• Anonym (Långsam)

    Sjukskrivning mm - hur räknar man?

    Jag är sjukskriven 50 %, men jobbar ca 6 timmar per dag. Anledningen är att jag inte hinner med det jobb jag förväntas göra på 50 % om jag inte jobbar de där extra två timmarna per dag. Egentligen borde jag ju då bara vara sjukskriven 25 %, eftersom jag bevisligen klarar att jobba 6 timmar per dag (=75 %), men samtidigt kan jag inte gå upp till 75 % eftersom jag då skulle behöva jobba mer än 8 timmar per dag för att hinna med allt, och det blir på tok för mycket - 6 timmar per dag är liksom redan på gränsen för vad jag klarar. Men hur räknar man i ett sånt här fall? Där det alltså dels är frågan om nedsatt förmåga att jobba ett visst antal timmar, och dels är frågan om nedsatt förmåga att vara effektiv? Eller ska man helt enkelt inte bry sig om den exakta tiden man arbetar, utan enbart gå efter hur mycket jobb man genomfört på en dag och vad det motsvarar för genomsnittet?

    Jättetacksam för input här!

  • Svar på tråden Sjukskrivning mm - hur räknar man?
  • Anonym (FK)

    Jobbar du heltid (8h/dag) så ska du jobba 4 om du är sjukskriven 50%.
    Får FK reda på detta så kommer du med största säkerhet få din sjukskrivining indragen, vilket är helt i sin ordning.

    Orkar du jobba 6 timmar så ska du vara sjukskriven på 25%.

  • Anonym (S)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 15:38:52 följande:

    Jag är sjukskriven 50 %, men jobbar ca 6 timmar per dag. Anledningen är att jag inte hinner med det jobb jag förväntas göra på 50 % om jag inte jobbar de där extra två timmarna per dag. Egentligen borde jag ju då bara vara sjukskriven 25 %, eftersom jag bevisligen klarar att jobba 6 timmar per dag (=75 %), men samtidigt kan jag inte gå upp till 75 % eftersom jag då skulle behöva jobba mer än 8 timmar per dag för att hinna med allt, och det blir på tok för mycket - 6 timmar per dag är liksom redan på gränsen för vad jag klarar. Men hur räknar man i ett sånt här fall? Där det alltså dels är frågan om nedsatt förmåga att jobba ett visst antal timmar, och dels är frågan om nedsatt förmåga att vara effektiv? Eller ska man helt enkelt inte bry sig om den exakta tiden man arbetar, utan enbart gå efter hur mycket jobb man genomfört på en dag och vad det motsvarar för genomsnittet?

    Jättetacksam för input här!


    Fattar jag det rätt, du ska jobba 50%, dvs 4 timmar och vara sjukskriven 50%, dvs 4 timmar? Då ska du gå hem efter 4 timmar. Om du inte hinner med så får du prata med din chef om det. Du ska inte jobba gratis i 2 timmar per dag, då utnyttjar arbetsgivaren dig, och du får för mycket från FK, dvs du lurar dom. 
  • Anonym (Rehab)

    Om du har nedsatt förmåga som även påverkar din effektivitet den tid du arbetar så tänker jag att du behöver justera din rehabplan med arbetsgivaren. Du orkar alltså arbeta 6 timmar men får lika mycket gjort som om du varit frisk och arbetat 4 timmar. Så kan du ju inte ha det och det blir även fel gällande din sjukskrivning. Så som sagt, du behöver kommunicera detta till din AG som har skyldighet att göra en rehabplan utifrån dina förutsättningar :)

  • Anonym (Långsam)
    Anonym (FK) skrev 2021-11-17 15:45:06 följande:

    Jobbar du heltid (8h/dag) så ska du jobba 4 om du är sjukskriven 50%.
    Får FK reda på detta så kommer du med största säkerhet få din sjukskrivining indragen, vilket är helt i sin ordning.

    Orkar du jobba 6 timmar så ska du vara sjukskriven på 25%.


    Alltså, det är ju precis detta som är min fråga! Hur jag gör i det här fallet. Jag är kapabel att jobba sex timmar om dan, men jag är bara kapabel att uträtta arbetsuppgifter motsvarande fyra timmar, så hur gör man då?
  • Anonym (Långsam)
    Anonym (S) skrev 2021-11-17 16:06:35 följande:
    Fattar jag det rätt, du ska jobba 50%, dvs 4 timmar och vara sjukskriven 50%, dvs 4 timmar? Då ska du gå hem efter 4 timmar. Om du inte hinner med så får du prata med din chef om det. Du ska inte jobba gratis i 2 timmar per dag, då utnyttjar arbetsgivaren dig, och du får för mycket från FK, dvs du lurar dom. 
    Ja fast det blir ju fel hur man än gör?
  • Anonym (FK)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 16:28:15 följande:
    Alltså, det är ju precis detta som är min fråga! Hur jag gör i det här fallet. Jag är kapabel att jobba sex timmar om dan, men jag är bara kapabel att uträtta arbetsuppgifter motsvarande fyra timmar, så hur gör man då?
    Du pratar med din chef till att börja med.
    Du FÅR inte jobba 6 timmar om FK betalar dig för fyra!
  • Anonym (Långsam)
    Anonym (Rehab) skrev 2021-11-17 16:08:28 följande:

    Du orkar alltså arbeta 6 timmar men får lika mycket gjort som om du varit frisk och arbetat 4 timmar. 


    Helt rätt uppfattat!
    Anonym (Rehab) skrev 2021-11-17 16:08:28 följande:

    Så kan du ju inte ha det och det blir även fel gällande din sjukskrivning. 


    Precis. Det är precis det jag menar :)
    Anonym (Rehab) skrev 2021-11-17 16:08:28 följande:

    Om du har nedsatt förmåga som även påverkar din effektivitet den tid du arbetar så tänker jag att du behöver justera din rehabplan med arbetsgivaren. [...] Så som sagt, du behöver kommunicera detta till din AG som har skyldighet att göra en rehabplan utifrån dina förutsättningar :)


    Men problemet är att jag troligtvis aldrig kommer att få bättre arbetsförmåga än så här; jag anses vara rehabiliterad så långt det går eller vad man ska säga. AG ska ju inte behöva betala för att jag jobbar 6 timmar om jag bara uträttar 4 timmars jobb - och omvänt: FK ska ju inte betala för timmar som jag jobbar? Så hur gör man då?
  • Anonym (Långsam)
    Anonym (FK) skrev 2021-11-17 16:29:40 följande:
    Du pratar med din chef till att börja med.
    Du FÅR inte jobba 6 timmar om FK betalar dig för fyra!
    Nä, precis, det är ju precis därför jag undrar hur man gör. För samtidigt kan jag ju inte begära lön för 6 timmars jobb när jag bara uträttar fyra timmars jobb?
  • Anonym (S)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 16:34:46 följande:
    Nä, precis, det är ju precis därför jag undrar hur man gör. För samtidigt kan jag ju inte begära lön för 6 timmars jobb när jag bara uträttar fyra timmars jobb?
    Prata med din chef. 
  • Anonym (Fusk)

    Men vad är det du inte fattar?

    Du begår bidragsfusk när du arbetar 6 timmar per dag. Du har medvetet lämnat falska uppgifter till FK vilket är straffbart. Det finns inget ?hur räknar man?? Kan du arbeta 6 timmar har du inte rätt till halv sjukpenning. Det är en diskussion du får ta med din arbetsgivare, att du har ett långsammare tempo nu under deltidssjukskrivning. Din arbetsgivare har ett långtgående rehabansvar.

Svar på tråden Sjukskrivning mm - hur räknar man?