• Anonym (Ts)

Öka bröstmjölk?

Hur ökar msn bröstmjölksproduktionen? Bebis ska få stödmat med flaska för att gå upp i vikt. Hur gör jag för att boosta produktionen samtidigt?

Försöker alltid ha något att dricka nu så jag får i mkt vätska. Pumpar 1 h två gånger per dag, masserar och handmjölkar brösten regelbundet och äter energitätt.

Tycker dock inte det kommer så mkt när jag pumpar.

Vad kan jag göra mer? Kan inte helamma nu då bebis inte orkar få i sig så mkt mat, så måste boosta produktionen det jag kan själv.

• Svar på tråden Öka bröstmjölk?
  • Anonym (Pumpa mkt)

Låg med vår son på neo i början o pumpade var tredje timme. Dom sa att produktionen är som bäst på natten, så vaknade var tredje timme även på natten för att amma. Sen massa hud mot hud

• Anonym (Pumpa mkt)

Sen såklart ta hand om dig själv. Ät och drick tillräckligt

• madame8790

Du ökar bröstmjölken genom att pumpa OFTARE, istället för enbart någon gång om dagen.

Bröstmjölken kommer på efterfrågan, så ju oftare "bebisen tuttar", desto mer mjölk kommer.

Så pumpa ofta, varannan till var tredje timme. Då ökar mjölken snabbt.

• Anonym (Power)

Powerpumpning, amma så ofta som möjligt, sitta/ligga och amma och för den delen pumpa i lugn och ro. Effektivast är amning.

• Anonym (Ts)
    madame8790 skrev 2021-11-13 18:21:44 följande:

Du ökar bröstmjölken genom att pumpa OFTARE, istället för enbart någon gång om dagen.

Bröstmjölken kommer på efterfrågan, så ju oftare "bebisen tuttar", desto mer mjölk kommer.

Så pumpa ofta, varannan till var tredje timme. Då ökar mjölken snabbt.

Aha! Men inre så länge då eller? Kan ju inte pumpa en timme varannan timme... min automatiska maskin verkar inställd på 1 h...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Power) skrev 2021-11-13 18:51:05 följande:

Powerpumpning, amma så ofta som möjligt, sitta/ligga och amma och för den delen pumpa i lugn och ro. Effektivast är amning.

Vad är powerpumpning?
  • Anonym (Power)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-13 19:04:31 följande:
    Vad är powerpumpning?
    Man pumpar 10 minuter, vilar, byter sida och håller på så i en timme. Googla så finns det bra instruktioner. Jag ökade mängden pumpad mjölk massor med den metoden.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Power) skrev 2021-11-13 19:07:06 följande:

Man pumpar 10 minuter, vilar, byter sida och håller på så i en timme. Googla så finns det bra instruktioner. Jag ökade mängden pumpad mjölk massor med den metoden.

Åhå, ska testa. Körde du manuellt eller automatpump? Hur ofta på en dag?
  • Anonym (Power)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-13 19:29:38 följande:
    Åhå, ska testa. Körde du manuellt eller automatpump? Hur ofta på en dag?
    Enklast tänkbara manuella pump. Ökade från 50 ml per dag till 500 ml. Minns inte hur ofta jag körde powerpumpning, men minst en gång per dag. Kanske inte varje dag, men ofta.
  • Anonym (LS)

Pumpa/amma innan 06 och efter 22 om möjligt. "Nattamning" håller i gång produktion.

Själv så pumpade jag 10 minuter ofta och handmjökade när jag ville öka. Dvs. Pumpade först och handmjökade sen.

Svar på tråden Öka bröstmjölk?