• Anonym (Ts)

Rivning precis utanför , gravid..

Precis fått en lapp om att de ska riva ett gammalt dagis ca 20 meter från där jag bor. Är gravid i vecka 29 och det ska pågå från på måndag till slutet av januari , ungefär när jag ska föda , måndag-fredag 7-16. Bor längst ner också.. Har redan svårt att sova och behöver vila på dagen ibland så det känns jättejobbigt.. Plus att det kommer vara tunga transporter på gångvägarna utanför , har en 5-årig dotter så det känns inte alls bra :(

Men undrar också om det kan vara ämnen som är farliga att andas in som kommer ut i luften? Nån som har koll på sånt? Tror det är byggt i början av 70-talet eller slutet av 60-talet (miljonprogram). Har inte jättebra koll på sånt tyvärr men skulle vara skönt att veta att det iallafall bara blir EXTREMT jobbigt och inte farligt..

• Svar på tråden Rivning precis utanför , gravid..
  • Anonym (Hmm)

Fråga den som äger byggnaden, om det innehåller asbest skulle jag nog bli lite orolig, men mest kommer det nog bara vara obekvämt.

• Guldnovan

Det är ingen fara. Skulle det vara giftigt så rivs det med särskilda säkerhetsåtgärder och boende i närheten skulle informeras. Det är människor som gör arbetet dessutom. Vore det asbestplattor (det syns) så plockas de ner oskadda, de förstörs inte under rivning.

Du behöver inte oroa dig för mer än buller möjligen.

• Tow2Mater

Jobbar du hemifrån? Annars spenderar man ju inte hela dagarna hemma.
    Men som ovan sagt, det är inte farligt. Bara du håller koll på 5-åringen naturligtvis.

• Anonym (.)

Alltså.
    försök uppskatta hur mycket huset väger och vilken volym det kan vara. 10 ton och 30 kubikmeter?
    Uppskatta nu luftrummet kan det vara en kubikkilometer?
    Hur mycket damm får du i dig?

Om du inte orkar gnugga geniknölarna kan du alltid prata med kuratorn på MVC.

• Anonym (A)
    Guldnovan skrev 2021-11-19 13:15:14 följande:
    Det är ingen fara. Skulle det vara giftigt så rivs det med särskilda säkerhetsåtgärder och boende i närheten skulle informeras. Det är människor som gör arbetet dessutom. Vore det asbestplattor (det syns) så plockas de ner oskadda, de förstörs inte under rivning.
    Du behöver inte oroa dig för mer än buller möjligen.
    Håller med
  • Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Tänkte på asbest men det borde inte vara nån fara då även om det skulle finnas i byggnaden hoppas jag..

Jag är sjukskriven största delen av tiden just nu pga sammandragningar och hotande förtidsbörd , jobbar lite hemifrån bara så är inte borta på dagarna tyvärr.

Men man får väl stå ut helt enkelt ..

Svar på tråden Rivning precis utanför , gravid..