• Sat 13 Nov 2021 06:44
    5748 visningar
    14 svar
    14
    5748

    Sälja byta bort föreskrivna hjälpmedel

    Måste få rådfråga.

    Min systers Grabb på 7 år är Autistisk och har blöja på natten och ibland på dagarna.

    Och han har varit hos oss 1 vecka (förra veckan åkte hem i måndags).

    Och när han var här så passa jag på göra slut på dotterns blöjor då hon nu är torr.

    Vi tyckte det va synd att kasta dem och tänkte att det inte kunde skada honom.

    Hon hade Libero Touch nr 7 samma storlek som han får utskrivet.

    Men nu vägrar han använda andra blöjor och får ett utbrott varje kväll för de blöjor han har är inte lika sköna.

    Så i fredags fråga de sin förskrivare om de hade så han kunde få Libero Touch i stället.

    Men svaret vart att de bara har vanliga Libero up o go upphandlat.

    Så hon tänkte som så hon säljer byter bort hans förskrivarvna blöjor och köper Touch blöjorna själv.

    Tycker ni det är ok?

    Eller ska hon säga ifrån sig hans blöjor och köpa själv?

    Hur hade ni gjort?

    Jag sa till syrran och testa säga att de slutat med dessa blöjor.

    Men det funkar inte.

    Men är det verkligen så stor skillnad på up o go och Touch blöjorna så att han kan känna skillnaden?

  • Svar på tråden Sälja byta bort föreskrivna hjälpmedel
  • Anonym (ooo)
    Sat 13 Nov 2021 07:08
    #1

    Barn med autism känner ofta stor skillnad på saker vi andra inte känner. Det kan handla om tyg i kläder, smak på pastan eller värmen på duschvattnet så ja! Han kan mycket väl känna skillnad på blöjsorterna. 

    Det här fysiska som människor med autism kan känna är någon slags obalans i känselsystemet, eller hur man ska beskriva det. 

    Vad din syster ska göra är väl upp till henne. Vill hon sälja och köpa andra blöjor gör hon väl det. Har hon råd att köpa utan att ta emot de föreskrivna, så gör hon väl det. 

  • Sat 13 Nov 2021 08:12
    #2
    +3

    Jag skulle knappast ligga vaken i moraliska kval för att jag sålt de förskrivna blöjorna för att istället köpa en annan sort för pengarna.

    Däremot skulle jag som din syrra vara rätt sur över att du skapat detta dilemma genom att mixtra med rutiner som fungerar för pojken.

  • Anonym (K)
    Sat 13 Nov 2021 09:13
    #3
    Drottningen1970 skrev 2021-11-13 08:12:23 följande:

    Jag skulle knappast ligga vaken i moraliska kval för att jag sålt de förskrivna blöjorna för att istället köpa en annan sort för pengarna.

    Däremot skulle jag som din syrra vara rätt sur över att du skapat detta dilemma genom att mixtra med rutiner som fungerar för pojken.


    +1
  • Anonym (Ok, men svårt)
    Sat 13 Nov 2021 09:31
    #4
    +1

    Det är en hel del jobb med ett barn som behöver vissa saker och personligen tycker jag att man faktiskt lite får välja vilka problem som man orkar med.

    Personligen tycker jag att det är praktiskt problematiskt att sälja förskriva produkter. Jag reagerar alltid när någon säljer, eftersom det ju är skattepengar. Att ta porto, eller be om en annan produkt känns mer ok. Men just folk som säljer tycker jag luras.

    Jag tänker att jag som mamma hade lagt mitt fokus på att hjälpa barnet sörja att de vanliga blöjorna faktiskt inte satt lika skönt som de hos moster, snarare än att hålla på och försöka få fram det "bästa".

    För tids nog kommer storlek inte passa, man behöver en annan form av hjälpmedel, Libero flyttar på en söm, osv.

    .

    Är kostnaden per dag låg skulle jag kanske unnat barnet "bästa blöjorna", men troligtvis inte.

    På en vuxen är det otroligt viktigt att inkontinens-skydd är bekväma men på barn så behöver man också tänka framåt. Var är barnet i sin toa-utveckling. Vad finns att få förskrivet? Vad finns överhuvudtaget?

  • Anonym (Utanf­ör sortim­ent)
    Sat 13 Nov 2021 11:57
    #5

    Enskild förskrivning utanför sortiment:

    Det upphandlade sortimentet ska täcka behovet av hjälpmedel för de allra flesta. Om särskilda skäl föreligger, som medför att det upphandlade sortimentet inte uppfyller ett behov som finns hos patienten, finns möjlighet att förskriva annan produkt.

    Din syster får ta diskussionen igen med den som förskriver blöjorna. Fungerar det inte med det som finns i sortiment som är upphandlat så går det ändå att förskriva. Men det gäller att stå på sig tyvärr.

  • Sat 13 Nov 2021 14:12
    #6

    Har de slutat skriva ut Libero Touch nr 7 senaste åren sen din dotter fick dem utskrivna, eller var det längre sen?

    Tyvärr ändras ju produkter med åren. Kanske kan det finnas en annan typ mer lik idag.

  • Sat 13 Nov 2021 15:01
    #7

    Hej vår dotter var 3 år när hon blev torr och fick aldrig utskrivet.

  • Sat 13 Nov 2021 15:29
    #8
    +1
    3 barns mor skrev 2021-11-13 15:01:11 följande:

    Hej vår dotter var 3 år när hon blev torr och fick aldrig utskrivet.


    Hmm... så en pojke på 7 år har samma storlek som en flicka på 3 år.....
  • Sun 14 Nov 2021 06:35
    #9
    Tow2Mater skrev 2021-11-13 15:29:47 följande:

    Hmm... så en pojke på 7 år har samma storlek som en flicka på 3 år.....


    Förstår ej vad du tycker är konstigt att vår tjej hade nr 7 som sista blöj storlek .

    Alla små tjejer är inte trådsmala
  • Sun 14 Nov 2021 06:39
    #10
    Tow2Mater skrev 2021-11-13 15:29:47 följande:

    Hmm... så en pojke på 7 år har samma storlek som en flicka på 3 år.....


    Tror vår dotter vägde ca 16 när hon var 3år.

    Och han väger ca 25kg.
  • Anonym (Sängv­ätare)
    Sun 14 Nov 2021 06:47
    #11
    Tow2Mater skrev 2021-11-13 15:29:47 följande:

    Hmm... så en pojke på 7 år har samma storlek som en flicka på 3 år.....


    Det är inge konstigt tycker jag.

    Vår 8åring har utskrivet nr 7 och 8 up o go.

    Då hon kissar I sängen.

    Och inom fyrklövern går det inte att få andra blöjor en de sorter som är upphandlade.

    Vet inte hur det ser ut i resterande del av landet.

    Gällande att sälja eller byta bort de blöjor du får utskrivet ser jag som fel då det drabbar oss andra.

    Då de är väldigt restriktiva att skriva ut

    Och har han bara på natten och ibland på dagarna så blir det inte en så stor månads kostnad.

    Den som gjort största felet här är du som tog en annan sort och gav ett autistiskt barn som nu gjorde att hon fick problem.

    Då de inte gillar förändringar och nu gilla han Touch blöjorna bättre .

    De är då mjukare och mer diskreta då det inte är så mycket mönster på dem.

    Så av det perspektivet förstår jag honom.

    Vi själva har bråkat och sagt att de ska upphandla den sorten istället just för att de är diskretsre.

    Lycka till i framtiden.
  • Sun 13 Feb 2022 14:08
    #12

    Jag tror inte det är lagligt att sälja förskrivna blöjor du får igenom vården? Jag jobbar inte inom vården så någon annan kanske vet mer om det

  • Tue 15 Mar 2022 15:12
    #13

    Jag har en vän i samma sits: De upphandlade blöjorna läcker, men ansvarig på kommunen vägrar förskriva något annat. Funderar faktiskt på att rekommendera henne att sälja blöjorna och sedan köpa de som fungerar. Trots allt går pengarna i slutändan exakt dit det var tänkt - blöjor till ett autistiskt barn.

  • Tue 15 Mar 2022 15:16
    #14

    I teorin tillhör hjälpmedel som är upphandlade fortfarande kommunen. Men ingen vill ha tillbaka förbrukningsmateriel. Jag har själv försökt lämna tillbaka oöppnade lådor med kissunderlägg när mitt eget barn blev torrt. Till slut skänkte jag bort dem. Att fortfarande få nya utskrivna är väl ett gränsfall när man, som sagt, ändå använder pengarna till nya blöjor.

Svar på tråden Sälja byta bort föreskrivna hjälpmedel