• Thu 18 Nov 2021 13:20
    2648 visningar
    6 svar
    6
    2648

    Tidiga gravtest- när ska man testa sig?

    Hej!

    Jag och min partner försöker bli gravida igen, detta är första månaden vi försöker.

    Jag hade senaste mensens första dag den 24 oktober och har en regelbunden menscykel på ca 29 dagar. Min beräknad mens är 23 eller 24 november.

    Jag tog ett CL tidigt gravtest igår, 17 november, som var helt negativt. Fanns inte en ens en lite skugga av ett sträck.

    Min fråga är nu; är det helt kört eller tog jag testet för tidigt? När började ni plussa, hur många dagar för BIM?

    Är orolig att jag ska ha svårt för att bli gravid på grund av en endomentrios-diagnos efter mitt första barn och en bort opererad cysta på livmodern.

  • Svar på tråden Tidiga gravtest- när ska man testa sig?
  • Thu 18 Nov 2021 13:23
    #1

    Det var på tok för tidigt att testa. Det bästa är att vänta till BIM för säkrare resultat. Men om man nu absolut inte kan hålla sig så testa inte förrän 12 dagar efter äl. Man blir ju vare sig mer eller mindre gravid av att vänta med test. Glad

  • Thu 18 Nov 2021 16:05
    #2

    Det gravtest jag tog sa att man kunde ta den 6 dagar innan BIM och den 17 var ju sex dagar innan min mens ska börja. Men de kanske ändå är för tidigt ????

  • Thu 18 Nov 2021 16:16
    #3
    Annemarit123 skrev 2021-11-18 16:05:45 följande:
    Det gravtest jag tog sa att man kunde ta den 6 dagar innan BIM och den 17 var ju sex dagar innan min mens ska börja. Men de kanske ändå är för tidigt ????
    De säger så för att möjligen 1 promille kan få plus så tidigt. Jag synar att det ens är möjligt öht. De vill sälja test helt enkelt.
  • Fri 19 Nov 2021 13:56
    #4

    Det brukar stå i bruksanvisningen hur rättvisande resultatet är beroende på när man testar sig i förhållande till BIM. Om du kikar där kommer du nog se att det inte är speciellt rättvisande såhär tidigt. 

    Jag förstår att det är svårt men försök att vänta med att testa tills BIM, risken är annars att du bara går runt och oroar dig och försöker tolka huruvida du ser ett streck eller ej. Du väljer såklart helt och hållet själv hur du vill göra med ditt testande men av egen erfarenhet kan jag säga att det ger mer sinnesfrid att vänta än att testa som en galning innan BIM och slösa massor med pengar, tid och energi åt testande som förmodligen sker alldeles för tidigt. 

    Jag håller mina tummar för er! 

  • Anonym (På mig)
    Fri 19 Nov 2021 13:57
    #5

    5 dagar innan hade jag tydligt streck

  • Anonym (+)
    Fri 19 Nov 2021 23:33
    #6

    Hade senaste mens första dag den 20 oktober, tog ett tidigt test från clearblue den 14, och det va positivt, svagt men positivt. Köpte ytterligare ett test, ett vanligt snabbtest från clearblue nu den 18 och det va starkt. Så visste går det att ta test tidigt. Tog alltså tidiga testet 8 dagar för BIM, och vanliga testet 4 dagar innan.

Svar på tråden Tidiga gravtest- när ska man testa sig?