• Anonym (Utsatt)

    Personligt ombud - förtroende

    P.g.a. handikapp, utförsäkring, bostadssituation, hälsa, rehab mm, så har jag rätt så omfattande kontakter med myndigheter, däribland socialtjänsten på kommunen sedan flera år tillbaka.

    Då jag inte riktigt orkar med allt och mår allt sämre, så har jag nu fått ett personligt ombud till stöd. 

    Nu undrar jag om jag kan lita på ett personligt ombud till 100%, att denne alltid gör sitt bästa för att hjälpa mig och aldrig går kommunens ärenden, i smyg motarbetar mig eller hjälper kommunen att spara resurser till min nackdel, för ombudet är trots allt anställd av kommunen, även om det inte är just inom socialförvaltningen?

    Vad säger ni som har kunskap, insyn eller erfarenhet?

  • Svar på tråden Personligt ombud - förtroende
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (nej) skrev 2021-11-16 13:02:22 följande:

    Nej, dom kan du inte lita på.


    Har du några argument, förutom att de är anställda av kommunen?
  • Anonym (qq)

    Det står i beskrivningen av uppdraget att ombudet inte representerar kommun eller vårdgivare. Ombudet ska inte heller ta egna initiativ utan bara utgå från vad klienten säger/vill ha hjälp med. 
    Det står också att det är mycket viktigt med förtroendet mellan klient och ombud. 

    Vad är det du är ängslig över skulle kunna bli fel? 

  • Anonym (A)
    Anonym (Utsatt) skrev 2021-11-16 12:32:11 följande:

    P.g.a. handikapp, utförsäkring, bostadssituation, hälsa, rehab mm, så har jag rätt så omfattande kontakter med myndigheter, däribland socialtjänsten på kommunen sedan flera år tillbaka.

    Då jag inte riktigt orkar med allt och mår allt sämre, så har jag nu fått ett personligt ombud till stöd. 

    Nu undrar jag om jag kan lita på ett personligt ombud till 100%, att denne alltid gör sitt bästa för att hjälpa mig och aldrig går kommunens ärenden, i smyg motarbetar mig eller hjälper kommunen att spara resurser till min nackdel, för ombudet är trots allt anställd av kommunen, även om det inte är just inom socialförvaltningen?

    Vad säger ni som har kunskap, insyn eller erfarenhet?


    Även om personen har ditt bästa som mål, så kan ju hen inte gå emot regler oh lagar. Och det är inte upp till ombudet att bestämma att du inte ska behöva dra in på vissa saker. 
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (qq) skrev 2021-11-16 13:08:22 följande:

    Det står i beskrivningen av uppdraget att ombudet inte representerar kommun eller vårdgivare. Ombudet ska inte heller ta egna initiativ utan bara utgå från vad klienten säger/vill ha hjälp med. 
    Det står också att det är mycket viktigt med förtroendet mellan klient och ombud. 

    Vad är det du är ängslig över skulle kunna bli fel? 


    Jovisst, men kan de strunta idet? Går det att kontrollera och vem gör det?
    Anonym (A) skrev 2021-11-16 13:09:46 följande:
    Även om personen har ditt bästa som mål, så kan ju hen inte gå emot regler oh lagar. Och det är inte upp till ombudet att bestämma att du inte ska behöva dra in på vissa saker. 
    Självklart ska lagar och regler följas.
  • Anonym (?)

    Vad skulle krävas för att du skulle  lita på ditt ombud?

  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (?) skrev 2021-11-16 13:22:20 följande:

    Vad skulle krävas för att du skulle  lita på ditt ombud?


    I nuläget litar jag på ombudet, men har bara haft det i en månad, så jag undrar om det finns eller borde finnas tveksamheter.
    Kan jag dela alla tankar och känsliga uppgifter jag har och som är relaterat/relevant?
  • Anonym (Iden)

    Det finns ju dåliga personer och rötägg inom alla yrkeskategorier men man får ju förutsätta att de allra flesta är bra människor som sökt sig till ett yrke de är intresserade av och vill göra ett bra jobb!

    Det kan ju hända att du har otur och får ett ombud du inte klickar med, men då finns kanske möjligheten att byta? Gå in med inställningen att det kommer att bli bra! Och blir det inte som du tänkt dig så får du ta tag i det då.

  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (?) skrev 2021-11-16 13:22:20 följande:

    Vad skulle krävas för att du skulle  lita på ditt ombud?


    Anonym (Utsatt) skrev 2021-11-16 13:25:33 följande:
    I nuläget litar jag på ombudet, men har bara haft det i en månad, så jag undrar om det finns eller borde finnas tveksamheter.
    Kan jag dela alla tankar och känsliga uppgifter jag har och som är relaterat/relevant?
    Generellt sett litar jag på ombudet, skulle jag säga.

    Men det finns ett par saker där jag tvekar lite...

    1. Ombudet tycker inte att man behöver anhålla om muntlig förhandling i förvaltningsrätten, där jag framhållit at man kan använda det till att ställa frågor om utredningen, hur handläggaren tänkt, om handläggaren funnit stöd i lagen e.t.c.

    2. Ombudet vill inte söka chefer på socialtjänsten per telefon, som inte har svarat på brev och mail om klagomål på handläggning och att jag vill byta handläggare.

    Det kan förstås finnas andra skäl (än att ombudet skulle vara opålitlig) till ombudets ställningstagande i dessa ärenden.

  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Iden) skrev 2021-11-16 13:27:13 följande:

    Det finns ju dåliga personer och rötägg inom alla yrkeskategorier men man får ju förutsätta att de allra flesta är bra människor som sökt sig till ett yrke de är intresserade av och vill göra ett bra jobb!

    Det kan ju hända att du har otur och får ett ombud du inte klickar med, men då finns kanske möjligheten att byta? Gå in med inställningen att det kommer att bli bra! Och blir det inte som du tänkt dig så får du ta tag i det då.


    Där finns inga problem, vi samarbetar bra.

    Frågan rör mer om ombudet är mer trogen sin klient än sin arbetsgivare, eftersom jag och kommunen (ombudets arbetsgivare) är två motsatta parter i diverse ärenden med tvister.
  • Anonym (Iden)
    Anonym (Utsatt) skrev 2021-11-16 13:41:28 följande:

    Där finns inga problem, vi samarbetar bra.

    Frågan rör mer om ombudet är mer trogen sin klient än sin arbetsgivare, eftersom jag och kommunen (ombudets arbetsgivare) är två motsatta parter i diverse ärenden med tvister.


    Det blir nog en balansgång där ditt ombud är mer trogen dig men ibland måste gå efter vad arbetsgivaren säger?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Utsatt) skrev 2021-11-16 13:39:11 följande:
    Anonym (Utsatt) skrev 2021-11-16 13:25:33 följande:
    I nuläget litar jag på ombudet, men har bara haft det i en månad, så jag undrar om det finns eller borde finnas tveksamheter.
    Kan jag dela alla tankar och känsliga uppgifter jag har och som är relaterat/relevant?
    Generellt sett litar jag på ombudet, skulle jag säga.

    Men det finns ett par saker där jag tvekar lite...

    1. Ombudet tycker inte att man behöver anhålla om muntlig förhandling i förvaltningsrätten, där jag framhållit at man kan använda det till att ställa frågor om utredningen, hur handläggaren tänkt, om handläggaren funnit stöd i lagen e.t.c.

    2. Ombudet vill inte söka chefer på socialtjänsten per telefon, som inte har svarat på brev och mail om klagomål på handläggning och att jag vill byta handläggare.

    Det kan förstås finnas andra skäl (än att ombudet skulle vara opålitlig) till ombudets ställningstagande i dessa ärenden.

    1) Ombudet ska hjälpa dig med saker du vill så länge det ingår i arbetsbeskrivningen, oavsett vad hen tycker privat! "Njaaa jag tycker inte man behöver det" - "Nähä, men det tycker jag så nu ska vi göra det."

    2) Det är självklart ombudets skyldighet att isf ringa, det är hens uppdrag att agera just ombud så då ska hen också göra sånt som du själv annars hade gjort.

    Det där ombudet verkar lägga sig i med egna åsikter och dessutom lat. Säg till hen att göra det hen ska - dvs vara ombud och göra det du behöver hjälp med!
Svar på tråden Personligt ombud - förtroende