• Kaga

    Gå till förskolan de dagar barnet vill?

    Hört att en del 15.timmars barn inte utnyttjar tiden fullt ut, utan kommer ibland och ibland inte.

    Ringer man då på morgonen och säger " idag kommer inte lisa" nästa dag " idag kommer inte lisa" för att sedan komma någon dag och sedan ringer man in frånvaro igen. Får man göra så?

    Måste man anmäla varje frånvaro?

  • Svar på tråden Gå till förskolan de dagar barnet vill?
  • Tooja

    Hej!

    Min dotter går 15 timmar då jag är mammaledig med ett småsyskon, hon är anmäld att gå varje dag men om det är någon dag när hon inte vill av av någon anledning så smsar jag förskolan och säger att ?X stannar hemma idag?. Om det går sjukdomar på förskolan får hon med stanna hemma.

    Tanken är att hon skall gå på förskola för sin egen skull och inte min, så skulle aldrig tvinga iväg henne. Är hon hemma hittar vi på något annat, träffar en kompis, går på öppna förskolan eller går till en lekplats och går och fikar eller så. Vi är aldrig bara hemma en hel dag (om hon inte är sjuk såklart). Då skulle både jag och hon klättra på väggarna :)

    Man måste inte skicka sitt barn till förskolan, däremot måste man frånvaroanmäla, man kan inte bara strunta i att dyka upp. Ibland skall de ju iväg på utflykter eller så och då kanske de väntar in ett barn helt i onödan som kanske ändå inte kommer.

  • ElaineBenes

    De flesta skolor och förskolor har väl nuförtiden någon slags app, olika beroende på kommun, där man registrerar frånvaro.

    Och ja, man anmäler all frånvaro.

    I den vi har lägger vi även in schemat

  • Kaga

    Okej hur gammal är dottern som går på förskola?

    Hon tycker alltså att det är roligt att gå dit ibland så det blir inte var och varannan dag hon vill vara hemma då?

  • Anonym (Juni)

    Ja, man måste frånvaroanmäla. Annars undrar de ju vart man tagit vägen.

  • Hyllemor

    Det är viktigt att höra av sig till förskolan om barnet inte kommer eller om man blir försenad och det finns massor av anledningar till det:

    - man beräknar hur mycket mat som ska lagas under dagen.


    - barnen delas in i mindre grupper utefter vilka som är närvarande. Saknas ett barn som man har räknat med, så kanske det inte alls fungerar att göra den aktivitet som man har planerat.


    - personal fördelas utefter hur många barn som är på avdelningen.

    - varje gång man lämnar förskolans område görs riskanalyser. Om ett barn uteblir, utan att höra av sig men som redan står med i riskanalysen, så måste man ändra/skriva om riskanalysen och skicka in en ny till chefen. Det är jättestörigt när man står där och väntar på det sista barnet, som inte dyker upp, och alla barn är redo att gå, så måste man gå in och skriva om riskanalysen.

    - Om man redan i förväg vet att ens barn inte ska vara på förskolan de närmaste två-tre dagarna, är det toppenbra om man kan säga till om det i förväg, men annars går det alltid bra att höra av sig samma dag.

    Man kan tycka att det inte spelar så stor roll om ett barn bara uteblir, utan att höra av sig, men det kan ändra ett helt dagsschema. Jag har faktiskt ett färskt exempel: förra veckan skulle två personal på utbildning klockan 9 på morgonen. Eftersom en personal var frånvarande, så blev jag uppringd på väg till jobbet (jag började klockan 9) och meddelad att jag dessvärre fick åka till förskolan istället eftersom det saknades personal så jag hade ingen möjlighet att gå på utbildningen. Väl på plats på jobbet, insåg vi att två av barnen som skulle ha kommit klockan 9 aldrig dök upp. Jag missade därmed utbildningstillfället helt i onödan. Sådant händer hela tiden och är vansinnigt irriterande.

  • Anonym (Ja)
    Kaga skrev 2021-11-10 22:46:26 följande:

    Hört att en del 15.timmars barn inte utnyttjar tiden fullt ut, utan kommer ibland och ibland inte.

    Ringer man då på morgonen och säger " idag kommer inte lisa" nästa dag " idag kommer inte lisa" för att sedan komma någon dag och sedan ringer man in frånvaro igen. Får man göra så?

    Måste man anmäla varje frånvaro?


    Naturligtvis. 15 timmar är en rättighet, inte en skyldighet. Så länge man frånvaroanmäler är det ok, det är däremot ett måste.
  • Tooja
    Kaga skrev 2021-11-10 23:35:59 följande:

    Okej hur gammal är dottern som går på förskola?

    Hon tycker alltså att det är roligt att gå dit ibland så det blir inte var och varannan dag hon vill vara hemma då?


    Hon är 2.5 år, och hon är oftast där om det ej går sjukdomar (nu har hon vart hemma tre veckor i streck pga sjukdomar). En vanlig sjukdomsfri vecka är hon där sina femton timmar, men kan säga ibland att hon verkligen inte vill och då får hon såklart vara hemma då jag ändå är föräldraledig och inte behöver arbeta.
  • Anonym (Maria)

    Utöver att man förstås måste meddela förskolan om man kommer eller ej så får man väl också ha koll så att man inte ger barnet alldeles för mycket makt att bestämma. Så att man inte sätter sig i en sits där man får problem varenda morgon det är dags att gå för att man inte har möjlighet att ge barnet ett val längre.

    Men det vet man förstås bäst utifrån "vad för sorts barn" man har. Vissa saker kan barn absolut få bestämma om men inte allt.

  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Maria) skrev 2021-11-11 09:40:08 följande:

    Utöver att man förstås måste meddela förskolan om man kommer eller ej så får man väl också ha koll så att man inte ger barnet alldeles för mycket makt att bestämma. Så att man inte sätter sig i en sits där man får problem varenda morgon det är dags att gå för att man inte har möjlighet att ge barnet ett val längre.

    Men det vet man förstås bäst utifrån "vad för sorts barn" man har. Vissa saker kan barn absolut få bestämma om men inte allt.


    +1
  • Tooja
    Anonym (Maria) skrev 2021-11-11 09:40:08 följande:

    Utöver att man förstås måste meddela förskolan om man kommer eller ej så får man väl också ha koll så att man inte ger barnet alldeles för mycket makt att bestämma. Så att man inte sätter sig i en sits där man får problem varenda morgon det är dags att gå för att man inte har möjlighet att ge barnet ett val längre.

    Men det vet man förstås bäst utifrån "vad för sorts barn" man har. Vissa saker kan barn absolut få bestämma om men inte allt.


    Precis, det beror såklart på barnet, och det har man nog som förälder bäst koll på själv. Min dotter exempelvis har full koll på skillnaden mellan att jag skall jobba alt. vara hemma med lillasyster. Befarar man problem framöver får man såklart ha en strategi för det som fungerar för hela familjen och framförallt storbarnet.
  • Anonym (De)

    Självklart. Ett barn kan göra skillnaden om man behöver ringa in vikarie eller inte, om ordinarie personal är borta.

    Det har hänt oss flertalet gånger att föräldrar inte frånvaroanmäler och att vi ringt in vikarier vid personalbortfall. Där står vi full personalstyrka och så visar det sig att fyra-fem barn är borta. Nu har vi alltså lagt pengar på något som vi inte behövde, vilket är tråkigt.

    Sedan beställer vi mat på morgonen och då kan det bli alldeles för mycket mat och det som blir över måste slängas. Massa svinn och pengar som slängs.

  • Kaga
    Anonym (Maria) skrev 2021-11-11 09:40:08 följande:

    Utöver att man förstås måste meddela förskolan om man kommer eller ej så får man väl också ha koll så att man inte ger barnet alldeles för mycket makt att bestämma. Så att man inte sätter sig i en sits där man får problem varenda morgon det är dags att gå för att man inte har möjlighet att ge barnet ett val längre.

    Men det vet man förstås bäst utifrån "vad för sorts barn" man har. Vissa saker kan barn absolut få bestämma om men inte allt.


    Nej det är klart. Men vill man egentligen ha barnet hemma men tänker att han går börja förskola ifall det är bra för honom så vore det ju konstigt tvinga iväg barnet och 8ngen är nöjd.

    Man får förklara att nu går det att välja vissa dagar men så kommer det kanske inte alltid att vara.

    Tänker också att det är jag som kommer vilja ha barnet hemma vissa dagar om vi ska hitta på något då är det jag som bestämt, men skulle då barnet säga att vill på förskolan hellre får man väl låta honom gå.
  • Kaga

    Får man hämta barnet tidigare än bestämda tiden, eller ska det också anmälas i förväg?

  • Tooja
    Kaga skrev 2021-11-11 21:56:31 följande:

    Får man hämta barnet tidigare än bestämda tiden, eller ska det också anmälas i förväg?


    Det får man - jag säger alltid till innan så att jag inte kommer mitt i mellanmålet eller så (om det rör sig om mer än typ en timma tidigare, säger inte till om det är en kvart tidigare) Det hjälper även personalen att kunna styra upp dagen bättre.

    I början hade jag ibland dåligt samvete om jag lämnade efter frukost (innan dottern började 15-timmars och gick ?fulla veckor? hade jag pga Corona-hemarbete möjlighet att lämna nio nästan varje dag, då skickade jag ett sms på morgonen att X kommer nio istället för kvart i åtta) eller om jag hämtade innan vad jag skrivit i appen, men min mamma, som arbetat som förskolepedagog sa att ?ingen pedagog blir ledsen över ett mindre barn att hålla koll på vid frukosten eller ett barn som får gå hem tidigt? så det bär jag med mig. Dock bra att vara tydlig och informera så gott man kan tänker jag så att de har koll och möjlighet att planera så gott som möjligt, men får man en oväntad lucka och kan hämta tidigt så skall man absolut inte avstå för att man it e sagt till i tid, är så lyxigt att kunna hämta tidigare ibland och gå till en lekplats ihop eller så tycker jag :)
  • Kaga
    Tooja skrev 2021-11-11 07:47:55 följande:

    Hon är 2.5 år, och hon är oftast där om det ej går sjukdomar (nu har hon vart hemma tre veckor i streck pga sjukdomar). En vanlig sjukdomsfri vecka är hon där sina femton timmar, men kan säga ibland att hon verkligen inte vill och då får hon såklart vara hemma då jag ändå är föräldraledig och inte behöver arbeta.


    Tycker hon att det verkligen är roligt och väljer stt gå de dagar hon går. Eller skulle hon helst velat vara hemma jämt? Kan barn tycka det är roligare på förskolanän hemma?
  • Tooja
    Kaga skrev 2021-11-11 23:17:56 följande:

    Tycker hon att det verkligen är roligt och väljer stt gå de dagar hon går. Eller skulle hon helst velat vara hemma jämt? Kan barn tycka det är roligare på förskolanän hemma?


    Ja absolut! Hennes pedagoger är toppen och hon har en favorit som hon älskar. Hon har också många kompisar där som hon tycker om och pratar ofta om hemma så hon trivs jättebra. Om hon hellre skulle vara hemma jämt kan jag inte svara på - jag är alltid noga med att aktivera henne om hon är hemma, oftast går vi till öppna förskolan vilket hon tycker är så roligt, så hon hade absolut vart nöjd med att aldrig gå till förskolan. För mig finns det dock en annan aspekt, jag skall ju börja jobba igen så småningom och då vill jag gärna att hon är kvar i ?sin grupp? och är fortsatt trygg med pedagoger och kompisar så att vi inte behöver skola in henne igen, så jag uppmuntrar gärna att hon går till förskolan, vilket hon oftast köper och det är oftast inga problem alls att få iväg henne.
  • Kaga

    En annan fråga, brukar man få stanna kvar som förälder på förskolan en stund för att se hur barnet trivs alternativt komma tidigare och hänga en stund?

  • Anonym (Förskollärare)
    Kaga skrev 2021-11-12 19:35:06 följande:

    En annan fråga, brukar man få stanna kvar som förälder på förskolan en stund för att se hur barnet trivs alternativt komma tidigare och hänga en stund?


    På förskolan där jag jobbar vill vi helst inte det om det inte är överenskommet sedan innan och har ett tydligt syfte. Ansvarsfördelningen kan vara svår att avgöra när föräldrarna är på plats och det kan bli svårt för barnen att avgöra vem som "bestämmer". Pedagogen har svårt att avgöra när och om man behöver ingripa och vad som är förälderns ansvar i stunden.

    Dessutom finns det ofta andra barn i gruppen som kan bli ledsna och börja längta efter sina föräldrar om andras föräldrar dröjer sig kvar för länge. Hämtning och lämning bör skötas snabbt, det är tydligt och bra för barnet är min erfarenhet.

    Vill man "hänga" får man göra det i en lekpark utanför förskolans område! Och vill man ha längre samtal med pedagogerna går det alltid bra att boka in ett möte, eller ringa.
  • Kaga
    Anonym (Förskollärare) skrev 2021-11-12 20:18:51 följande:

    På förskolan där jag jobbar vill vi helst inte det om det inte är överenskommet sedan innan och har ett tydligt syfte. Ansvarsfördelningen kan vara svår att avgöra när föräldrarna är på plats och det kan bli svårt för barnen att avgöra vem som "bestämmer". Pedagogen har svårt att avgöra när och om man behöver ingripa och vad som är förälderns ansvar i stunden.

    Dessutom finns det ofta andra barn i gruppen som kan bli ledsna och börja längta efter sina föräldrar om andras föräldrar dröjer sig kvar för länge. Hämtning och lämning bör skötas snabbt, det är tydligt och bra för barnet är min erfarenhet.

    Vill man "hänga" får man göra det i en lekpark utanför förskolans område! Och vill man ha längre samtal med pedagogerna går det alltid bra att boka in ett möte, eller ringa.


    Märker man ibland om ett barn verkar ensamt och utanför då? Talas sådant om för föräldrarna.

    Men tänker att tex på en gård där alla är ute och leker är det ju inte lätt att se vad som händer bakom en klätterställning vad som sägs till ett annat barn osv?

    Men om det märks berättas det för föräldrarna då?
  • Anonym (Förskollärare)
    Kaga skrev 2021-11-12 20:49:50 följande:

    Märker man ibland om ett barn verkar ensamt och utanför då? Talas sådant om för föräldrarna.

    Men tänker att tex på en gård där alla är ute och leker är det ju inte lätt att se vad som händer bakom en klätterställning vad som sägs till ett annat barn osv?

    Men om det märks berättas det för föräldrarna då?


    Ja, det märker man tydligt om man gör sitt jobb ordentligt. Hur barnen fungerar socialt i gruppen ska pedagogerna ha koll på, och behöver barn stöd i leken eller i det sociala är det pedagogernas skyldighet att hjälpa till. På min förskola är vi väldigt ärliga med hur barnen har det om dagarna och hur vi jobbar med eventuella problem eller svårigheter.

    De allra flesta föräldrar uppskattar en rak kommunikation och finns det några "problem" behöver man ofta samarbeta med föräldrarna för att det ska ge bäst resultat!

    Klart att man inte alltid hör varenda ord som sägs barnen sinsemellan, men man lär sig att veta vilka barn man behöver vara nära i vilka situationer för att förhindra att det blir tokigt. Vissa barn behöver mer stöd än andra.

    Prata med ditt barns pedagoger om du känner dig orolig, de ska ha koll! Vissa barn visar dock inte på förskolan att de mår dåligt utan ger sken utåt av att allt är bra - men så brister det hemma sen. Då är det viktigt att man informerar pedagogerna om det så att de kan hitta en plan för att stötta barnet.
Svar på tråden Gå till förskolan de dagar barnet vill?