• Anonym (orkarinte)

Personlig assistent

Jag jobbar som personlig assistent åt ett 3årigt barn med autism. Vilka arbetsuppgifter har en personlig assistent egentligen. Jag har de senaste åren jobbat som barnskötare och tycker att detta jobb är mer krävande och känner att jag inte får nån hjälp eller avlastning. Och mindre lön dessutom. 

Ni som jobbar som personlig assistent hur mycket gör ni med det barnet. Känner mig slutkörd av att ta allt med honom helt ensam utan hjälp av mina kollegor. Ska en personlig bara ha det barnet, tycker att när man jobbar som barnskötare så är du inte så tätt med..... Känns som att jag måste följa honom minsta steg  han tar, dom andra bryr sig inte.....

blir så less, dethär jobbet är inte min grej. Vad ska jag göra, är gråtfärdig varje dag.........................

• Svar på tråden Personlig assistent
  • Anonym (Birgitta)

Har du tänkt på att byta jobb?Du ska inte behöva känna dig helt slutkört.Lönen är du inte nöjd med och du ska kunna trivas på ditt jobb,även om det ibland känns stressigt.

• Anonym (Osäkra signaler)

Vilka är ?de andra?? Assistent är ett slitigt jobb om man har en brukare som har omfattande problem. Är du ensam eller är det dubbelassistans? Om ?de andra? är förskolepersonalen, så förväntas nog du hålla reda på barnet då du är anställd för att ta hand om barnet. Är du resurs? Då borde alla hjälpa till lite fast du ör anställd till att ta and om barnet.

• Anonym (Tinne)

Jobbar du med barnet i hemmet eller i förskolan? Eller både ock?

Jag jobbade många år som assistent i hemmet till en pojke med autism. När barnet är så litet har föräldrarna alltid det övergripande ansvaret. Till exempel så ska en personlig assistent aldrig laga mat eller städa, förutom att plocka undan leksaker tillsammans med barnet som de flesta treåringar klarar.

Däremot hade jag inte rätt till rast, även om jag arbetade mer än fem timmar. Jag var ibland med på större släkttillställningar. Då gick jag iväg på promenad med pojken om det blev för jobbigt för honom att vara kvar.

• Anonym (Ja det är riktigt krävande)

Måste fråga följande.

Hur mycket visste du om jobbet som personlig assistent?

Det är långt ifrån att vara som en lärare på förskolan. Ett litet barn med autism kan vara väldigt krävande. Om du tycker att det är jobbigt så tänk på hur jobbigt det är för föräldrarna.

Har du inget schema på vad som dka göras och vad som sks göras när? Har du gått en kurs för att veta vad som förväntas av dig?

Jobbar ni två stycken samtidigt så får nu hjälpas åt. Men om du jobbar ensam och blir avlöst när ditt pass är slut då har du ansvaret ensam.

Trivs du inte så får du säga upp dig.

• Anonym (K)

Kort sagt: allt som klienten har behov av.

• Anonym (Ja det är riktigt krävande)
    Anonym (Ja det är riktigt krävande) skrev 2021-11-18 20:04:21 följande:

Måste fråga följande.

Hur mycket visste du om jobbet som personlig assistent?

Det är långt ifrån att vara som en lärare på förskolan. Ett litet barn med autism kan vara väldigt krävande. Om du tycker att det är jobbigt så tänk på hur jobbigt det är för föräldrarna.

Har du inget schema på vad som dka göras och vad som sks göras när? Har du gått en kurs för att veta vad som förväntas av dig?

Jobbar ni två stycken samtidigt så får nu hjälpas åt. Men om du jobbar ensam och blir avlöst när ditt pass är slut då har du ansvaret ensam.

Trivs du inte så får du säga upp dig.

Menade

Har du inget schema på vad som ska göras och när det ska göras?
  • Anonym (P)

Beror helt på vart man hamnar och vilket företag/kommun. Finns bättre och sämre men skulle aldrig jobba med barn i en familj. Det ska finnas nedskrivet på arbetsplatsen dvs hemmet vad du ska göra osv

• Glinda från Oz

DU är avlastningen. Du är anställd för att ta hand om barnet och kan inte räkna med att andra ska utföra dina arbetsuppgifter, det vore varken rätt mot dem eller barnet som behöver kontinuitet. Trivs du inte får du byta jobb.  

• Anonym (A)
    Anonym (Birgitta) skrev 2021-11-18 19:41:56 följande:
    Har du tänkt på att byta jobb?Du ska inte behöva känna dig helt slutkört.Lönen är du inte nöjd med och du ska kunna trivas på ditt jobb,även om det ibland känns stressigt.
    Håller med
  • Yllop
    Anonym (orkarinte) skrev 2021-11-18 19:21:59 följande:

Jag jobbar som personlig assistent åt ett 3årigt barn med autism. Vilka arbetsuppgifter har en personlig assistent egentligen. 

Fick du inte någon arbetsbeskrivning när du anställdes?
  • Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2021-11-18 20:09:10 följande:
    Kort sagt: allt som klienten har behov av.
    +1
Svar på tråden Personlig assistent