• Anonym (Ann)

Jobba som socionom?

Min dröm är att  studera till socionom. Helst vill jag jobba med barn och unga, som barnsekreterare, familjehemssekreterare eller familjestöd. Är det svårt att få dessa jobb? Men hör mycket om dåliga arbetsvillkor och stress samt hot och våld mot socionomer men också mot närstående. Jag har tex ett väldigt ovanligt efternamn. Vad har ni för erfarenhet som arbetar som socionomer, stämmer bilden att allt är negativt eller finns ni som älskar erat jobb. eller där det finns bra arbetsmiljöer och att man får stöd från sin chef? Rekommenderar ni socionomer att studera till socionom? Jobbar idag inom skolan och där är också arbetsmijön dålig med mycket stress och utbrändhet bland personal.  

• Svar på tråden Jobba som socionom?
  • Anonym (June)

Det kostar på att jobba med utsatta människor. Men det ger också mycket när man märker att man gör skillnad för någon! Vid de tillfällena så är det värt allt slit!

Personligen så har jag aldrig blivit utsatt för hot mot min person eller anhöriga. Men personer som hotat att ta sitt eller sina egna familjemedlemmars liv och liknande.
    Har kollegor som blivit mordhotade och uthängda på sociala medier.
    Vissa personer kan vara lite gränslösa, och utan att mena något illa, ta kontakt med en privat.

Ett råd är att inte jobba i den kommun du bor i.

• Anonym (Populär utb)

De jag känner som läst till socionom har har myclet svårt att hitta jobb efter utbildningen. Det är helt enkelt en populär utbildning vilket lett till brist på jobb för en del av de som utbildar sig nu. Kan mycket väl bero på vart man bor också, förstås.

• Hoppsan82

Jag är utbildad socionom och har aldrig ångrat det beslutet! Tyvärr om så finns det massor av olika jobb att välja med helt olika inriktning.

Jag tänkte som du att jag ville jobba med barn och utredningar men efter min praktik som enhetschef inom hemtjänst så fortsatte jag på det spåret.

Jag vikarierade som chef år två i utbildningen och hade tillsvidareanställning samma dag som jag tog examen.

Efter åtta år som chef valde jag att byta till förvaltningsövergripande kvalitetsarbete.

Här omkring finns massor av jobb till socionomer, vanligt att de får ta någon med lägre utbildning då de inte hittar en socionom.

Jag känner att jag har stora möjligheter om jag vill flytta och ska hitta ett nytt jobb.

• Anonym (Blää)

Tänk också på att det är väldigt många dåliga chefer inom detta yrke. Speciellt kvinnliga chefer!!!  

• Anonym (xxx)
    Anonym (Populär utb) skrev 2021-11-17 00:17:43 följande:

De jag känner som läst till socionom har har myclet svårt att hitta jobb efter utbildningen. Det är helt enkelt en populär utbildning vilket lett till brist på jobb för en del av de som utbildar sig nu. Kan mycket väl bero på vart man bor också, förstås.

Konstigt att de har svårt att hitta jobb. Det är stor brist på socionomer.

Ljus arbetsmarknad för socionomer - Socionomen
Svar på tråden Jobba som socionom?