• Robert 558

Kan man säga till person som sitter och snorar?

Går en kurs där vi sitter stor del av dagen i ett klassrum. En person snorar långa perioder under dagen, dvs drar upp löst snor i näsan. Tycker det är klart irriterande när man måste fokusera, kan man säga till vederbörande att snyta sig utan att verka löjlig? 

• Svar på tråden Kan man säga till person som sitter och snorar?
  • Anonym (E)

Erbjud ett paket pappersnäsdukar. "Jag har märkt att du verkar väldigt snorig, varsågod."

• Anonym (ppp)
    Robert 558 skrev 2021-11-16 15:40:31 följande:

Går en kurs där vi sitter stor del av dagen i ett klassrum. En person snorar långa perioder under dagen, dvs drar upp löst snor i näsan. Tycker det är klart irriterande när man måste fokusera, kan man säga till vederbörande att snyta sig utan att verka löjlig? 

Det är ju ff pandemi, smittan ökar t.o.m just nu och man ska stanna hemma vid symtom. Kanske du kan fråga personen varför den inte stannar hemma? 
  • Robert 558
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 15:42:06 följande:

Erbjud ett paket pappersnäsdukar. "Jag har märkt att du verkar väldigt snorig, varsågod."

Det var helt klart en poäng, men frågan är om det går fram om man ändå inte förstår att det är störande? 

Anonym (ppp) skrev 2021-11-16 16:05:58 följande:
    Det är ju ff pandemi, smittan ökar t.o.m just nu och man ska stanna hemma vid symtom. Kanske du kan fråga personen varför den inte stannar hemma? 

Ok, det har jag inte tänkt på

• Anonym (E)
    Robert 558 skrev 2021-11-16 16:41:04 följande:
    Det var helt klart en poäng, men frågan är om det går fram om man ändå inte förstår att det är störande? 

Anonym (ppp) skrev 2021-11-16 16:05:58 följande:

Ok, det har jag inte tänkt på
    Antagligen inte men det finns inget finkänsligt sätt att säga det på. Då kan man lika gärna gå all in och säga rakt ut att det stör en.
  • Anonym (näsdukar)

Håller med om att erbjuda näsdukar. För nej, du kan inte säga till utan att verka löjlig. Helt klart inte. Hur störande kan det vara liksom. Lite får man tåla i en grupp. Men som sagt, testa med näsdukar.

• Robert 558
    Anonym (näsdukar) skrev 2021-11-16 16:55:08 följande:

Håller med om att erbjuda näsdukar. För nej, du kan inte säga till utan att verka löjlig. Helt klart inte. Hur störande kan det vara liksom. Lite får man tåla i en grupp. Men som sagt, testa med näsdukar.

Vi är alla olika. Kan det verkligen bara vara jag som hakar upp mig på en sådan sak?
  • Anonym (Intressant)

Förstår att det kan uppfattas som störande, samtidigt vet man ju inte varför personen snorar. Har den gjort det länge kan det ju röra sig om en allergi personen inte är medveten om. Det är säkert jobbigt för den också att sitta och snora. Som pollenallergiker själv kan jag intyga att det kan göra ont att snyta sig (såriga närborrar av strävt papper och kliande), men även att det känns jobbigare/ofräschare att sitta och snyta sig bland folk eller springa på toa och snyta sig stup i kvarten. Men jag vet inte. Givande att höra vad andra tycker!

• Robert 558
    Anonym (Intressant) skrev 2021-11-16 22:53:22 följande:

Förstår att det kan uppfattas som störande, samtidigt vet man ju inte varför personen snorar. Har den gjort det länge kan det ju röra sig om en allergi personen inte är medveten om. Det är säkert jobbigt för den också att sitta och snora. Som pollenallergiker själv kan jag intyga att det kan göra ont att snyta sig (såriga närborrar av strävt papper och kliande), men även att det känns jobbigare/ofräschare att sitta och snyta sig bland folk eller springa på toa och snyta sig stup i kvarten. Men jag vet inte. Givande att höra vad andra tycker!

Klart det kan vara allergi, men det är ju inte speciellt mycket pollen nu. Föredrar absolut att personen snyter sig framför att ha snoret åkandes upp och ned.
  • Anonym (E)
    Anonym (Intressant) skrev 2021-11-16 22:53:22 följande:

Ville bara tipsa om Lambis pappersnäsdukar, finns med "balsam" och Ultra Soft för känsliga näsor.
Svar på tråden Kan man säga till person som sitter och snorar?