• Brightan

Varannan helg schema

Hej! Skulle verkligen behöva massa olika bra tips på flera olika saker när de kommer till mitt ex.. för vår dotters skull.

Men tänkte att de som är viktigast att lösa just nu är just schemat och som de är just nu är de kaos test schema

Han ville ha varannan vecka från början, vilket jag aldrig kommer gå med på och vi körde ett super schema för vår dotter i över 1 års tid, men nu vill vi båda ha ett varannan helg schema vilket inte alls är konstigt, men kruxet är att få till ett sånt, när de är som de är.

Såg ett 2-2-3 schema här som förslag och ett typ 2-5 schema som är helt okej, men jag tänker för vår dotters skull, en natt är helt okej, men inte mer än 4 nätter då vi båda saknar henne alldeles för mycket och de blir bara fel för henne har jag märkt.

Har ni några bra förslag, dottern är nu 5 år och hon mår bra i övrigt, funkar toppen på förskolan osv, så de är bara schemat som behövs fixas nu så får man ta resten senare

Tack på förhand mvh Brightan

• Svar på tråden Varannan helg schema
  • Drottningen1970

Ett bra utgångsläge är att göra schema utifrån vad som är bäst för barnet, inte de vuxnas behov.

Om barnet mår bäst av att få landa på ett ställe istället för att flytta flera gånger i veckan så går det före att de vuxna saknar.

För vissa barn kan sådana scheman vara bäst, för andra är det bättre med varannan vecka, och för andra barn är det bäst att ha ett fast boende.

Så länge det är barnets behov som styr så blir det nog bra.

Oloooooooooöl
  • Fjäril kär

Schemat måste givetvis utggå ifrån barnets behov och bästa och vad det just nu mår bäst av. Att NI saknar henne får ni helt enkelt bara tugga i er som en konsekvens av att ni inte lever ihop. Den saknaden kan på sikt dessutom ställa till med problem för barnet som givetvis är lojalt och inte vill såra sina föräldrar och ska försöka vara till lags med lika många nätter hos vardera fast hon kanske helst mår bättre av annat upplägg. Så tänk er för lite där.

Om hon just nu inte klarar mer än 4 nätter hos vardera som max är det ju det ni måste utgå ifrån och i så fall låta helgen ingå i mitten av dessa nätter istället för att vara avslutningen som oftast är brukligt. Klarar ni ett sånt schema rent praktiskt av att byta "vecka" mitt i veckan?

• JodiBabe

Tror också på att utgå från barnets behov.

Mina grannar kör så här:
    Söndag-ons barnet är hos pappa.
    Ons-söndag morgon, barnet är hos mamma.

Dvs mamman får 4 nätter, pappan 3. Vet dock inte om de ibland kör bytet på lördag kvällar (dottern är 6 år). Det verkar funka för dem.

Annan variant är att man köra varannan helg typ: fre efter förskola till måndag lämning.

I övriga veckan kör ni annars må-ons tex mamma (som inte hade senaste helgen). Ons-fre pappa. Fre-mån mamma. Osv på samma sätt, så alterneras helgerna. 

Svar på tråden Varannan helg schema