Anonym (TS) skrev 2021-11-26 07:17:15 följande:
Ge ersättning?
Jag funderar mest på hur bra det är med ett ingrepp på spädbarn, obedövat, för att mamman vill amma. Är oroad stt det om några år kommer fram hur mkt problem det blev med detta sen - känns som ingreppet ökat otroligt mkt sista tiden, och sånt gör mig alltid oroad.
Det jag tycker jag upplevt är att när jag sagt att amningen inte funkar så bra så ropar många mammor på direkt stt klippa tungband, som en universallösning. För mig känns ett kirurgiskt ingrepp alltid som sista utväg och jag tycker det känns olustigt. Men det kan också vara jag som är överkänslig.
Det finns fördelar med amning jämfört med ersättning. Ska man då inte få amma när man vill för att vården inte vill använda den lösning som finns?
Det är inte ett nytt ingrepp. Det är inte bara i Sverige det görs. Om det hade orsakat problem istället för att lösa och förhindra problem skulle jag säga att det visat sig vid det här laget.
?Inte funkar så bra? Du får det att låta som att tungband klipps om barnet inte har det optimala taget. Det är absolut inte min bild. Det klipps är barnet inte går upp i vikt, när mamman får återkommande mjölkstockning, bölder etc. Jag vet inte vad du träffar för mammor men i gruppen så är det hur som helst ingen som skriker Klipp tungbandet! Där skrivs: Det ser kort ut. Du borde söka till ÖNH för en medicinsk bedömning.