• Anonym (orkarinte)

Personlig assistent

Jag jobbar som personlig assistent åt ett 3årigt barn med autism. Vilka arbetsuppgifter har en personlig assistent egentligen. Jag har de senaste åren jobbat som barnskötare och tycker att detta jobb är mer krävande och känner att jag inte får nån hjälp eller avlastning. Och mindre lön dessutom. 

Ni som jobbar som personlig assistent hur mycket gör ni med det barnet. Känner mig slutkörd av att ta allt med honom helt ensam utan hjälp av mina kollegor. Ska en personlig bara ha det barnet, tycker att när man jobbar som barnskötare så är du inte så tätt med..... Känns som att jag måste följa honom minsta steg  han tar, dom andra bryr sig inte.....

blir så less, dethär jobbet är inte min grej. Vad ska jag göra, är gråtfärdig varje dag.........................

• Svar på tråden Personlig assistent
  • Anonym (Birgitta)

Har du tänkt på att byta jobb?Du ska inte behöva känna dig helt slutkört.Lönen är du inte nöjd med och du ska kunna trivas på ditt jobb,även om det ibland känns stressigt.

• Anonym (Osäkra signaler)

Vilka är ?de andra?? Assistent är ett slitigt jobb om man har en brukare som har omfattande problem. Är du ensam eller är det dubbelassistans? Om ?de andra? är förskolepersonalen, så förväntas nog du hålla reda på barnet då du är anställd för att ta hand om barnet. Är du resurs? Då borde alla hjälpa till lite fast du ör anställd till att ta and om barnet.

• Anonym (Tinne)

Jobbar du med barnet i hemmet eller i förskolan? Eller både ock?

Jag jobbade många år som assistent i hemmet till en pojke med autism. När barnet är så litet har föräldrarna alltid det övergripande ansvaret. Till exempel så ska en personlig assistent aldrig laga mat eller städa, förutom att plocka undan leksaker tillsammans med barnet som de flesta treåringar klarar.