• Anonym (Molly)

Hur får man antidepressiva?

Hej! Ni som fått antidepressiva utskrivet, var fick ni det utskrivet? Behöver man göra några tester innan, t ex blodprov, blodtryck osv?

Jag har en tid känt mig så nedstämd men vågar inte gå till vc. Om jag törs boka en tid, vad säger man till läkaren? Sorry helt ny på detta..

Tacksam för några tips.

• Svar på tråden Hur får man antidepressiva?
  • Anonym (Ringa)

Du går på V.c, träffar en läkare, beskriver hur du mår, tar mest troligt några blodprover och om läkaren tycker du ska ha antidepp så får du det utskrivet. Antidepp är en av de vanligaste medicinerna och absolut inget skämmigt, konstigt eller nåt man inte vågar gå till läkare för att få. Ring imorron du. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Vc)

Via vc. Fick ett utlåtande från en psykolog innan.

• Anonym (Vc)

Fick inte ta blodprov, de frågade bara om jag äter några andra mediciner, har några sjukdomar osv

• Anonym (Göteborgare)

Min då 14 år unga dotter fick recept efter ett besök på VC.
    Jag fick kämpa för att hon istället skulle få träffa psykolog.
    Min man blev erbjuden antidepp i samband med en fysisk åkomma bara sådär.
    Sä min erfarenhet är att de skrivs ut för lätt.

• Anonym (Molly)

[quote=81494701][quote-nick]Anonym (Ringa) skrev 2021-11-17 16:42:05 följande:[/quote-nick]

Du går på V.c, träffar en läkare, beskriver hur du mår, tar mest troligt några blodprover och om läkaren tycker du ska ha antidepp så får du det utskrivet. Antidepp är en av de vanligaste medicinerna och absolut inget skämmigt, konstigt eller nåt man inte vågar gå till läkare för att få. Ring imorron du. 

//

Tack för svar! Vad frågar läkaren? Fyller man i olika formulär och så?

• Anonym (Inga problem)

Läkare älskar att skriva ut SSRI. Du kommer inte att få några problem med recept. Lovar.

• Anonym (Ringa)
    Anonym (Molly) skrev 2021-11-17 18:55:26 följande:
    [quote=81494701][quote-nick]Anonym (Ringa) skrev 2021-11-17 16:42:05 följande:[/quote-nick]
    Du går på V.c, träffar en läkare, beskriver hur du mår, tar mest troligt några blodprover och om läkaren tycker du ska ha antidepp så får du det utskrivet. Antidepp är en av de vanligaste medicinerna och absolut inget skämmigt, konstigt eller nåt man inte vågar gå till läkare för att få. Ring imorron du. 
    //
    Tack för svar! Vad frågar läkaren? Fyller man i olika formulär och så?
    Jag vet inte exakt hur det går till och det kan säkert variera mellan olika V.c och olika läkare, men de flesta får antidepp utskrivna utan problem. Det finns depp-test att göra på nätet så ser du själv om diagnosen stämmer. Det kan finnas andra diagnoser också.
  • Anonym (Vv)

Superlätt . Fått det utskrivet 3 ggr men aldrig ätit

• Anonym (Inga problem)

Tycker att du ska testa terapi också, så att du tar hand om anledningen och inte enbart symtomen. Och läsa på om SSRI innan du fattar ett beslut.

• Anonym (Molly)

Jag går i KBT också.

Anonym (Inga problem) skrev 2021-11-17 19:22:25 följande:

Tycker att du ska testa terapi också, så att du tar hand om anledningen och inte enbart symtomen. Och läsa på om SSRI innan du fattar ett beslut.

• Anonym (Inga problem)
    Anonym (Molly) skrev 2021-11-18 09:29:15 följande:
    Jag går i KBT också.
    Va bra! Hoppas att du kommer att må bättre av det.
Svar på tråden Hur får man antidepressiva?