• Anonym (Anonym)

Någon som känner igen sig i kontant ont i halsen?

Som rubriken lyder... Är det någon här som känner igen sig när jag skriver att jag nästan alltid har ont i halsen? Jag har varit hos läkare som i princip säger: du kan få en remiss till öron-näsa-hals om du vill men för mig spelar det ingen roll...

Ni behöver inte skriva STÅ PÅ DIG, jag kommer förmodligen gå vidare med detta men tänkte ändå kolla här, finns det andra som fan har ont i halsen jämt och ständigt? På vilket sätt i så fall?

• Svar på tråden Någon som känner igen sig i kontant ont i halsen?
  • Anonym (Anonym)

Kontant = konstant... sorry

• malva90

Jag känner igen mig! :) Hade kroniskt halsont som kom och gick i perioder under flera år. Var övertygad om att det berodde på mina halsmandlar och att det var någon form av kronisk infektion/inflammation i dem. Gick till och med till en ÖNH-läkare som gick med på att skriva remiss för att ta bort dem hehe.

Men sen kom Corona och operationen blev uppskjuten och under tiden insåg jag att halsontet nog kommer sig av reflux. Har inte haft så mycket andra symtom vilket gjort att jag inte riktigt sett sambandet. Men åt en kur med Omeprazol för att jag hade ont i magen ett tag och då gick halssmärtan över också. Det var väl kanske ett år sen och sen dess har jag tagit en veckas kur med Omeprazol när halsontet kommit tillbaka och det har funkat varje gång... :)  

• Anonym (Anonym)
    malva90 skrev 2021-11-12 15:14:42 följande:

Jag känner igen mig! :) Hade kroniskt halsont som kom och gick i perioder under flera år. Var övertygad om att det berodde på mina halsmandlar och att det var någon form av kronisk infektion/inflammation i dem. Gick till och med till en ÖNH-läkare som gick med på att skriva remiss för att ta bort dem hehe.

Men sen kom Corona och operationen blev uppskjuten och under tiden insåg jag att halsontet nog kommer sig av reflux. Har inte haft så mycket andra symtom vilket gjort att jag inte riktigt sett sambandet. Men åt en kur med Omeprazol för att jag hade ont i magen ett tag och då gick halssmärtan över också. Det var väl kanske ett år sen och sen dess har jag tagit en veckas kur med Omeprazol när halsontet kommit tillbaka och det har funkat varje gång... :)  

Jaha vad intressant! Tack för att du skrev. Jag kan ju absolut testa det men känns verkligen som att detta sitter i halsmandlarna och i svalget. Ibland är det ensidigt också och det gör mest ont när jag sväljer.
  • malva90
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-12 20:20:12 följande:

Jaha vad intressant! Tack för att du skrev. Jag kan ju absolut testa det men känns verkligen som att detta sitter i halsmandlarna och i svalget. Ibland är det ensidigt också och det gör mest ont när jag sväljer.

Så kändes det för mig också, därför jag inte fattade att det var reflux :) Var helt övertygad om att det var halsmandlarna.. Men det kan ju såklart vara många olika saker, kan ju vara bra att be en ÖNH-läkare kolla upp det om du är orolig!
Svar på tråden Någon som känner igen sig i kontant ont i halsen?