• Anonym (Ts)

Sömnproblem.. ok med lergigan i senare delen av graviditeten?

Har skrivit förut också .. Väntar mitt tredje barn och är i vecka 28 nu. Har tagit lergigan ganska ofta både mot oro/sömnproblem och illamående , både Comp ibland och vanliga när jag ska sova.

Hade läst att man ska vara försiktig i slutet av graviditeten och frågade min barnmorska men hon sa att jag kan ta det hela graviditeten och så fick jag mer utskrivet.

Tyvärr blev min kille väldigt arg för att han hade googlat och läst att det inte är bra så han tog burken..

Vill gärna försöka klara mig utan egentligen men jag sover jättedåligt pga stress , illamående , krypningar i benen , svårt att ligga bekvämt och att bebisen sparkar mycket.. vaknar flera gånger och kan inte somna om.. senaste 2 nätterna har jag sovit 3-4 timmar :(

Nån som har tagit lergigan även sent i graviditeten och vet om det är ok?

Kanske ska be att få mer utskrivet , de min kille tog var 25 mg men egentligen räcker 2 st 5 mg oftast.. det kanske är lite placebo också men det hjälper iallafall så jag sover lite bättre. Vet inte riktigt hur jag ska göra annars , är rädd att det påverkar barnet att sova så lite ..

• Svar på tråden Sömnproblem.. ok med lergigan i senare delen av graviditeten?
  • Anonym (S)

Äter du magnesium? Det är bra mot såna där benbesvär.

Men jag undrar vad din kille läst för sidor, och om han verkligen har bra källkritik? För 1177 säger iaf att det är helt ok!

www.1177.se/fragor--svar/nationellt/barn--gravid/kan-jag-ta-insomningstabletter-nar-jag-ar-gravid/

Det finns egentligen endast en typ av läkemedel som kan användas vid sömnstörningar under graviditet och det är så kallade antihistaminpreparat. Antihistaminer är egentligen läkemedel mot allergiska besvär, men de har som biverkning att du blir dåsig av dem. Lergigan är ett sådant medel. Det har funnits länge på marknaden och inte visat sig orsaka risker för fostret om man tar det under graviditet.

• Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2021-11-13 13:58:37 följande:

Äter du magnesium? Det är bra mot såna där benbesvär.

Men jag undrar vad din kille läst för sidor, och om han verkligen har bra källkritik? För 1177 säger iaf att det är helt ok!

www.1177.se/fragor--svar/nationellt/barn--gravid/kan-jag-ta-insomningstabletter-nar-jag-ar-gravid/

Det finns egentligen endast en typ av läkemedel som kan användas vid sömnstörningar under graviditet och det är så kallade antihistaminpreparat. Antihistaminer är egentligen läkemedel mot allergiska besvär, men de har som biverkning att du blir dåsig av dem. Lergigan är ett sådant medel. Det har funnits länge på marknaden och inte visat sig orsaka risker för fostret om man tar det under graviditet.

Tack för svaret!

Nej det kanske jag skulle börja göra.

Tror det var på janusinfo där det står att man inte vet hur det påverkar sent i graviditeten och att man ska vara försiktig eller nått sånt. Och kanske nån mer också.. men han är överhuvudtaget lite hysterisk med det där.. Fick levaxin vid inskrivningen eftersom jag hade lätt förhöjt TSH och han tyckte knappt jag skulle ta det.. men det tar jag ju såklart.
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-13 13:52:57 följande:

Varför tillåter du din kille att bestämma. Det där behöver du sätta stopp för.

Ja jag vet.. nu tog han ju burken ifrån mig så den får jag inte tillbaks men kan nog få nya utskrivna tror jag.. Han tror ofta att han vet bättre än både mig , barnmorska och läkare ..

Jag fick lergigan mot illamående när jag väntade min yngsta också men minns inte hur länge jag tog det.
  • Anonym (Varning)

Här ringer det varningsklockor ts! Att försöka få dig att sluta med utskrivna mediciner och tom ta ifrån dig burken är absolut inte normalt. Du måste ta tillbaka kontrollen över ditt liv och din graviditet. Annars kommer det där eskalera och påverka allt annat när ni väl får barn. Då kommer han vilja styra och ställa över allt som har med barnet att göra. Se upp säger jag bara.

• Ginsinggeng

Varför är du med en man som psykiskt misshandlar dig?

S är det största hotet mot vår demokrati
  • Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Förstår att han gör det för att han bryr sig om barnet och jag har själv varit lite osäker på om det är ok så här sent.. men tror det är bättre att jag tar det ibland än att jag sover så här dåligt.

Och barnmorskan har ju sagt att man kan ta det hela graviditeten och läkare på MVC har ju skrivit ut.

Ska fråga en släkting som är läkare (gynekolog) också ..

Jag skulle aldrig göra något som är farligt för barnet , dricker inte och röker inte eller nått sånt såklart men han kan gnälla om t.ex att jag dricker kaffe (dricker max 1-2 koppar om dagen och har frågat barnmorskan om det också) och så det här med lergigan.. fast jag och barnmorskan har sagt till honom att många gravida tar det.

• nernu

Tabletterna är ingen fara. Men din pojkvän är sjuk. Klargör väldigt noga att han ger tillbaka tabletterna och gör aldrig om något liknande annars lämnar du och polisanmäler honom. Han bestämmer inte över din kropp.

• Glinda från Oz

Det stora problemet är inte medicinen utan hur din kille beter sig. Jag tycker du ska säga till på skarpen att det han gör inte är okej, lyssnar han inte hade jag åtminstone tillfälligt flyttat ut. Du måste få sova för både dig och bebisen i magens skull och din kille ska absolut inte leka läkare och bestämma över din medicinering. Tänk om han kommer göra samma sak med barnet sen, det kan bli riktigt farligt.

Be om ett nytt recept så du kan hämta ut en ny burk.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Ska ringa på måndag och be om nytt recept..

Pratade med en kompis som nyss har fått barn som sa att hon tog dom i slutet av graviditeten mot sömnproblem.. och min släkting som är läkare sa också att det inte är nån fara.

Ska försöka prata med min kille om att det inte är ok att han gör så. Men lär inte få tillbaks burken som han tog , han är ju tydligen helt säker på att det är farligt för barnet och tycker jag är egoistisk om jag tar det bara för att jag ska sova bättre om må mindre illa ..

• Anonym (Varning)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-14 01:23:03 följande:
    Tack för svaren!
    Pratade med en kompis som nyss har fått barn som sa att hon tog dom i slutet av graviditeten mot sömnproblem.. och min släkting som är läkare sa också att det inte är nån fara.
    Ska försöka prata med min kille om att det inte är ok att han gör så. Men lär inte få tillbaks burken som han tog , han är ju tydligen helt säker på att det är farligt för barnet och tycker jag är egoistisk om jag tar det bara för att jag ska sova bättre om må mindre illa ..
    Han tror alltså på fullaste allvar att du skulle riskera ditt barns hälsa och välmående bara för att du själv ska få sova?! Inser du inte hur sjukt det låter? Han litar inte på dig, han vill kontrollera dig och jag kan garantera att det kommer fortsätta när barnet är fött. Han kommer veta "bäst" och vilja styra över allt. Du måste stå på dig!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-14 01:23:03 följande:

Tack för svaren!

Får du inte tillbaka burken och han inte ber om ursäkt tycker jag du ska fundera på att lämna honom. Att han är kontrollerande och vill bestämma över din kropp får alla varningsklockor att ringa. Vad händer om ditt barn behöver medicin och han bestämmer sig för att det är farligt?
  • Trudy86

Lergigan är ok att ta när man är gravid men det finns en risk att även barnet påverkas desto större den blir. Har du testat någon annan medicin för sömn och oro?

Jag fick lergigan utskrivet och för mig var de för starka för efter 1 h så somnade jag, vart jag än var. När jag sedan vaknade så var jag mer trött och hade huvudvärk som satt i några timmar.

Har du fönstret öppet under natten? Ibland kan svalare temperatur göra att man sover bättre ;)

Svar på tråden Sömnproblem.. ok med lergigan i senare delen av graviditeten?