• Anonym (Vågen)

Olika vikt olika tid på dygnet??

Hej hej!

Jag undrar om ens vikt varierar med dygnet, så att man väger olika vid olika tidpunkter? Nu menar jag alltså utan påverkan av mat och dryck.

Jag brukar väga mig varje dag precis när jag har stigit upp, innan jag har ätit eller druckit nåt, och jag brukar se till att det har gått samma antal timmar varje dag från det att jag senast åt och drack.

Till exempel kan det se ut så här:

Söndag kväll: jag avslutar min sista måltid kl 21.00

Måndag: jag väger mig 10 timmar efter senaste måltid, dvs kl 07.00
    Måndag kväll: jag avslutar min sista måltid 21.30

Tisdag: jag väger mig 10 timmar efter senaste måltid, dvs kl 07.30
    Tisdag natt: jag avslutar min sista måltid 04.00 (pga nattjobb)

Onsdag: jag väger mig 10 timmar efter senaste måltid, dvs 14.00 (innan jag ätit nåt denna dag)
    Onsdag kväll: jag avslutar min sista måltid 20.30 

Torsdag: jag väger mig 10 timmar efter senaste måltid, dvs 06.30 

osv

Eftersom det alltid är 10 timmar sen jag senast åt och drack varje gång jag väger mig tycker jag att det borde bli ungefär samma resultat över en längre tid men det konstiga är att jag i genomsnitt väger ett halvkilo mindre när jag väger mig vid 14.00, än vad jag gör när jag väger mig vid 07.00.  

Finns det nån som kan förklara hur detta hänger ihop?

(Och ni behöver inte tala om att mitt beteende inte är normalt/att jag verkar sjukligt besatt av min vikt/att jag verkar tvångsmässig eller nåt annat sånt för det vet jag redan)

• Svar på tråden Olika vikt olika tid på dygnet??
  • Anonym (Q)

Du kanske bajsar mellan kl.07 och 14? Eller så har du mer vatten i kroppen på morgonen?

• Anonym (Vågen)
    Anonym (Q) skrev 2021-11-13 19:24:15 följande:

Du kanske bajsar mellan kl.07 och 14? Eller så har du mer vatten i kroppen på morgonen?

Nej, eller alltså, nån enstaka gång kanske, men för det allra mesta inte. Jag brukar kissa två ggr under natten (eller, under perioden jag sover) men det är ju samma från dag till dag, så jag ser inte varför jag skulle ha mer vatten i kroppen på morgonen. Eller, alltså, det är ju det som är min fråga: det verkar ju som att jag har mer vatten i kroppen på morgonen (eller nåt annat), men varför?? Om det hade varit så att jag hade ätit och eller druckit olika lång tid innan vägning, och kissat mer eller minde, så hade jag ju fattat att det varierar, men när jag nu alltid har samma tid mellan mat/dryck och vägning, och jag alltid har kissat ungefär lika mycket så fattar jag inte...
  • Anonym (klo)

Man äter ju inte lika mycket varje dag. En dag kanske man festar till det och det kommer synas dagen efter. En annan dag kanske man inte hinner äta så mycket och det kommer också synas nästa dag på vågen.

• Glinda från Oz

Ja, det varierar det är därför råder är att bara väga sig en gång i veckan, på morgonen innan frukost vid ett ungefär samma tid.

• Anonym (Vågen)
    Anonym (klo) skrev 2021-11-13 20:28:38 följande:

Man äter ju inte lika mycket varje dag. En dag kanske man festar till det och det kommer synas dagen efter. En annan dag kanske man inte hinner äta så mycket och det kommer också synas nästa dag på vågen.

Fast det stämmer inte för mig. Jag äter och dricker exakt samma sak och samma mängd varje dag (som sagt: jag vet att jag är störd)
  • Anonym (Vågen)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-13 20:51:19 följande:

Ja, det varierar det är därför råder är att bara väga sig en gång i veckan, på morgonen innan frukost vid ett ungefär samma tid.

Jag har alltid trott att det rådet är för att det är enda sättet att få det någorlunda rättvisande för folk som äter och dricker olika mycket vid olika tillfällen osv, för att på morgonen innan frukost är så neutralt som det går, skulle en normal människa med normal dygnsrytm väga sig kl 7 före frukost ena dan, och klockan 14 efter frukost, förmiddagsfika och lunch andra dan är det klart att det varierar liksom. Men du menar alltså att vikten varierar över dygnet helt oberoende av vad, hur mycket och när man äter? så att helt oberoende av mat- och sovvanor så väger man alltid mindre på eftermiddagen än på förmiddagen? För det är ju det "mina data" visar? Vet du varför/hur det kan komma sig att det är så?
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Vågen) skrev 2021-11-13 19:21:24 följande:

Hej hej!

Jag undrar om ens vikt varierar med dygnet, så att man väger olika vid olika tidpunkter? Nu menar jag alltså utan påverkan av mat och dryck.

Jag brukar väga mig varje dag precis när jag har stigit upp, innan jag har ätit eller druckit nåt, och jag brukar se till att det har gått samma antal timmar varje dag från det att jag senast åt och drack.

Onsdag: jag väger mig 10 timmar efter senaste måltid, dvs 14.00 (innan jag ätit nåt denna dag)

osv

Eftersom det alltid är 10 timmar sen jag senast åt och drack varje gång jag väger mig tycker jag att det borde bli ungefär samma resultat över en längre tid men det konstiga är att jag i genomsnitt väger ett halvkilo mindre när jag väger mig vid 14.00, än vad jag gör när jag väger mig vid 07.00.  

(Och ni behöver inte tala om att mitt beteende inte är normalt/att jag verkar sjukligt besatt av min vikt/att jag verkar tvångsmässig eller nåt annat sånt för det vet jag redan)

Verkar onekligen lite skumt... jag vet att vikten kan påverkas av hormoner också så att det spelar roll var i menscykeln man är (ja, om du nu är kvinna förstås), men bortsett från det är det ju just sånt som hur mycket man ätit och druckit som påverkar - eller, det var det jag trodde iaf.
  • Kråkungen
    Anonym (Vågen) skrev 2021-11-13 19:21:24 följande:

Hej hej!

osv

Anonym (Skumt) skrev 2021-11-13 23:40:04 följande:
    Verkar onekligen lite skumt... jag vet att vikten kan påverkas av hormoner också så att det spelar roll var i menscykeln man är (ja, om du nu är kvinna förstås), men bortsett från det är det ju just sånt som hur mycket man ätit och druckit som påverkar - eller, det var det jag trodde iaf.
    Utöver de saker du (ts) och "Skumt" tar upp har jag även en känsla av att aktivitet påverkar - alltså inte bara på så sätt att man över tid går ned i vikt om man ökar sin aktivitetsnivå, utan att aktivitet faktiskt ger omedelbart utslag på vikten. Jag har ingen källa på detta, utan det är helt baserat på mina egna erfarenheter - jag väger nämligen alltid som minst på kvällen, när jag varit vaken och aktiv en hel dag. "Vanliga" människor märker ju kanske inte detta på samma sätt, eftersom de flesta äter en massa under dan, och på så sätt väger upp sitt energiuttag, men på mig märks det, pga att jag inte äter nåt under hela dagen ? mitt första (och enda) mål mat är sent på kvällen, innan jag ska sova. Däremot dricker jag ca 1,5 liter vätska under dagen, så det är inte pga uttorkning/mindre vätskemängd i kroppen som jag väger mindre.  

Så, för att nu svara på din fråga, ts, så tänker jag att det kanske är så att de dagar då du väger dig senare så har du varit vaken längre tid innan vägningen (och därmed förbränt mer),  och att det är därför vikten alltid blir lägre då? Eller sover du alltid ända fram till vägningen, oavsett hur dags på dagen den sker?
Svar på tråden Olika vikt olika tid på dygnet??