inte ha barn. Du måste gå till socialen i din stad och sätta igång processen, det finns många kärleksfulla hem där ute. Ett barn som växer upp i en otrygg miljö kommer det inte bli något vettigt av, det kommer lida och kommer ha svårigheter i skolan och kommer få diverse psykiska problem som vuxen och det är inte rättvist.

Man ska inte bli föräldrar om man inte vet att man oavbrutet kan leverera den bästa versionen av sig själv.

Å andra sidan så är andelen olyckliga och destruktiva barn som växer upp i fosterhem/adoptivhem skyhög..
Svar på tråden Kan jag adoptera bort barn utan pappans tillåtelse?