• Anonym (palle)

    Hur lång tid kan det ta innan läkare hör av sig?

    Som rubriken säger... hur lång tid kan det ta? Brukar det komma ett brev eller ringer de?


    Tog blodprov, så de borde väl kontakta en på något vis?

  • Svar på tråden Hur lång tid kan det ta innan läkare hör av sig?
  • Anonym (Dr. Frääs)

    Det beror ju på hur lång analystiden är- de flesta lab är överlastade med coronaprover så prover kan ta 2-3 veckor ibland, men vissa går också fortare.

    Har du inte hört något på 2 veckor så ring vårdcentralen och fråga om svar har kommit, om det är är där du har varit. Receptionen kan svara på om svaret har kommit, men de ska inte säga något om tolkningen av det, det är läkarens jobb.

    Ibland glömmer de helt att skicka ut svar nuförtiden, hände mig två ggr bara förra året.

  • mammabitch

    Det beror ju på vad det gäller, men om det inte är något allvarligt fel så troligast brevsvar. Det kan ta allt från dagar till någon månad beroende på vad det gäller, var du bor och hur läkartillgången ser ut där, men du borde själv kunna gå in på 1177 och kolla.

  • Anonym (Dr. Frääs)
    mammabitch skrev 2021-11-19 19:12:13 följande:

    Det beror ju på vad det gäller, men om det inte är något allvarligt fel så troligast brevsvar. Det kan ta allt från dagar till någon månad beroende på vad det gäller, var du bor och hur läkartillgången ser ut där, men du borde själv kunna gå in på 1177 och kolla.


    Tyvärr funkar inte det om de har schabblat bort/inte reggat provet på VC, vilket tyvärr har hänt mig. Fick inte veta att provet misslyckats förrän jag själv ringde VC efter fyra veckor.
  • Anonym (2-3)

    Här tar det 2-3 dagar och man får själv kolla upp resultatet. Men sa de inte vid provtagningen hur deras förfarande ser ut?

  • Anonym (Dr. Frääs)
    Anonym (2-3) skrev 2021-11-19 19:28:49 följande:

    Här tar det 2-3 dagar och man får själv kolla upp resultatet. Men sa de inte vid provtagningen hur deras förfarande ser ut?


    Men tror du på riktigt att alla blodprov tar lika lång tid och har samma kösystem? Vissa analyser körs bara en gång varannan vecka, eller en gång i månaden. Vissa körs varje dag.

    Senast lämnade jag prov till genetisk analys som tar 3 månader med nuvarande kö plus att de måste skickas till ett lab ute i Europa.
  • Anonym (2-3)
    Anonym (Dr. Frääs) skrev 2021-11-19 19:35:43 följande:
    Men tror du på riktigt att alla blodprov tar lika lång tid och har samma kösystem? Vissa analyser körs bara en gång varannan vecka, eller en gång i månaden. Vissa körs varje dag.

    Senast lämnade jag prov till genetisk analys som tar 3 månader med nuvarande kö plus att de måste skickas till ett lab ute i Europa.
    Jag har inte skrivit att alla blodprov tar lika lång tid, jag svarade hur det ser ut på vår VC. Är det okej med dig eller? Vi tar 99 procent av gångerna ett (eller fler) av nio prover. Någon enstaka gång tas ett annat test, men det är ovanligt. Dessa nio standardtester tar hos oss 2-3 dagar. DNA-analyser hör verkligen inte till vanligheterna och jag tvivlar starkt på att TS kommer att behöva vänta i tre dagar.
  • Anonym (2-3)
    Anonym (2-3) skrev 2021-11-19 19:47:47 följande:
    Jag har inte skrivit att alla blodprov tar lika lång tid, jag svarade hur det ser ut på vår VC. Är det okej med dig eller? Vi tar 99 procent av gångerna ett (eller fler) av nio prover. Någon enstaka gång tas ett annat test, men det är ovanligt. Dessa nio standardtester tar hos oss 2-3 dagar. DNA-analyser hör verkligen inte till vanligheterna och jag tvivlar starkt på att TS kommer att behöva vänta i tre veckor.
    inte behöva vänta i tre veckor, menar jag naturligtvis.
  • Anonym (palle)

    Tack för svar, jag kollade 1177 nu och provsvaren står där. Ett värde är högt. Jag vet inte när de kom in, men det står att läkaren inte har signerat än. Hur många dagar tar det för en läkare att kolla? Kanske omöjligt att svara på.

  • Anonym (palle)
    Anonym (2-3) skrev 2021-11-19 19:28:49 följande:

    Här tar det 2-3 dagar och man får själv kolla upp resultatet. Men sa de inte vid provtagningen hur deras förfarande ser ut?


    De sa ingenting om när de skulle kontakta mig, eller att de ens skulle kontakta mig, men iom problematiken så antog jag att de skulle göra det.

    Kan det vara så att det är jag som ska kontakta dom?

Svar på tråden Hur lång tid kan det ta innan läkare hör av sig?