• Nelly05

    stearin på täljstenskamin

    gahh..jag är en klant. hade ställt ett stort stearinljus på spiselkransen av våram täljstenskamin då vi inte eldade i den. Igår vart det kallt så jag eldade men glömmer ta bort stearinljuset. Tillslut upptäcker jag att stearin runnit över hela spiselkransen..går inte att skrapa bort, är liksom flottigt överallt. Finns det räddning?

  • Svar på tråden stearin på täljstenskamin
  • Pillanstjernberg

    Gubben säger att man kan ta en varmluftspistol eller hårfön eller strykjärn och smörpapper så "dunstar" det bort. Lycka till =)

  • Nelly05

    jag har strukit med strykjärn över smörpapper för det brukar fungera på tyg, tyvärr verkar inte alls regeln gälla sten. Tack ändå Pillan!

  • Pillanstjernberg

    Oki. Vi fick bort fula fläckar på täljstenskaminen genom att slipa med ett fint sandpapper.

  • Nelly05

    hmm..ja sandpapper kanske vore ngt. ibland får vi handavtryck på kaminen när folk värmer händerna..även de kan vara svåra att få bort. Flott + sten verkar inte vara skoj.

  • Anka75

    Nelly05: Har du fått bort fläcken på spisen? Har inte prövat än, men funderar på strykjärn och hushållspapper (kanske funkar bättre än smörpapper?)!

  • Nelly05

    Nej Anka75, tyvärr..jag har provat att stryka på kaffefilter, tidningspapper, hushållspapper och toapapper. Verkar som om det inte blir tillräckligt varmt när man stryker mot stenmatreal..vet inte vad jag ska göra..

  • JsN

    Diskmedel? Det är ju fettlösande och väldigt användbart på fettfläcken som blir kvar efter att man strukit bort stearinet på tyg.


    *hälsosamt lat*
  • Nelly05

    JsN- Jag har provat att gnugga med diskmedel med svamp och trasa men det verkar inte räcka tyvärr. Den gigantiska fläcken finns i mitt bildgalleri =0(

  • Nelly05

    Sciarlotta- Eftersom det är fett så tror jag inte vatten funkar men det kan vara värt ett försök. Vet ngn hur det är med ren bensin..ger det missfärgning på sten?

  • Sciarlotta

    Hett vatten med diskmedel eller nåt annat fettlösligt är min gissning.
    vet inte hur det blir med bensin, tror inte det missfärgar. Men vågar man chansa?

  • JsN

    Prova med diskmedel (outspädd) när kaminen är varm?


    *hälsosamt lat*
  • Squeezetoy

    Jag föreslår också att du värmer upp kaminen igen. Då kanske föroreningarna kommer till ytan igen så att de antingen går att tvätta bort, eller om du då kan få papper att suga upp stearinet.

    Annars måste kan kunna gå till försäljaren, de kan ha tips, för det är sakert fler än du som smält stearingljus på täljsten.

  • Lilleputt

    Gammal tråd men vill dela med mig av detta tips! Blötte hushållspapper med ren aceton (Gripen aceton) och pressade mot en del av stearinfläcken ca 10-15 sek. Kaminen var riktigt varm men inte skållhet. Slängde bort det använda pappret, tog en ny bit papper och upprepade. Fläcken försvann helt!!

Svar på tråden stearin på täljstenskamin